در ادامه این مطلب آمده است:ایران در‌ گذار هزاران سال از یورش‌های گوناگون خارجی محفوظ و در عرصه فرهنگ و هویت از گسست‌های تاریخی مصون ماند. از ظهور امپراتوری‌های بزرگ که برای نخستین بار توسط ایرانیان شکل گرفت مقاومت ایرانی‌ها در برابر یورش‌های متجاوزین بی‌بدیل و مثال‌زدنی بود.
بخشی از پایداری ملت بزرگ ایران در 700 سال تجاوز رومی‌ها، اسکندر و حمله چندصدساله ترکان عثمانی و... قابل‌مشاهده است. خیزش‌های مردمی آل بویه، یعقوب لیث، سرخ‌جامگان، صفاریان، ابومسلم خراسانی و... نیز در مقابل حکومت خلفای اموی و عباسی، نمادهایی از تلاش ایرانی‌ها برای حفظ هویت خود در طول تاریخ است. امروز اما صیانت از میراث ارزشمند ایران برای برافراشته ماندن پرچم تلاش‌های چندین هزار ساله ضروری است. به‌رغم تلاش‌ها برای صیانت از میراث فرهنگی ایران، غارت و تخریب میراث فرهنگی بنادر و تمدن‌های تاریخی خلیج‌فارس توسط برخی جریانات به‌صورت برنامه‌ریزی شده در جریان است و دست برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز در این جریان مشخص است.
در جنوب کشور گروهی در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف شروع به خریداری زمین‌های گسترده در محدوده‌های تاریخی بنادر سیراف و نجیرم کرده‌اند و با شناسایی مناطق مهم تاریخی برجای مانده از دوران ساسانی در این مناطق در مدتی کوتاه به تخریب این مناطق اقدام می‌کنند. درصورتی که شهرک‌های صنعتی و زمین‌های بایر فراوان در فاصله کم از مناطق تاریخی وجود دارد و بلااستفاده مانده‌اند. این جریان و مافیای گسترده، کوه‌ها، تپه‌ها و زمین‌های موات غیرقابل استفاده را که قانونا جزو انفال ‌است را تصرف و اقدام به نابودی بخش‌های تاریخی می‌کنند. راه ساحلی عسلویه تا بندر بوشهر به‌عنوان یکی از مناطق تاریخی ایران نمونه این اقدام است.
پیش‌تر نیز همزمان با شناسایی کتیبه میخی جزیره خارک افراد ناشناس بلافاصله اقدام به تخریب این کتیبه کردند. با شروع جانمایی برای محدوده بنادر تاریخی خلیج‌فارس در نجیرم، نای‌بند و سیراف توسط باستان‌شناسان نیز بعد از مدتی محدوده‌های مشخص شده نابود و با سواحل ماسه‌ای یکی شد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چه گروه‌هایی پشت پرده تخریب محوطه‌های تاریخی جنوب کشور هستند؟ و بیشترین منفعت را از تخریب‌ها می‌برند؟ چه ارتباطی بین تخریب‌کنندگان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد؟
همزمان با ادعاهای کشورهای همسایه جنوبی خلیج‌فارس نسبت به جزایر ایرانی و تحریف نام خلیج‌فارس شاهد اوج گرفتن و تخریب آثار تاریخی متعلق به هزاره‌های گذشته و بنادر تاریخی خلیج‌فارس هستیم. بنادر سیراف، نجیرم، سینیز، ریشهر، جنابا و مهروبان از مهم‌ترین بنادر پارسی خلیج‌فارس هستند که تنها 20درصد از آثار تاریخی آنها برجای مانده و اکنون به‌طور کامل در خطر نابودی صددرصدی هستند و به بهانه‌های مختلف قسمت‌های مختلف این بنادر از کوه تا دریا نابود می‌شود.
7212/6045** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.