به گزارش ایرنا، حمیدرضا طیبی روز دوشنبه در دیدر با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود:
این ماموریت در بخش های پژوهشی، توسعه فناوری، فعالیت های فرهنگی و کارآفرینی است.
وی در ارتباط با آب شیرین کن های موجود در کشور بیان کرد: هم اکنون 60 آب شیرین کن در سطح کشور فعال است که فناوری آنها را از کشورهای خارجی تامین می شود.
طیبی اضافه کرد: با توجه به نیاز کشور و بویژه استان بوشهر به آب شرب باید به فناوری احداث آب شیرین کن های مورد نیاز کشور دست پیدا کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای تبدیل ژل‌ گیاه آلوئه‌ورا به محصولات دیگر در جهاد دانشگاهی برنامه‌ریزی های خوبی صورت گرفته که فرآوری این محصول و بومی‌سازی و اصلاح نژاد گیاهان دارویی از دیگر حوزه فعالیت های جهاد دانشگاهی است.
وی بیان کرد: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر در زمینه پرورش ماهی درقفس در مرحله تولید انبوه، قفس و تجهیزات لازم برای تقویت این صنعت آمادگی مطلوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
طیبی با اشاره به راه اندازی دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: از طریق موسسه رویان 700 دوره آموزشی در هفت گروه تخصصی در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.
وی به پیشرفت های روزافزون جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه سلول‌های بنیادی نیز این سازمان علاوه بر به‌ روز بودن و حرکت همگام با علم روز دنیا در مسیر کاربردی شدن پژوهش‌ها، خدمات درمانگاهی این علوم نقش و کارهای تاثیرگذاری در دست اجرا دارد.
طیبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تولید علم هیچ مشکلی فرا روی این بخش وجود ندارد و امیدواریم در این ارتباط مصالح ملی بین سیاسیون حل و فصل شود.
وی افزود: پیشرفت مصالح ملی است که با تغییر دولت ها نیز شیوه دنبال کردن این رویه تغییری نمی کند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: در صورت بی توجهی به دانش و فناوری و تبدیل نشدن دانش به محصول در سطح ملی و بین المللی و نبود برنامه، مدیریت جهادی برای این بخش نظام اداری با چالش جدی همراه می شود.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: امروز توجه به علم، دانش و فناوری و تبدیل این گذاره به محصول فوق روز یک ضرورت استراتژیک است.
وی بیان کرد: دانش و علم هم دارای سود است و هم مایه اقتدار برای نظام محسوب می شود و همین ضرورت توجه به آن را دوچندان کرده است.
صفایی بوشهری افزود: در این عرصه نه تنها باید توجه بنیادین داشته باشیم بلکه وجود یک سند قوی و برای 100 سال آینده ضروری است.
صفایی بوشهری علم را پدیده ای غیرایستا خواند و گفت: علم حوزه ای فوق العاده مهم است که با توجه به عقب ماندگی 200 ساله کشور در این بخش برای مدیریت آن به شتاب فوق روز نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه در نگاه علمی کشور نیاز جدی به بهره گیری از اندیشه های رهبری هستیم گفت: جهاد دانشگاهی از ارکان توجه به علم است که بجد رشد، خودکفایی و تبدیل علم به محصول دانش بنیان را دنبال می کند.
صفایی بوشهری افزود: با توجه به اهمیت علم و نگاه جهان که نگاه اسارت علمی است باید برنامه های حوزه علمی با شتاب و برنامه ریزی های دقیق تری دنبال شود.
وی تاکید کرد: در حوزه علم تحقیق باید مساله محور بودو بتوان مشکلات موجود در جامعه را برطرف کرد.
صفایی بوشهری با اشاره به راه اندازی جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: این نهاد باید با تلاش و پشتکار خود در پنج سال آینده در جمع پنج جهاد دانشگاهی برتر کشور قرار گیرد.
وی گفت: استان بوشهر در حوزه های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و دریا از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است که این یک بخش برای جهاد دانشگاهی استان بوشهر یک مزیت محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کشور همچنین در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: بودجه عمومی تمامی نهادهای جهاد دانشگاهی کشور برای سال جاری 2 هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: در مجموع 20 درصد اعتبارات جهاد دانشگاهی از منابع عمومی و 80 درصد اعتبارات دیگر توسط خود جهاد از طریق درآمد تولیدات علمی و پژوهشی صورت می گیرد.
طیبی ادامه داد: بخش عمده ای از این اعتبار در حوزه های پژوهش و فناوری بویژه در حوزه پزشکی و فعالیت های فرهنگی مصرف می شود.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی هم اکنون به این توانایی رسیده که بسیاری از فعالیت های حرفه ای پژوهشی و فناورانه را در قالب قراردادهای بزرگ انجام دهد.
طیبی افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر استانی در مسیر توسعه روزافزون صنعتی است امیدواریم با راه اندازی جهاد دانشگاهی این استان که از امروز فعالیت خود را آغاز کرده است، بتوانیم کارهای علمی و فناورانه در قالب حرفه ای در این استان داشته باشیم.
وی یادآور شد: جدیدترین قرارداد جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه تجهیزات صنعتیاستفاده از مجموع توانمندی هایی است که در حوزه صنعت نفت داریم.
طیبی یادآور شد: در جهاد دانشگاهی در ارتباط با دکل، عملیات و مته های حفاری با صنعت نفت کنسرسیومی تشکیل دادیم که در این ارتباط مقرر شده جهاد دانشگاهی در زمینه انتقال فناوری و بویژه فناوری هوشمند و اندازه گیری افقی بتواند کارهای فناورانه انجام دهد.
وی گفت: در این حوزه تمرکز اصلی به استفاده از توانمندی های ساخت داخل و انتقال فناوری های هوشمند درعملیات های حفاری است که اقدامی ارزنده برای کشور قلمداد می شود.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.