به گزارش ایرنا، غلامحسین نظامی روز سه شنبه در آئین گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر در سال 86 در ساختمان قدیمی که امروز بعنوان یک بنای تاریخی استان به ثبت رسیده به صورت موقت راه اندازی شد ولی از آن تاریخ تاکنون هنوز ساختمان مناسب و استانداردی برای این نهاد در نظر گرفته نشده است.
نظامی بیان کرد: در سالهای اخیر 11 هزار متر زمین در شهرک 530 هکتاری شهر بوشهر برای احداث ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر اختصاص داده شد که با توجه به باتلاقی بودن آن و هزینه های سنگین برای احداث، استاندارد نبودن آن به دلیل شرایط محیطی امکان آغاز عملیات اجرایی وجود ندارد.
نظامی ادامه داد: این پذیرفتنی نیست که شعبه هایی از این مرکز در استانهای دیگر که بعد از شعبه استان بوشهر تاسیس شدند صاحب ساختمان مناسب و استاندارد شوند ولی این استان با وجود سابقه تاریخی و فرهنگی که دارد از داشتن ساختمانی مناسب محروم باشد.
وی یادآور شد: در زمان حاضر هفت هزار عنوان کتاب در کتابخانه ملی بوشهر نگهداری می شود که در صورت داشتن فضای مناسب، می تواند به دهها برابر افزایش یابد.
نظامی با بیان اینکه در زمان حاضر چند میلیون سند در این مرکز نگهداری می شود تاکید کرد: ساختمانهای قدیمی برای انجام فعالیت به روز اسناد ملی با توجه به اینکه این کارحجم و وزن دارد مناسب نیست.
وی، رسیدگی به بایگانی راکد اداره های کل استان را از وظایف مدیریت اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: 150 نوبت مکاتبه با اداره های کل استان انجام و 350میلیون برگ ارزشیابی سند صورت گرفته است که ازاین تعداد چند میلیون برگ سند با قابلیت نگهداری دائمی تشخیص و برای نگهداری دائمی به این مدیریت انتقال یافته است.
نظامی با تاکید براینکه مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر متولی حفظ و نگهداری اسناد کاغذی است گفت: این سندها بعنوان ثروت و هویت ملی مردم به شمار می روند که باید جمع آوری شوند.
وی یادآور شد: 25هزار برگ سند تاریخی در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای استفاده در پایان نامه ها قرار گرفته است.
وی در باره جمع آوری کتابهای خطی و چاپی قدیمی افزود: توسعه این بخش به وسیله مردم و علاقمندان به حفظ آثار تاریخی در استان انجام می شود که تاکنون 61کتاب خطی و 71کتاب چاپی قدیمی به این مرکز اهدا شده است.
نظامی اظهار کرد: قدیمی ترین سندی که در زمان حاضر در این مرکز نگهداری می شود مربوط به بیش از 2قرن پیش است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 22 هزار برگ سند شخصی در مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر نگهداری می شود.
نظامی با اشاره به افتتاح تالار رقمی یا دیجیتال در بوشهر گفت: این استان سومین استان کشور است که دارای تالار رقمی است.
وی گفت: با راه اندازی تالار رقمی امکان دسترسی به صدها هزار برگ از منابع پایان نامه ها، کتابها، نشریه ها، نسخه های خطی و منابع خلیج فارس به صورت تمام متن وجود دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.