به گزارش ایرنا، در این نشست که بi مناسبت بیست وهشتمین سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزارشد، امام جمعه موقت، رئیسان ادارات تبلیغات و فرهنگ و ارشاداسلامی و معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گناوه حضور داشتند که هر کدام سخنانی در باره ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام خمینی (ره) بیان کردند
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سراسر کشور با دعوت از صاحبنظران و کارشناسان به مناسبت سالروز ارتحال امام راحل میزگردهای متعدد در دستورکار خود قرار داده است.
امام جمعه موقت گناوه ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، جنبه عرفانی آن حضرت را ویژگی بارز این شخصیت بزرگ تاریخی برشمرد و گفت: امام راحل طلایه دار هدایت بشریت در قرن حاضر بود و بی شک یکی از تاثیرگذارترین شخصیت ها در جهان معاصر وجود مبارک امام راحل است که جهت جدیدی را به حرکات انسان ها داد و انقلاب عظیم ایشان تاثیر شگرفی بر روح و روان و جهت دهی به کمال و سعادت افراد در دنیا گذاشت.
حجت الاسلام مصطفی آشناگر افزود: سرمنشا و جوهره قیام انقلاب امام خمینی (ره) به امر خداوند و قرآن بود و همواره با تاسی از این مسیر از ضرورت پیوند بین اخلاق، عرفان، معنویت و سیاست در دنیای امروز سخن می گفت.
وی اظهارکرد: امام راحل توجه به قیام های انببای الهی همچون موسی کلیم الله را که با یک عصا بر فرعونین چیره می شود و قیامی که خاتم الانبیا حضرت محمد (ص) یک تنه بر تمام عقاید و عادات جاهلیت غلبه می کند را سرمنشا قیام انقلاب اسلامی قرار می دهد.
وی گفت: معمار کبیر انقلاب توجه به آنچه را که باعث شر در عالم می شود خودخواهی و ترک قیام برای خدا می دانست و سالها پیش از قیام 15 خرداد امام راحل مسئله قیام را با تکیه بر قرآن کریم مطرح می کند.
امام جمعه موقت گناوه بیان کرد: در احوالات امام راحل، مرحوم حاج احمد خمینی فرزند بزگوار ایشان نقل کرد که امام هفت مرتبه در روز تلاوت قرآن داشتند و حتی در ایام ماه مبارک رمضان ملاقات ها را تعطیل و مشغول قرائت قرآن می شدند و می فرمودند این ماه خود یک کار است.
وی گفت: امام در ماههای عادی سال ماهی یک بار قرآن را ختم اما در ماه مبارک رمضان روزی 10 جز از قرآن را تلاوت می کرد.
آشناگر اظهارکرد: اگر می بینیم امام در برابر ابرقدرت ها می ایستد با اتکای بر قرآن بوده و حتی در سخت ترین شرایط به این کتاب مقدس پناه می برد.
وی با بیان اینکه در چهره و کلام امام قدرت عظیم الهی نمایان بود، گفت: امام راحل در جریان توهین سلمان رشدی به پیامبر اکرم (ص) بشدت به میدان می آید و تاکنون که سالیان از این واقعه می گذرد این دست نشانده استعمار و استکبار یک شب همراه با آرامش نداشته است.
امام جمعه موقت گناوه افزود: یکی از نکاتی که امام راحل در بحث قرآن اهتمام داشتند توجه به تطبیق بود و می فرمودند یکی از آداب مهم قرائت کتاب الهی که انسان را به نتایج بی شمار نایل می کند تکیه و توجه به تطبیق است.
وی اظهارکرد: امام راحل می فرمودند که هر یک از آیات الهی را که ورود می کند خودم را با آن منطبق کنم و در این ارتباط قضیه حضرت آدم را که شیطان مترود می شود دنبال کرد که بداند علت ترد شیطان چه بوده تا حواسم جمع باشد مثل شیطان از درگاه خداوند رانده نشوم.
وی گفت: یکی دیگر از نکاتی که امام راحل به آن اهتمام می ورزید این بود که اگر کسی نتواند از معارف قرآن بهره ببرد علت آن چیست و ایشان معاصی و کدورات حاصل از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت مقدس پروردگار عالمیان را عامل می دانستند.
وی اظهارکرد: رهبرمعظم انقلاب جانشین بحق امام راحل نیز در تداوم قیام انقلابی معمار کببر انقلاب به قرآن توجه و اهمیت وافری داده و یکی از تاکید و توصیه های ایشان بویژه به جوانان این است که در جیب خود یک قرآن داشته باشید و در هر فرصتی توانستید آن را تلاوت کنید.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه نیز به بیان آرمان های امام راحل اشاره کرد و گفت: در رابطه با امام راحل صحبت کردن خیلی سخت است زیرا شخصیتی بزرگ و پیامبر گونه داشت.
حجت الاسلام آیت اندرزیان افزود: قیام و حرکت امام شبیه حرکت آقا اباعبدالله الحسین(ع) بود که نتیجه آن در 22 بهمن هویدا و مشخص شد که این حرکت برگرفته از قیام امام حسین (ع ) است.
وی گفت: همانگونه که امام حسین (ع) با طاغوت زمان با حمایت مردم جنگید امام راحل نیز با پشتوانه مردمی شجره طیبه انقلاب را به ثمر رساند و توانست یک تاریخی در اسلام رقم بزند که ماندگار و جاودان بماند.
اندرزیان، به وضعیت کشور از قبل و بعد از انقلاب در عرصه های مختلف اشاره کرد و افزود:امام راحل با آرمان های بلند خود که هدیه ای از خداوند بود توانست کشور را یوغ استکبار و ظلم برهاند و نام ایران را در جهان بلند آوازه کند.
وی با بیان اینکه فروپاشی یک نظام 2500 ساله را پشت سرگذاشته ایم، گفت: در بعد سیاسی کشور قبل از انقلاب نظام سلطه و پادشاهی 2500 ساله و موروثی حاکم بود که امام راحل توانست با قیام عاشورایی خود ملت را از ظلم و استبداد رهایی بخشد.
اندرزیان اظهارکرد: استقلال در بعد داخلی و خارجی، وابستگی نداشتن به شرق و غرب و استقرار نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه از آرمان های امام راحل است.
وی محرومیت زدایی از مستضعفان را اولین گام حرکت انقلابی و از آرمان های بلند امام راحل در بعد اقتصادی دانست و گفت: امام بزرگوار تاکید و نگاه خاصی بر تحت پوشش قراردادن محرومان داشت و دراین ارتباط نهادهایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی به دستور ایشان تشکیل شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه در ارتباط با تاثیر قیام امام راحل در عرصه علمی افزود: درحالیکه قبل از انقلاب 154 دانشجو در نقاطی خاص در کشور تحصیل می کردند اما بعداز انقلاب 119 دانشگاه ، 28 مرکز آموزش عالی و قریب به 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور ،385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 دانشگاه علمی کاربردی و 274 مرکز فنی و حرفه ای ایجاد و قریب به 5 میلیون دانشجو در کشور به تحصیل مشغول شدند.
وی گفت: در بعد نظامی نیز که ارتش قبل از انقلاب تحت سیطره غرب بود اما هم اینک شاهدیم ایران با دارابودن سازمان بسیج و سپاه و وجود نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح قدرت نظامی کشور افزایش و زیر یک پرچم تحت عنوان ولایت فقیه خدمت می کنند.
اندرزیان افزود: احیای مکتب ناب اسلام محمدی، تحول اخلاقی و معنوی، برچیده شدن فضای غیر اخلاقی و غیر فرهنگی، تحول معیشتی و کم شدن فاصله طبقاتی از دیگر آرمان های بلند امام راحل در کشور به شمار می رود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه استقرار نظام اسلامی را از بزرگترین آرمان های بلند امام راحل دانست و گفت: امام راحل آرمان های بلندتری داشت که عمر ایشان کفایت نکرد اما جانشین ایشان، آرمان های معمارکبیر انقلاب را باشدت بیشتری دنبال می کند.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) گناوه هم به تبیین اثرگذاری الگو و اسوه پذیری جامعه از امام راحل در عرصه تعلیم وتربیت اشاره کرد و گفت: به اعتراف دوست ودشمن امام راحل توانست در عصر کنونی تحول عظیمی در بین مسلمانان بویژه جوانان که تشنه حق بودند، ایجاد کند.
فرزانه غلامی افزود: اگر اعمال و رفتار و کردار بنیانگذار جمهوری اسلامی را تبیین و پیاده کنیم به حیات طیبه ایشان دست پیدا می کنیم.
وی با بیان اینکه امام راحل در دوران حیات خود دارای صفات بارزی که حاکی از روح بزرگ معنوی و اوج کمال ایشان بود، داشت، گفت: امام راحل با خودی ها بسیار مهربان و با عطوفت رفتار می کرد و از طرف دیگر با غیرخودی ها در عین صلابت رفتار می کرد.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) گناوه، آزادامنشی و عزت نفس در مقابله با دشمنان و کفار را از دیگر ویژگی های بارز و برجسته امام راحل دانست و افزود: امام بزرگوار این رفتار و منش را که از جد بزرگوارش امام حسین (ع) به ارث برده بود در عصر خود با شهامت و جرات انجام و در مقابل ظلم یزیدیان که هیچکس بخود جرات روبرو شدن با آنان را نداشت سکوت نکرد و ایستاد تا اسلام پایدار بماند.
وی گفت: قدرتمندی و صلابت ایران مدیون و مرهون ایستادگی و مقاومت امام راحل است که همواره در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی می کرد.
وی افزود: در جریان تسخیر لانه جاسوسی تعدادی از مسئولان بدنبال سنگ اندازی بودند اما ایشان در برابر آنان با صلابت ایستاد و فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
غلامی، به ویژگی اخلاقی و الطاف روحی امام راحل اشاره کرد و گفت: معمار کبیر انقلاب در اوج گرفتاری و در عین حالیکه دغدغه حکومت و دشمنان را داشت اما از لحاظ روحی آنچنان صلابت داشت که حتی به کودکان مهرورزی و عطوفت می کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه نیز به تاثیرگذاری قیام امام راحل در عرصه آزادی بیان در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم فضای قبل انقلاب را بررسی کنیم، تحولات عظیمی در عرصه رسانه و آزادی بیان در دوران حیات و پس از ارتحال امام راحل بوجود آمد.
علیرضا سبحانی افزود: در دوران حکومت شاهنشاهی بر کشور سیستم استکباری و دیکتاتوری حاکم بود اما با شکل گرفتن انقلاب اسلامی به رهبریت امام راحل جامعه دگرگون و فضای بسته آن دوران باز و آزادی در کشور حکمفرما شد.
وی گفت: در دوران رژیم پهلوی تعداد مطبوعات انگشت شمار و قلم فرسایی آنان تنها برای آن رژیم بصورت خاص انجام می شد و حتی کسی نمی توانست اندیشه و افکارخود را آزادانه با آن رژیم بیان کند درحالیکه با به ثمررساندن پیروزی انقلاب فضای بسته آن دوران برداشته شد و علاوه براینکه مطبوعات و احزاب رشد فزاینده ای یافتند، مردم عقاید و نظراتشان را براحتی ابراز می کنند.
وی اظهارکرد: جریان فکری امام راحل پس از ارتحال ایشان همچنان تداوم یافته و هم اینک شاهدیم که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی یکی از دروس مهم که تدریس می شود اندیشه های امام عظیم الشان است .
رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی بیان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی دارای ابعاد شخصیت مختلفی در همه عرصه ها از جمله اقتصاد و فرهنگ اسلامی، ارتباطات داشت که به یک الگویی برای جامعه تبدیل شده است.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.