به گزارش ایرنا، غلامحسین نظامی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از عکس های قدیم بوشهر افزود: این نهاد به عنوان مرکز تبادلات فرهنگی شناخته می شود که باید خیلی از آیین ها و برنامه های فرهنگی در آن انجام شود.
وی اضافه کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر با وجود کمی نیرو و محدودیت فضا ولی تاکنون 350 میلیون برگ سند اداری را ارزشیابی کرده است.
نظامی بیان کرد: هربرگی در هر اداره به عنوان یک ثروت ملی تلقی می شود که به براساس قابلیت تاریخی یا نگهداری و یا امحا شود.
نظامی اظهار کرد: تاکنون یک میلیارد ریال از محل امحای اسناد این اداره ها به دست آمده است.
وی با تاکید براینکه مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر متولی حفظ و نگهداری اسناد کاغذی است گفت: این سندها به عنوان ثروت و هویت ملی مردم به شمار می روند که باید جمع آوری شوند.
نظامی یادآور شد: 25هزار برگ سند تاریخی در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای استفاده در پایان نامه ها قرار گرفته است.
وی بیان کرد: قدیمی ترین سندی که در زمان حاضر در این مرکز نگهداری می شود مربوط به بیش از 2 قرن پیش است.
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر 22 هزار برگ سند شخصی در مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر نگهداری می شود.
نظامی با اشاره به افتتاح تالار رقمی یا دیجیتال در بوشهرگفت: این استان سومین استان کشور است که دارای تالار رقمی یا دیجیتال است.
وی افزود: با راه اندازی تالار رقمی امکان دسترسی به 180هزار منابع پایان نامه ها، کتابها، نشریه ها، 34هزار نسخه خطی تمام متن و میلیون ها برگ کتاب دیجیتال و منابع خلیج فارس به صورت تمام متن وجود دارد.
وی یادآور شد: وظیفه مرکز اسناد و کتابخانه عمومی جمع کردن مستندات تاریخی برای پژوهشگران است.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر با توجه به سابقه و پیشینه ای که دارد به عنوان نماد تمدن در خلیج فارس به حساب می آید.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: این استان در بخش دریانوردی، علوم و معارف دینی و تمدن کرانه ای از استانهای مهم جهان به شمار می رود.
وی اظهار کرد: استان بوشهر در عرصه های مختلف از جمله صنایع دریایی، هنر با ابداع سبکهای نوین، دزمینه تالیف کتابهای خطی و مبارزه های ضد استعماری بعنوان گنجی به حساب می آید که باید این گنج تاریخی کشف و به عنوان نماد جنوب ایران به جهان معرفی شود.
صفایی بوشهری با اشاره به وجود شخصیت هایی همانند رئیسعلی دلواری افزود: رئیسعلی دلواری مایه افتخار و عزت استان بوشهر است.
وی بیان کرد: استان بوشهر در کنار تمام شکوه و بزرگی دارای مظلومیتی خاموش است.
امام جمعه بوشهر گفت: این مظلومیت ناشی از سیاست استعماری انگلستان، بی توجهی حاکمان وقت به پیشینه تاریخ و بزرگان حوزه علم و دانش و بی توجهی به حمایت از پژوهشگران است.
وی تاکیدکرد: در چند سال اخیر نهضت احیای تاریخ استان و حمایت از پژوهشگران استان بوشهر آغاز شده است.
صفایی بوشهری گفت: برای استان بوشهر جای تاسف است که مرقد رئیسعلی دلواری در نجف به فضای فرسوده ای تبدیل شود.
وی یادآور شد: امروز مرقد این سردار مبارزه با استعمار در جنوب در حال بازسازی است و تلاش می شود در سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری رونمایی شود.
صفایی بوشهری، برضرورت احیای اسناد، حمایت از پژوهشگران زنده این سرزمین و تلاش برای احیای تاریخ استان تاکید کرد و گفت: توسعه و پیشرفت استان باید براساس تاریخ کهن این دیار رقم بخورد.
وی از مهتاب ابراهیم زاده محقق و استاد دانشگاه بوشهری نیز که بدون هیچ حمایتی چهار هزار سند مربوط به تاریخ کهن استان بوشهر را جمع آوری کرده، تقدیر به عمل آورد.
مهتاب ابراهیم زاده فیلمساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: عکس های این نمایشگاه مربوط به 110 سال پیش است که از آلمان انتقال یافته است.
وی افزود: قرار است مجموعه این عکس ها که بیش از 180 قطعه است در یک جلد کتاب جمع آوری و تا شهریور ماه به چاپ برسد.
ابراهیم زاده اظهار کرد: در این عکس ها مردم شناسی، مشاغل، سبک پوشش و زندگی مردم بوشهر به نمایش گذاشته شده است.
وی یادآور شد: همچنین در این سه سال چهار هزار صفحه سند مکتوب در باره مراودات مردم استان بوشهر و همچنین این پژوهش با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی جمع آوری شده که همه اینها را به مردم استان تقدیم می کنم.
ابراهیم زاده گفت: این سندها و عکس ها مربوط به دوران 1909تا 1931میلادی است.
در این آئین نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر یک نسخه خطی از آیت الله مجتهد برازجانی را نیز به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر اهدا کرد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.