به گزارش ایرنا، اشتغال در بخش دولتی امروز با توجه به سیاست کوچک سازی بدنه دولت و افزایش سن بازنشستگی نسبت به دهه های گذشته به نحو چشمگیری کاهش یافته است، طوریکه بیشتر فشار تولید فرصت های اشتغال بر بخش خصوصی متمرکز شده و در این بخش نیز برای شاغل شدن داشتن یک یا چند مهارت ضروری است.
از طرفی در 2 دهه اخیر توسعه مراکز دانشگاهی در کشور باعث شد تا بر خلاف گذشته که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها که پیشتر 15 تا 20 درصد داوطلبان بود امروز به بیش از 85 درصد متقاضیان برسد، طوریکه حتی برخی دانشگاه ها برای پر کردن ظرفیت پذیرش خود در برخی رشته ها کنکور را حذف کنند.
نتیجه این توسعه دانشگاهی و افزایش رشته ها بدون توجه به نیازهای فرصت های شغلی کشور باعث شد تا اکنون دانش آموختگان زیادی در رشته های مختلف که هیچ ارتباط و سنخیتی با بازار کار بویژه در استان صنعتی بوشهر ندارند، در انتظار یافتن شغل باشند، طوریکه اکنون بیش از 40 درصد جویندگان کار ثبت شده در مراکز کار یابی را در استان بوشهر فارغ التحصیلان دانشگاهی شامل می شوند.
مسئولان مرتبط با اشتغال در استان بوشهر می گویند: بیش از 80 درصد دانش آموختگان مراکز آموزش عالی و دانشگاهی جویای کار در این استان فاقد مهارت هستند و حتی رشته های تحصیلی آنها در دانشگاه نیز هیچ ارتباطی با فرصت های شغلی این استان که بیشتر در بخش صنعتی و فنی است، ندارد و باید زمینه مهارت آموزی آنها حتی فارغ التحصیلانی که رشته دانشگاهی آنها نیز فنی و یا صنعتی است فراهم شود تا حداقل یک مهارت را فراگیرند.
آنان براین باورند که ارتباط و مناسبات بین صنعت و دانشگاه در دهه های گذشته باعث شده تا رشته های دانشگاهی و جذب و پذیرش دانشجو بدون توجه به نیازهای شغلی مراکز صنعتی و کارآفرینی استان انجام گیرد و اکنون انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود فرصت شغلی موجود به علت نداشتن مهارت یا کاربردی نبودن رشته تحصیلی آنها با فرصت های شغلی، پشت درهای شرکت های صنعتی و فنی در استان بمانند و نیروهای غیر بومی در این شغل ها بکار گرفته شوند.
در سال های اخیر با تلاش مسئولان استان و امضای تفاهم نامه هایی میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، نیروگاه اتمی بوشهر و وزارت نفت زمینه آموزش مهارتی حدود 18هزار نفر از جویندگان کار در استان بوشهر در مدت پنج سال فراهم و در این زمینه بسته های آموزشی مختلفی تدوین شده است که جوانان و بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید در جریان این دوره ها قرار گیرند.
همچنین مسئولان و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی بر اجرایی شدن کامل مصوبه اختصاص 50 درصدی نیروهای شاغل در طرح ها، شرکت ها و تاسیسات نفت و گاز مستقر در این استان و بویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به جویندگان کار بومی استان بوشهر تاکید دارند.
آنان می گویند: با وجود اینکه این مصوبه در سال 85 در دولت نهم صادر شد اما تاکنون بدرستی و کامل اجرا نشده و باگذشت 11 سال از تصویب آن هنوز فقط بخش کمی نیروهای شاغل در تاسیسات، طرح ها و شرکت های نفت وگاز مستقر در این استان بویژه در پارس جنوبی بومی استان بوشهر هستند.
مسئولان استان بوشهر افزودند: شرکت های نفت وگاز مستقر در منطقه به بهانه اینکه جویندگان کار در استان بوشهر مهارت های لازم برای فرصت های شغلی موجود در این تاسیسات و طرح ها را ندارند، با وجود اولویت از آنها استفاده نمی کنند حتی در مشاغل خدماتی این منطقه نیز که نیاز به مهارت ندارد هم از نیروهای غیر بومی استفاده می شود.
امامان جمعه شهرها و دیگر مسئولان استان بوشهر معتقدند، این استان با ظرفیت های اشتغال بالا در بخش های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، شیلات و کشاورزی، گردشگری دریایی و غیره نباید با درصد بالای بیکاری روبرو باشد.
آنها جوانان جویای کار در استان بوشهر را به فراگیری مهارت های مورد نیاز فرصت های شغلی استان برای گرفتن هرگونه بهانه از برخی مسئولان شرکت ها و تاسیسات نفت وگاز در این زمینه توصیه می کنند و از مسئولان استان و صنایع نفت وگاز و پتروشیمی مستقر در منطقه نیز انتظار دارند که مصوبه 50 درصدی
بکارگیری نیروهای بومی استان بوشهر در فرصت های شغلی این تاسیسات، طرح ها و شرکت ها را بطور کامل پیگیری و اجرا کنند.
آنان همچنین سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و فناور را از جمله راهکارهای برطرف کردن مشکل بیکاری در استان بوشهر عنوان کردند که باید بیشتر مورد توجه جوانان و مسئولان قرار گیرد.
شماری از جوانان بوشهری نیز می گویند: ادعای مسئولان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی و استان بوشهر در مورد فاقد مهارت بودن نیروهای جویای کار این استان درحالی است که با وجود داشتن مهارت و مراجعه مکرر برای اشتغال در پارس جنوبی و تاسیسات و صنایع نفت و گاز منطقه اما دست رد بر سینه ما زده شد.
آنان افزودند: نداشتن شغل و درآمد عاملی برای تاخیر در تشکیل زندگی است و همین امر باعث شده که امروز سن ازدواج درجامعه بالا برود.
فرامرز یوسفی یک جوان بوشهری گفت: هرچند بسته های مختلف رونق تولید و کسب و کار تعریف شده و مهارات لازم را نیز کسب کرده ایم ولی روند شاغل شدن در یکی از تاسیسات صنعتی و نفتی استان راحت نیست.
وی افزود: برای تصدی شغلی در یکی از شرکتهای نفتی و گازی باید از هفت خوان رستم عبور کنیم که این وضعیت باعث یاس جوانان بوشهری برای شاغل شدن در این تاسیسات عظیم نفتی شده است.
علی زنده بودی یکی دیگر از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی استان بوشهر گفت: از مسئولان انتظار داریم شرایط و زمینه حضور جوانان درتاسیسات اقتصادی موجود در این استان را فراهم کنند و شرایطی بوجود آورند تا به هر بهانه بی اساسی فرصت های شغلی متعلق به جوانان این استان از آنان گرفته نشود.
وی اظهار کرد: به دلیل آشنا نبودن با راهها و بسته های مختلف تعریف شده اشتغال برخی از جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی ولی بازهم بیکار و مجبور هستند تن به شغل های کاذب بدهند.
یکی دیگر ازجوانان بوشهری گفت: براساس گفته مسئولان امروز راه کسب و کار تغییر کرده است ولی شیوه جدید نیز بدرستی در جامعه معرفی نشده و بیشتر جوانان راه را نمی شناسند به همین دلیل به بیراهه می روند.
امید دشتی افزود: جامعه جوان جویای شغل در استان بوشهر نیازمند توجه و باور توانمندی های آنها توسط مسئولان و صاحبان فرصت های شغلی در بخش های نفت و گاز و صنایع مختلف است.
وی بیان کرد: هرچند تعدادی از جوانان بوشهری نیز در برخی از پست های تخصصی صنایع موجود در استان مشغول به کارهستند ولی این بسیار محدود و اندک است و این فرصت های شغلی بیشتر در اختیار استانهای دیگر است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: کسانی که مهارت واقعی کار را دارند با توجه به وضعیت کسب و کار موجود در این استان بیکار نمی مانند.
عبدالرسول کازرونی افزود: کسب مهارتهای لازم و متناسب با نیاز بازار کار و هماهنگی و هم افزایی متولیان و دستگاه های اجرایی با بنگاههای اقتصادی از جمله راهکارهای حل مشکل بیکاری است.
وی اضافه کرد: نیروهای جوان و فارغ التحصیل استان بوشهر از توان و ظرفیت خوبی برخوردار هستند که اگر این نیروها در صنعت استان جذب شوند باعث ارتقای ظرفیت امنیت اجتماعی می شوند و در آینده نیز همین نیروها به عنوان مدیران اجرایی در واحدهای صنعتی ارتقا می یابند.
کازرونی اظهار کرد: کسانی که دارای مهارت و تخصص و دانش مبتنی بر اطلاعات به روز در بازار هستند بیکار نمی مانند برهمین اساس جوانان باید به دنبال مهارتهای حرفه ای و تخصصی براساس افق آینده را آموزش ببینند.
وی گفت: در مراکز آموزش فنی و حرفه ای برنامه ها براساس تقاضا و سفارش و با مشارکت ذینفعان انجام می شود.
وی گفت: با توجه به شرایط استان و توسعه صنعتی که در آینده بیشتر نیز می شود سرمایه گذاری در حوزه منابع انسانی بسیار حائزاهمیت است.
کازرونی افزود: در این ارتباط با سرمایه گذاری در آموزشهای مهارتی می توان بخشی از مشکل اشتغال را برطرف کرد.
وی برضرورت اعتماد به نیروهای بومی برای اشتغال در صنایع مستقر در استان تاکید کرد و گفت: نیروهای بومی استان توان فنی خود را افزایش دهند تا کارایی نداشتن و نداشتن تجربه کافی بهانه ای برای جذب نکردن آنها نباشد.
وی همچنین بر ضرورت ارتباط بیشتر مراکز آموزشی با صنایع استان تاکید کرد و گفت: با هماهنگی بین بخشی واحدهای اجرایی و صنعت زمینه جذب نیروهای توانمند در صنایع فراهم می شود.
کازرونی گفت: در شرایط کنونی در سه نقطه جنوب، مرکز و شمال استان امکانات خوابگاهی و شبانه روزی برای جذب کارآموزان روستاها فراهم شده است که جوانان می توانند برای مهارت افزایی و ارتقای مهارتهای خود از این موقعیت استفاده کنند.
وی توسعه آموزش در روستاها مبتنی بر اشتغال فراگیر روستایی از دیگر اولویتهای کاری فنی و حرفه ای است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: براساس بسته های رونق تولید و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید آموزشگاههای فنی وحرفه ای اعتبارسنجی و رتبه بندی شوند.
کازرونی افزود: برهمین اساس در نیمه نخست امسال برای 14 آموزشگاه این طرح اجرا شده است.
وی تصریح کرد: با این کارسطح وکیفیت آموزشها بویژه در بخش خصوصی مطابق با استانداردها پیش می رود.
کازرونی دومین محور مورد تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کارآموزی در محیط کار واقعی عنوان کرد و گفت: برای استان بوشهر 790نفرسهمیه تعیین شده است که با پیگیریهای انجام شده 236نفر تاکنون زیر پوشش قرار گرفتند.
وی یادآور شد: با توجه به نظارت مستقیم استاد کار بر کار کارورز بعد از پایان دوره امکان جذب کارورز وجود دارد.
کازرونی گفت: براساس هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری ها متناسب با واحدهای بخش خصوصی در هر شهرستان این افراد در این طرح شرکت می کنند.
وی کارورزی فارغ التحصیلان دانشجو را از دیگر طرحهای مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد و گفت: امسال از محل اجرای این طرح برای استان بوشهر سه هزار نفر سهمیه در نظر گرفته شه است.
کازرونی اظهار کرد: در این طرح هم کارورز و هم بنگاه اقتصادی باید ثبت نام کنند و بعد از تائید فنی و حرفه ای مجوز لازم صادر می شود.
وی یادآور شد: برای اجرای این طرح از ظرفیت شرکتهای مستقر در عسلویه برای آموزش و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده می شود.
کازرونی با اشاره به استقبال شرکتهای بخش خصوصی از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: شرکتهایی که یک تا سه نفر بیمه شده دارند می توانند در این طرح شرکت کنند و دولت نیز برای این شرکتها مشوق های بیمه ای مالیاتی ایجاد کرده است.
کازرونی گفت: به این کاروزان حق کارورزی پرداخت می شود و ملاک کارورزی افراد داشتن مدرک فوق دیپلم به بالاست.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه این بسته رونق تولید و اشتغال برای اشتغال نیروهای فارغ التحصیل اجرا می شود همکاری همه دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی ضروری است.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح زمینه جذب کارآموزان در بنگاههای اقتصادی و ارتقای مهارتهای فنی و حرفه ای افراد در بخش های صنعت و خدمات فراهم می شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: در این ارتباط با پی گیریهای انجام شده با پالایشگاه نهم گازی فاز 12 پارس جنوبی درحال برگزاری دوره های مهارت آموزی در محل پالایشگاه در سه رشته ایمنی، بهره برداری (پالایش) و بهره برداری آب، برق و بخار است.
وی کارآموزان مراکز جنوب استان را در اولویت نخست این آموزشها معرفی کرد و گفت: افراد آموزش دیده در پالایشگاه نهم گازی فاز 12 و سایر فازهای پالایشگاهی عسلویه جذب می شود.
وی بیان کرد: گواهی پایان دوره آموزش با تائید پالایشگاه و فنی و حرفه ای برای کارآموزان صادر می شود.
کازرونی در باره تفاهم نامه سازمان فرنی و حرفه ای با نیروگاه اتمی برای توانمند سازی هشت هزار نفر در مدت چهار سال در استان بوشهر گفت: براساس فاز نخست این تفاهم نامه امسال در 2 اولویت صنعت ساختمان و تاسیسات آموزشهای لازم ارائه می شود.
وی همچنین تفاهم نامه همکاری با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای آموزش 10 هزار نفر را از جمله دیگر اقدام های این اداره کل معرفی کرد و افزود: امسال سه هزار و 500 نفر آموزشهای لازم را در تخصص های صنایع جوشکاری، برق، ابزار دقیق، تاسیسات صنعتی و بخش های خدماتی در قالب این تفاهم نامه فرا می گیرند.
رئیس پارک علم و فناوری استان بوشهرگفت: در زمان حاضر 23 شرکت دانش بنیان در این استان فعال هستند که این شرکت ها برای دانش بنیان شدن الزامی به استقرار در پارکها ندارند.
حبیب رستمی افزود: استان بوشهر متناسب با جمعیت یک میلیون و 150 هزار نفری در بخش شرکتهای دانش بنیان رتبه 25 ولی از نظر شرکت ها رتبه 23 را دارد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر 98 واحد فناور در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد استان فعال هستند.
رستمی با اشاره به سطح بندی پارک علم و فناوری در سه سطح افزود: پارک علم و فناوری استان بوشهر در سطح 2 قرار دارد.
وی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 607 نفر در واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مشغول به کار شده اند که از این نیروها 315 نفر پاره وقت و 292نفر تمام وقت هستند.
وی در باره زیرساخت های فراهم شده در پارک علم و فناوری استان بوشهر گفت: از سال 87 تا 95 کل سرمایه گذاری و بودجه هزینه شده در تامین فضا 250میلیارد ریال است و گردش مالی این شرکتها در سال گذشته 230میلیارد ریال بوده است.
رستمی گفت: هزینه ایجاد اشتغال در حوزه های فناوری و شرکتهای دانش بنیان نسبت به صنعت بسیار کمتر است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اشتغال زایی در بخش شرکتهای فناور و پارک علم و فناوری نسبت به صنعت ارزان تراست به همین دلیل سرمایه گذاری در این بخش باید بیشتر باشد.
رستمی گفت: همچنین با توجه به اینکه امروز اشتغال نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی از سیاست های دولت به شمار می رود، توجه به این مهم ضروری است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نسبت جمعیت جوان تحصیلکرده استان بوشهر با دیگر استانها قابل توجه است می توان تعداد شرکتهای فناور را افزایش داد.
رستمی افزود: یکی از مشکلات استان بوشهر این است که نیروهای متخصص بومی فارغ التحصیل از دانشگاههای خوب کشور رغبتی به بازگشت ندارند.
وی اظهار کرد: برای بازگشت این جوانان به استان باید زیرساخت های لازم فراهم شود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در باره نقش شرکتهای دانش بنیان در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در 2 دهه اخیر اقتصاد جهانی به سمتی حرکت کرده است که به آن اقتصاد دانایی و یا دانش بنیان اطلاق می شود.
عبدالمجید مصلح افزود: این عصر به عنوان دوران شکل گیری و رشد شرکت های کوچک و متوسط نوآور یا فناور شناخته می شود.
وی اضافه کرد: شرکت هایی که تشکیل شده از چند دانش آموخته دانشگاهی و بر پایه یک نوآوری فناورانه تاسیس و راه اندازی می شوند.
مصلح اظهار کرد: ماهیت فناورانه و دانشی این شرکت ها مستلزم جذب نیروهای دانش آموخته ماهر و متخصص است که تربیت چنین نیروهایی تنها از عهده دانشگاه های باکیفیت و با سطح نوآوری و فناوری بالا بر می آید.
وی اضافه کرد: در این شرایط دانشجویان و دانش آموختگان بر اساس ایده های نوآورانه ای که در حین تحصیل به دست می آورند و درفرایند تحصیل روی آن کار می کنند، شرکت خود را تاسیس و درچاچوب حمایت هایی که در فرایندهای دانشگاهی و کارآفرینی از آنها می شود
رشد کرده و زمینه اشتغال و کارآفرینی تعدادی از دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم می سازند.
وی یادآور شد: درزمان حاضرتوسعه شرکت های دانش بنیان در قالب مراکز کارآفرینی، مراکز نوآوری و یا مراکز شتابدهی در دانشگاه ها به عنوان بهترین مدل توسعه کارآفرینی در کشورها شناخته می شوند.
وی ادامه داد: استان بوشهر یکی از استان های پیشتاز در زمینه ایجاد ساختارهای حمایتی شرکت های دانش بنیان در کشور است.
مصلح با اشاره به فعالیت مرکز رشد فناوری خلیج فارس از سال 84 در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر بالغ بر 20 شرکت دانش بنیان دارای مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی و 80 واحد و یا شرکت فناور نیز در استان در حال فعالیت هستند.
وی یادآور شد: هرچند از روند رشد، حمایت و شکل گیری این شرکت ها در استان راضی نیستیم، ولی در مجموع استان بوشهر ازجمله استانهایی است که به طور نسبی در این زمینه موفق به شمار می رود.
مصلح اظهار کرد: با وجود نقش مهم شرکتهای دانش بنیان در ایجاد کسب و کار بویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ولی فضای کسب و کار برای این شرکت ها در کشور هنوز چندان مساعد نیست.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به رکود و بحران اقتصاد کشور در سال های اخیر، وضعیت رشد و فعالیت این شرکت ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: اگر تمرکز بیشتری از سوی سیاست گذاران وبرنامه یزان استانی و ملی روی شرکتهای دانش بنیان صورت گیرد به طور قطع موفقیت بیشتری حاصل می شود.
وی افزود: توسعه آینده کشورها و استان ها تابع میزان سهمی است که در تعداد و ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان به خود اختصاص می دهند.
وی افزود: بخش عمده ای از توسعه کشورها هم اکنون حاصل فعالیت اقتصادی شرکت های دانش بنیان است بویژه استان بوشهر که در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی قابلیت زیادی دارد و در حال توسعه با نرخ مناسبی است.
مصلح اظهار کرد: صنایع دریایی شامل شیلات و آبزی پروری، از جمله ظرفیت های استان بوشهر است که با برنامه ریزیهای صورت گرفته در حال توسعه است.
وی همچنین با اشاره به موفقیت استان بوشهر در حوزه فناوری اطلاعات گفت: در همه این بخش ها نیاز به نوآوری و فعالیت دانش بنیان هست که شرکت های کوچک فناور می توانند این نقش را به عنوان نقش مکمل برای این صنایع ایفا کند.
وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته رونق نسبی خوبی در فضای شرکتهای دانش بنیان استان صورت گرفته است، گفت: برطرف شدن تحریم های اعمال شده علیه کشور و بازار مناسب صنعتی استان شرایط خوبی را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم کرده است.
وی اظهار کرد: اگر فضای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان بهترباشد، این شرکت ها می توانند نقش آفرینی بیشتری در فضای اقتصادی و صنعتی استان داشته باشند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: در زمان حاضر تنها 20 تا 30 درصد از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده می شود و ظرفیت خالی بسیاری در این زمینه برای فعال سازی و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان استان وجود دارد.
مصلح افزود: استان بوشهر از مزیت های شفاف، روشن و شناخته شده ای از جمله انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، دریا (مهندسی دریا، حوزه زیستی دریایی و آبزی پروری)، کشاورزی (خرما، محصولات خارج از فصل، گیاهان دارویی) و حوزه کسب و کار (تجارت، حمل ونقل و گردشگری دریایی)، حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است.
وی افزود: بیشتر رشته ها مرتبط با حوزه مزیتی استان و منطقه شکل گرفته اند و تعدادی نیز بویژه در حوزه انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی، دریا و کسب و کار هنوز راه اندازی نشده است، که متناسب با فراهم سازی زیرساخت های مناسب در آینده راه اندازی می شود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: 60 شرکت دانش بنیان فناورآورنه در این استان فعالیت دارند که برای ورود به بازار با مشکل نبود سرمایه روبرو هستند.
وی افزود: با اندکی سرمایه گذاری می توان مشکل این شرکتها را حل کرد.
مصلح ادامه داد:با توجه به مشکل کنونی بیکاری در این استان، باید با استفاده از راهکارهای مختلف در زمینه ایجاد فرصت های متنوع اشتغال اقدام شود.
مصلح افزود: در این ارتباط همکاری و تعامل بین دستگاه های ذیربط از جمله اتاق بازرگانی بوشهر به عنوان بخش خصوصی ضروری است.
وی گفت: در دانشگاه خلیج فارس نیز ظرفیت های ارزشمندی وجود دارد که با قرار گرفتن آن در کنار صنعت می توانیم به رونق صنایع استان بوشهر کمک کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز گفت: سال گذشته هفت هزار و 416 نفر در مراکز کاریابی غیردولتی استان ثبت نام کرده اند که 40 درصد این افراد را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
حمید رضا پناه افزود: براساس بررسی های به عمل آمده 86 درصد از این افراد بدون مهارت هستند.
وی اضافه کرد: همچنین در نیمه نخست امسال نیز 2هزار و 379 نفر از کارجویان استان بوشهر در مراکز کاریابی غیردولتی ثبت نام کرده اند که 41درصد آنان را فارغ التحصیلان دانشگاهی و 87 درصد آنها بدون مهارت هستند.
پناه اظهار کرد: براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان بوشهر در بهار سال 96، 10.7درصد و نرخ مشارکت اقتصادی(جمعیت آماده به کار) نیز 36.1درصد و در تابستان نرخ بیکاری 11 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 37.5 درصد اعلام شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تاکید کرد: تلاش می‌شود با جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نرخ بیکاری در استان کاهش یابد.
وی اظهار کرد: برخی از رشته های دانشگاهی همراه با مهارت نیست این درحالی است که امروز نگاه کشور این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی باید با مهارت آشنا شوند.
پناه گفت: یکی از علت های بیکاری جوانان فقدان مهارتهای لازم فنی و حرفه ای است که با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته و اجرای طرحهای مختلف تلاش می شود سطح مهارت آموزی جوانان را ارتقا داد.
وی گفت: بیشترین جمعیت جویای کار استان را جوانان تشکیل می دهند و بیشتر آنها در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل بوده اند.
پناه گفت: بیشتر این افراد به دنبال شغل های ثابت، دولتی و پایدار هستند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح ها و مشاغل خانگی و کارآفرین یادآور شد: افراد می توانند با استقبال از این طرح ها زمینه کار را برای خود و تعداد دیگری از افراد جویای کار فراهم کنند.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در استان بوشهر نرخ بیکاری در این استان مناسب است و تلاش می شود شرایط بهتری نیز برای اشتغال جوانان فراهم شود.
وی گفت: شرکتهای دانش بنیان نقش اساسی در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.
پناه افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی بوشهر متناسب با نیاز بازار کار نیستند به همین دلیل باید بین نیاز بازار کار و دانشگاهها و آموزش ها تناسبی وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان از وظایف آموزش و پرورش و دانشگاههاست.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: نگاه جویندگان کار نباید تنها به اشتغال دولتی باشد زیرا در اقتصاد کنونی دولت ها در حال واگذاری به بخش خصوصی است و ظرفیت شغلی آنها محدود است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: برای ایجاد اشتغال در جامعه باید نگاه ها معطوف به ایجاد تعاونی و کارآفرینی باشد که برای تحقق این مهم دولت باید به نقش و وظیفه آموزشی خود در این زمینه عمل کند.
وی اضاف کرد: وجود 120 هزار جوان بیکار در استان بوشهر که 12 درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهد زیبنده این استان با این همه ظرفیت اقتصادی و صنعتی نیست.
امام جمعه بوشهر گفت: هم اینک تعداد فراوانی از جوانان تحصیلکرده برای خدمت به نظام آماده اشتغال هستند که ضروری است زمینه به کارگیری آنها بر اساس نیازهای کشور انجام شود.
وی افزود: جامعه در حوزه اشتغال و اقتصاد دارای مشکلاتی است که با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت جهادی با توجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب می توان از رکود، تورم و بیکاری که یک واقعیت در جامعه است عبور کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان کرد: در صورت داشتن برنامه‌ریزی مناسب و با ایجاد اشتغال پایدار، می‌توان با استفاده از اقتصاد مقاومتی و چرخه تولید از بیکاری، رکود و تورم فاصله گرفت و زمینه خودکفایی کشور را فراهم کرد.
مدیرکل سیاسی استانداری بوشهر گفت: وزارت نفت باید 50 درصد‌ نیروهای‌ پارس جنوبی را از ‌بوشهر تامین کند.
سید اسماعیل موسوی افزود: هیات وزیران دولت نهم در جریان سفر استانی به بوشهر وزارت نفت را مکلف به کارگیری حداقل 50 درصد از نیروهای مورد نیاز خود و مجموعه شرکت های تابع در منطقه پارس جنوبی از نیروهای بومی استان بوشهر کرد.
وی با بیان اینکه هیات دولت، وزارت نفت موظف کرد در انعقاد قرارداد با پیمانکاران، شرط استفاده از 50 درصد نیروی انسانی مورد نیاز از نیروهای بومی را پیش بینی کند افزود: به موازات آن پیگیری‌ها و اقدامهای مهمی صورت گرفته که از جمله اینها جلسات متعددی با مجموعه های وزارت نفت منعقد و برای تثبیت حقوق متقاضیان بومی استان بوشهر مذاکرات موثری انجام شد.
موسوی با بیان اینکه کمیته ویژه‌ای تشکیل شد گفت: این کمیته با عضویت سازمانهای مرتبط در سطح استان و نیز در سطح شهرستانهای کنگان و عسلویه برای فراهم شدن زمینه جذب نیروها تشکیل و برای نظارت بر شرکتها و پیمانکاری‌ ها مکانیزمی تدوین شد که هم اکنون در حال اجراست.
نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیکاری جوانان زیبنده این استان با این همه ظرفیت نیست از این رو باید مصوبه دولت مبنی بر اختصاص 50 درصدی اشتغال نیروهای بومی استان بوشهر در طرح ها، تاسیسات و شرکت های نفت وگاز بویژه پارس جنوبی اجرایی شود.
سید کمال الدین شهریاری افزود: شهرستانهای دشتی و تنگستان با قرار گرفتن در حدفاصل نیروگاه اتمی بوشهر و مجتمع گازی پارس جنوبی در اوج بیکاری قرار دارند و این 2 مجموعه تنها از منظر ملی مورد توجه قرار گرفته و توجهی به منافع منطقه ای آن نمی شود.
وی بیان کرد: در دولت نهم مصوب شد که وزارت نفت حداقل 50 درصد سهم اشتغال نیروهای مورد نیاز خود در طرح های نفت وگاز استان بوشهر را از نیروهای بومی این استان تامین کند
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.