به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری یکشنبه شب در یکصد و دومین سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری در شهر دلوار شهرستان تنگستان استان بوشهر افزود: در تاریخ مبارزات ضد استعماری جهان چه در آمریکای جنوبی، چه در آفریقا و چه آسیا نهضت مبارزات مردم دارالحماسه و ولایتمدار استان بوشهر به رهبری عالمان دینی چون علامه بلادی، مجتهد برازجانی، مجتهد اهرمی و سردار شهید رئیسعلی دلواری جایگاهی مهم و بی بدیل دارد.
وی بیان کرد: این مبارزات آنقدر دارای آموزه و تاثیرجدی در عرصه تاریخ مبارزات ضد استعماری است که انگلستان بعنوان یک استعمارگر پلید و پیر بعد از شکست در بوشهر هیچگاه حمله نظامی جهت استعمارگری علیه ایران نکرد.
صفایی بوشهری با اشاره به اینکه نهضت ضد اسعماری جنوب ضربه مهلکی به انگلیس وارد کرد اظهار داشت: شهید رئیسعلی دلواری یک سردار تراز اسلام است که به دلوار جغرافیای بزرگی و بزرگواری داد.
وی گفت: این شهید ویژگی های بسیاری داشته که نخستین آن دین مداری بود و شهید رئیسعلی دلواری در واقع بعنوان شجره ای طیبه از دین مبین اسلام است.
امام جمعه بوشهر ادامه داد: دومین ویژگی این سردار دلیر و شجاع جنوب ولایت مداری وی است که در طول حیاتش هیچ کاری را بدون گرفتن دیدگاه مجتهدان و عالمان دینی انجام نداد.
صفایی بوشهری افزود: سومین ویژگی شهید رئیعسلی دلواری بصیرت والای این انسان بزرگ بود و در زمانی که انگلستان بعنوان یک ابر قدرت بویژه در عرصه دریایی حضوری مقتدرانه داشت نهضت استعماری جنوب آنها را شکست داده و در تاریخ کارنامه ای زرین از تاریخ مبارزات استعماری در کشور رقم زدند.
وی گفت: با وجود ضعف دولت مرکزی آن زمان که همراه با روشنفکر معابی، غرب گرایی بود و زیر پرچم بیگانه رفتن را افتخار می دانستند نهضت مبارزات استعماری جنوب به آنها نشان داد که اینجا ایران است و قران، مکتب اهل بیت و جهاد در این منطقه بویژه دیار قهرمان پرور دلوار است.
رئیسعلی دلواری در سال 1261 خورشیدی برابر با 1882 میلادی (1299 قمری) در روستای دلوار از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر متولد شد.
باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که 24 سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود و وی نقشی کلیدی در قیام جنوب علیه استعار انگلیس ایفا کرد.
مقبره شهید رئیسعلی دلواری در قبرستان وادی السلام نجف واقع است.
12شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بنام روز ملی مبارزه با استعمار در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.
7212/ 6045**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.