به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه به نقل از سید محی الدین جعفری افزود: بندرخدماتی، صادراتی تمبک در سایت 2 پارس جنوبی واقع شده که با تکمیل و بهره برداری از پست های اسکله این بندر، پروپان و بوتان (ال پی جی ) و گوگرد تولیدی فاز 19 و فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، بارگیری و به بازارهای بین المللی صادر خواهد شد.
وی با تشریح عملیات ژئوتکنیک دریایی صورت گرفته در بندرخدماتی، صادراتی تمبک توسط شناور شرکت فوگرو هلند اظهار کرد: مطالعات میدانی و گمانه زنی لایه های خاک در نقاط عمیق دریا، توسط شرکت های معدودی صورت می گیرد و حضور شناور شرکت بین المللی فوگرو و انجام عملیات یادشده با پیگیری های شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای این طرح صورت گرفته است.
جعفری اضافه کرد: انتخاب این شناور به منظور شناسایی و سنجش دقیق استحکام لایه های زیرین و کاهش ریسک های مربوط به نشست سازه های موج شکن ها، از طریق گمانه زنی و نمونه برداری از لایه های خاک صورت گرفته است.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: طبق برنامه کارفرما، امسال یک پست اسکله صادرات ال پی جی به بهره برداری می رسد و در سال97 نیز قابلیت بهره برداری از هر سه اسکله این بندر محقق خواهد شد.
وی گفت: بندر خدماتی و صادراتی تمبک در پارس جنوبی حداکثر با عمق 37 متر، عمیق ترین بندر ایران و خاورمیانه به شمار می رود.
جعفری افزود: 2 پست اسکله صادرات ال پی جی هر کدام با توانایی پهلو دهی به کشتی هایی با ظرفیت بارگیری حدود پنج تا 60 هزارتن گاز مایع، اسکله مدرن بارگیری و صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری 2هزار تن در ساعت، 2 انبار ذخیره سازی گوگرد هر کدام با ظرفیت 44 هزار تن گوگرد، 2 موج شکن غربی و شرقی، سایت اداری و مسکونی ازجمله بخش های عملیاتی این بندر است.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، به سفارش گذاری تجهیزات مورد نیاز در ساخت اسکله و انبارهای گوگرد این بندر اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر کالاهای ساخت داخل سفارش گذاری و مراحل تامین آنها انجام شده و سفارش گذاری کالاهای خارجی نیز در دست اجراست.
وی به انجام عملیات وسیع لایروبی در این بندر اشاره کرد و گفت: در 2ماه اخیر، یک میلیون و 100 هزار متر مکعب لایروبی صورت گرفته است.
جعفری با اشاره به طول موج شکن های این بندر گفت: در شرایط فعلی اولویت ما ساخت این سه اسکله خواهد بود، با این حال با توجه به اینکه طول موج شکن غربی این بندر به حدود 2 هزار و 700 متر می رسد، قابلیت احداث هفت پست اسکله دیگر را در آینده دارا خواهد بود.
سرپرست طرح های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ، ارزش اجرای قرارداد احداث این بندر را 286 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: قرارداد اجرای این طرح ،سال 92 از طرف شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و نماینده شرکت ملی نفت ایران به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) واگذار شده و شرکت عمران ساحل نیز به عنوان پیمانکار اجرایی این طرح در حال فعالیت است.
وی اضافه کرد: علاوه براین بخش عملیات طراحی و اجرایی پایانه صادرات ال پی جی توسط پیمانکار فاز پالایشگاهی 22 تا 24 پارس جنوبی در دست اجراست.
بندر تمبک از توابع شهرستان کنگان است.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.