رامین رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بندر گناوه افزود: در این طرح به جای اینکه به مددجوی معلول در مراکز شبانه روزی خدمات ارایه شود با آموزش های لازم به مراقبان در درون منازل خدمات مراقبتی و توانبخشی ارایه می شود.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح نقش اثرگذاری در کاهش هزینه ها و ایجاد آسایش روان برای اعضای خانواده و خود فرد بیمار ایفا می کند.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین این طرح در فراهم کردن زمینه عادی سازی روابط و تلفیق اجتماعی برای افراد متناسب با دیدگاه های دینی، ملی و بین المللی موثر است.
وی گفت: درمدت سه سال اجرای این برنامه حدود 16هزار نفر از افراد جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفتند.
رضایی، با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی سازمان بهزیستی مراقبت و توانبخشی از افراد معلول، کم توان، سالمندان و بیماران روانی مزمن است، افزود: نظارت و بازدید از فعالیت های مراکز شبانه روزی، روزانه، ویزیت درمان در منزل در برنامه کاری این سازمان قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: در بازیدهای به عمل آمده درصورت اشکال و ایرادی راهنمایی های لازم ارایه می شود تا با برطرف کردن آنها محیطی امن و همراه با زندگی مناسب برای مددجویان فراهم شود.
رضایی گفت: سازمان بهزیستی جمعیت قابل توجهی را تحت پوشش قرار داده و در سامانه یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت معلول ثبت شده که در بخش های مختلف خدمات به آنان ارایه می شود که بخشی از آن نگهداری و مراقبت در مراکز شبانه روزی است.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور افزود: ایجاد شرایط و فراهم کردن زمینه های لازم برای توانمندسازی و قادرسازی افراد معلول و مشارکت آنان در برنامه ها و فعالیت های خانواده و جامعه از رویکردهای مورد توجه سازمان بهزیستی در چندسال اخیر است.
وی گفت: بیماران مددجوی بهزیستی بیماران روانی مزمن هستند که 49 هزار نفر آنان در مراکز شبانه روزی نگهداری و مراقبت و از این مجموع به 38 هزار نفر کمک هزینه بصورت یارانه ای پرداخت می شود.
رضایی ادامه داد: از جمعیت 49 هزارنفری که در مراکز شبانه روزی حضور دارند 32 درصد آنان بیماران مجهول هویت و بدون سرپرست هستند و یا از طریق احکام قضایی و خانواده ها بدلیل مشکلات به این مراکز فرستاده می شوند که این روند تاثیر زیادی در بالارفتن هزینه ها بر سازمان بهزیستی وارد می کند.
وی گفت: سازمان بهزیستی علاوه بر کمبود اعتبارات با مشکلات دیگری نظیر رعایت نکردن دستورالعمل و وظایف محوله بر سازمان های دیگر روبرو است.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور اظهارکرد: این سازمان مکلف به نگهداری و مراقبت از بیماران روانی مزمن است درحالیکه بیماران روانی حاد با حکم قضایی به مراکز فرستاده می شوند.
وی افزود: فرستادن بیماران روانی حاد بدلیل آسیب هایی که به خود و افراد مجاور می زنند باید در بیمارستان های روانی حاد نگهداری شوند و افرادی که در شرایطی تحت عنوان احکام قضایی معرفی می شوند نیاز است که در زندان ها نگهداری شوند.
رضایی گفت: بیشتر افرادی که ازاین طریق به مراکز بهزیستی فرستاده می شوند معتاد و مجرم هستند و باید در مراکز مخصوص نگهداری شوند.
وی اظهار کرد: برای برطرف کردن این مشکلات همه نهادها با قبول مسئولیت و رعایت دستورالعمل ها، شرایطی برای سازمان بهزیستی فراهم کنند تا همکاران بتوانند در مراکز به بیماران مددجو به نحو شایسته خدمات ارایه دهند.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در سفر به شهرستان گناوه از تنها مرکز جامع درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن سرای مهر استان بوشهر در بندرگناوه بازدید و از نزدیک با بیماران و مسئولان مرکز دیدار کرد.
ظرفیت پذیرش بیمار در این مرکز 40 نفر است که هم اینک 30 بیمار زن از استان بوشهر و استان های همجوار در آن نگهداری و مراقبت و 90 نفر نیز در منزل ویزیت می شوند.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.