به گزارش ایرنا، کاهش آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی با وجود افزایش ترددها، رشد گردشگری دریایی و افزایش شمار گردشگران و میزان فروش صنایع دستی از جمله نقاط قوت سفرهای نوروز 96 در استان بوشهر است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در نوروز امسال 6 میلیون و 900 هزار گردشگر و مسافر تعطیلات خود را در این استان سپری کردند که بیشترین آنها در شهرستانهای گناوه، بوشهر، دیلم و دشتستان اقامت داشتند.
ناصر امیرزاده افزود: با توجه به وجود هتل و هتل آپارتمانهای مختلف در شهربوشهر بیشترین اقامت هتلینگ در این شهرستان و به دلیل تامین امکانات مناسب و قوی در شهرستان گناوه در زمینه کمپینگ در کنار ساحل بیشترین اقامت خود چادری نیز مربوط به این شهرستان است.
وی بیان کرد: برنامه ریزی خوب ستاد تسهیلات خدمات سفر استان بوشهر برای استقبال از مسافران نوروزی افزایش کمی و کیفی تعداد مسافران در شهرهای گردشگر پذیر این استان را در پی داشت.
وی بیان کرد: همچنین امسال با ساخت پارکینگ، مشکل ترافیک در بیشتر شهرهای استان بوشهر از جمله گناوه در سالهای گذشته بود، برطرف شد.
** افزایش بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی بوشهر
امیرزاده گفت: در نوروز امسال بیش از 2 میلیون مسافر نوروزی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر از جمله موزه ها، ابنیه ها و محوطه های تاریخی و باستانی، جاذبه های طبیعی و سواحل این استان دیدن کردند که بیشترین بازدیدها از محوطه های تاریخی در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم و دشتستان به دلیل ساحل و طبیعت و نخلستانها و کنگان نیز به دلیل وجود بندر باستانی و تاریخی سیراف انجام شده است.
وی اضافه کرد: همچنین درنوروز 96 بیشتر مسافران نوروزی بخشی از وقت و تفریح خود را به گردشگری دریایی اختصاص دادند.
**گردشگران خارجی نوروز 96 در بوشهر
وی در باره گردشگران خارجی در نوروز 96 در استان بوشهر گفت: امسال تنها یک تور علمی ازگردشگران خارجی وارد این استان شدند، اما بیشتر گردشگران خارجی به صورت انفرادی از مناطق مختلف این استان از جمله بوشهر و دشتستان بازدید کردند.
**خرید محصولات صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرنیزگفت: مسافران نوروزی تا پایان روز13 فروردین پنج میلیارد و323میلیون ریال محصولات صنایع دستی در این استان خرید کردند.
امین بینش پژوه افزود: میزان فروش محصولات صنایع دستی در نوروز امسال در استان بوشهر نسبت به نوروز سال گذشته 2 میلیارد ریال افزایش نشان می دهد.
وی اضافه کرد: امسال 124غرفه صنایع دستی برای ارائه محصولات بومی استان از 28 اسفند 95 لغایت 13 فروردین 96، در شهرستانهای بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه، دیلم، کنگان و شهرهای دالکی، وحدتیه و آبپخش از طرف این معاونت وهمکاری بخش خصوصی برپا شد.
بینش پژوه گفت: همچنین بدلیل حضور بالای مسافران و اعلام افزایش 5 درصدی حجم سفرها به این استان نسبت به سال گذشته، فروشگاه های صنایع دستی استان نیز از فروش قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی یادآور شد: پارسال میهمانان نوروزی به میزان سه میلیارد ریال محصولات صنایع دستی استان بوشهر خرید کردند.
**اسکان مسافران نوروزی در مدارس بوشهر
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در نوروز امسال 218هزار و 801نفر در قالب 60هزار و 778خانوار در مدرسه های این استان اسکان یافتند.
ناصر کرمی افزود: از این تعداد 206هزار و 890 نفر در قالب 57هزار و 469خانوار فرهنگی و 11هزار و 911نفر شامل سه هزار و 309خانوار غیر فرهنگی هستند.
وی اظهار کرد: در مجموع امسال 16هزار و 241نفر شامل 20هزار و 266خانوار بیش از سال گذشته مسافر نوروزی در مدرسه های استان بوشهر اسکان یافتند.
کرمی یادآور شد: در تعطیلات نوروز پارسال 202هزار و 560نفر شامل 101هزار و 290 خانواده مسافر در مدرسه های استان اسکان گرفته بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: شهرستان گناوه با اسکان 107هزار و 866نفر در قالب 15هزارو 559 خانواده و بوشهر با 45هزار و 313نفر در قالب 12هزار و 547 خانواده بیشترین مسافران نوروزی امسال را در استان به خود اختصاص دادند.
وی گفت: امسال برای پذیرش مسافران نوروزی 2 هزار و 939 کلاس درس در قالب 417 آموزشگاه در 18 منطقه آموزشی در این استان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی تجهیز و آماده سازی شده است.
** تردد خودروها در تعطیلات نوروز 96 به استان بوشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: براساس آمارهای موجود در تعطیلات نوروزی امسال خودروهای ورودی به این استان 10 درصد و تردد خودروها درجاده های مختلف در مقایسه با نوروز سال گذشته 18 درصد افزایش نشان می دهد.
حمید رضا علم افزود: همچنین براساس این آمار تردد در بیشتر شهرهای استان بوشهر در محورهای مختلف شمالی و جنوبی انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش تردد در محورهای شمال به جنوب استان بوشهر در تعطیلات نوروزی بیان کرد: از آغاز طرح نوروزی تا 14 فروردین راههای ارتباطی خوزستان - دیلم 19 و فیروزآباد - جم 16 درصد افزایش بار ترافیک و جاده ورودی کنارتخته - دالکی نیز از لحاظ ترافیکی 11- درصد را نشان می دهد.
علم، با اشاره به افزایش تردد در محور عسلویه - کنگان به میزان 19 درصد گفت: محور خروجی دالکی - کنارتخته نیز در تعطیلات نوروزی امسال 27 درصد افزایش داشته است.
وی بدون اشاره به شمار تصادف ها و تلفات جاده ای استان بوشهر در تعطیلات نوروزی اضافه کرد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان، همکاری با پلیس و نیروهای راهداری و نصب بیش از 51 دوربین کنترل سرعت در کاهش تلفات جاده ای استان موثر بوده است.
علم اظهار کرد: در استان بوشهر 12 مجتمع خدمات رفاهی و پنج رادارخانه در محورهای مختلف استان به مسافران نوروزی خدمات ارائه کردند.
وی در باره ناوگان اتوبوس رانی برای انجام سفرهای برون استانی گفت: در تعطیلات نوروزی سه هزار و 644 دستگاه اتوبوس و مینی بوس کار جابه جایی 86هزار و 211 مسافر را انجام دادند.
علم یادآور شد: از این شمار سه هزار و 287 دستگاه اتوبوس کار جابه جایی 71هزار و 128 مسافر در سفرهای برون استانی، 342دستگاه اتوبوس و 15 مینی بوس نیز کار جابه جایی 15هزار و 83 زائر راهیان نور را انجام دادند.
وی بیان کرد: پنج خودرو، پنج جرثقیل، 17 گشت ثابت و 27 گشت سیار راهداری در کنار نیروهای پلیس راه در تعطیلات نوروزی در جاده های استان حضور داشتند.
**تلفات جاده ای و امنیت استان بوشهر در نوروز 96
فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: این استان در نوروز امسال در حوزه‌های امنیتی، انتظامی، امنیت اخلاقی و اجتماعی وضعیت بسیار قابل قبولی را تجربه کرد که این مهم تنها در سایه همکاری مردم و به دنبال آن تلاش فرزندان آنها در مجموعه نیروی انتظامی محقق شد.
سردار حیدرعباس زاده افزود: درتعطیلات نوروزی با متلاشی شدن سه باند، 109 کیلوگرم مواد مخدر کشف شد که این شاخصه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 110 درصدی داشته است.
فرمانده انتظامی استان بوشهرگفت: امسال با همکاری سایر دستگاههای اجرایی همه امکانات برای کاهش تصادفها در نوروز به کار گرفته شده بود.
سردار حیدرعباس زاده افزود: استان بوشهر در تصادفهای منجر به فوت درون و برون شهری به ترتیب 87 و 100 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: در نوروز امسال تصادفهای منجر به جرح و خسارتی در حوزه درون و برون شهری نیز با کاهش مطلوبی به ترتیب هفت و 18 درصد گزارش شده است.
عباس زاده در باره جرائم خشن دراستان بوشهرگفت: جرائم خشن این استان در تعطیلات نوروزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش یافت.
وی افزود: میزان کشف سرقت ها نیز 108 درصد گزارش شده که 90 درصد آنها به روز بوده و در طول سال جاری کشف شده است.
رئیس پلیس استان بوشهر گفت: در تعطیلات نوروزی هیچ تصادف فوتی در حوزه درون شهری در این استان ثبت نشد و این نشان از ارتقای فرهنگ رعایت قوانین مقررات رانندگی در استان بوشهر است
سرهنگ جابرپاری افزود: با برنامه ریزیها و همکاری رانندگان با پلیس و رعایت قوانین و مقررات میزان وقوع تصادف های منجر به فوت در نوروز 96 در این استان کاهش یافته است.
وی بیان کرد: انتظار می رود همکاری رانندگان با پلیس و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در طول سال ادامه یابد.
پاپری، در باره محورهای ترافیکی استان بوشهر اظهار کرد: بیشترین ترافیک و افزایش ورودی در طرح نوروزی امسال در راههای ارتباطی خوزستان - دیلم، فیروزآباد - جم و کنارتخته - دالکی گزارش شده است.
وی اضافه کرد: همچنین با وجود ترافیک بالا در راههای ورودی و خروجی استان بوشهر هیچ تصادف فوتی در 13 فروردین در این استان گزارش نشده است.
** فعالیت نوروزی اورژانس و فوریت های پزشکی بوشهر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس آمارها نوروز امسال میزان فوتی های ناشی از حوادث جاده ای در استان بوشهر نسبت به نوروز سال گذشته 70 درصد کاهش نشان می دهد طوریکه شمار فوتی های تصادف های نوروزی از 16 تن در سال گذشته به پنج تن در سال جاری کاهش یافته است.
دکتر علیرضا رئیسی افزود: در نوروز امسال سه هزار و 721ماموریت در اورژانس استان بوشهر انجام شد که نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش نشان می دهد.
وی بیان کرد: از این ماموریت ها 593 مورد تصافی با 3 درصد افزایش، 2هزار و 66مورد در محل درمان، یکهزار و 453 بستری در بیمارستان 23تن فوتی غیر تصادفی و یکهزار و 608نفر نیز به کمپ های سلامت مراجعه کردند.
وی گفت: بیشترین مراجعان به دلیل حجم مسافران نوروزی مربوط به شهرستانهای گناوه، دیلم و دشتستان است.
** فعالیت بیمارستانهای استان بوشهر در نوروز96
رئیسی گفت: از 25 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال 42هزار نفر به بیمارستانهای استان بوشهر مراجعه کردند که نسبت به 38 هزار نفر سال گذشته 8 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار کرد: از این شمار 35هزار و 777نفربه صورت سرپایی درمان شدند که نسبت به سال گذشته، 9 درصد افزایش داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهریادآورشد: همچنین از این تعداد پنج هزار و 682نفر بستری شدند.
وی افزود: در این مدت 29 نفر فوت شدند که نسبت به سال گذشته که 59 نفر بود 30 تن کاهش یافته است.
رئیسی ادامه داد: کاهش 35درصدی اعزام بیماران به مرکز استان در نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر عدالت در توزیع امکانات و خدمات بهداشتی و پزشکی در استان بوشهر است.
وی گفت: همچنین در نوروز امسال به دلیل حضور پزشکان مقیم بیماران سریعتر تعیین تکلیف و بیمارستان را ترک می کردند.
**فعالیتهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نوروز 96
وی بابیان اینکه پزشکان مراکز بهداشتی استان بوشهر در این مدت 50 هزار خدمت ارائه کردند گفت: یکی از این خدمات دندانپزشکی است که در نوروز امسال 2هزار خدمت در مراکز بهداشتی در این زمینه ارائه شد.
رئیسی، واکسینه کردن چهار هزار و 760 تن، مراقبت از پنج هزار و 900 مادر باردار و 10هزار کودک را از جمله فعالیتهای بهداشتی ارائه شده به مسافران نوروزی و مردم بومی استان در این روزها عنوان کرد.
وی یادآور شد: از 86 مرکز فعال جامع سلامت در استان بوشهر 40 مرکز در نوروز فعال بودند.
** طرح ملی بسیج نوروزی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره طرح ملی بسیج نوروزی در این استان گفت: ارتقای وضعیت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و ابزار و تجهیزات، بهداشت ساختمان در مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی حساس، حفظ و ارتقای سطح سلامت شهروندان و مسافران نوروزی، پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال به وسیله آب و غذا از جمله هدفهای اجرای این طرح است.
رئیسی افزود: در این ارتباط دراین مدت 19هزار و 950 بازدید از مراکز هدف انجام شد که از این شمار 688مورد به دادگاه معرفی و 27واحد تعطیل، سه هزار و 18 کارت معاینه پزشکی صادر، 700 نمونه برداری غذایی، 144نمونه برداری از آب، 16هزار و521مورد کلرسنجی، 13هزار و 149 کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و معدم شده است.
** فعالیتهای امداد و نجات نوروزی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر نیز گفت: 227عملیات امدادی درقالب طرح ملی امداد و نجات دراین استان انجام شد.
حسین درویشی افزود: این عملیات شامل 44حادثه جاده ای، 46حادثه دریایی، یک مورد حادثه کوهستان،120مورد خدمات حضوری و 16مورد سایر حوادث در استان اتفاق افتاد که به وسیله 64 پست ثابت، موقت و سیار امدادی ارائه خدمت صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: طرح ملی امداد و نجات نوروز 96، از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 به مدت 20 روز همزمان با سراسر کشور اجرا شد که بیشتر این ماموریت ها درشهرستانهای جنوبی استان ودر زمینه سیل، آبگرفتگی و حادثه دریایی انجام شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: امسال یک هزار نفر نیروی عملیاتی در قالب طرح ملی امداد و نجات و ایمنی و سلامت نوروزی به بیش از20هزار نفر از مسافران نوروزی خدمت رسانی انجام دادند.
وی با اشاره به نقش وجایگاه پست های ایمنی وسلامت نورزی در کاهش حوادث گفت: در مدت اجرای این طرح بیش از 200هزارنفر از مسافران نوروزی به این پست ها مراجعه کردند که از این تعداد 11هزار و 93 نفر ازخدمات ایستگاه سلامت، 13هزار و 429 نفر از فضای دوستدار کودک و هشت هزار و 150 نفر ازخیمه های نماز استفاده کردند.
درویشی پیوستن چهار هزار و 992نفر به کمپین 'نه به تصادفات جاده ای'و توزیع 17هزار و 259 بروشور و 149هزار و 312نقشه وسایر محصولات فرهنگی در بین مسافران را از جمله دیگر خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی عنوان کرد.
**خدمات نظارتی بربهداشت عمومی و مواد غذایی در نوروز 96 در بوشهر
رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بازرسان بهداشتی دامپزشکی در طرح تشدید نظارت بهداشتی نوروز از یکهزار و 296مرکز عرضه مواد غذایی 2 هزارو 800 مورد بازدید انجام دادند.
محمد رضا عباسی افزود: طرح تشدید نظارت بهداشتی در نوروز از 25 اسفند 95 آغاز و تا 14 فروردین سال جاری به اجرا درآمد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر اظهار کرد: در این طرح 18 اکیپ ثابت و سیار روزانه در سطح استان فعالیت داشتند که در این بازدیدها حدود 27 تن محموله ضبط و برای انجام تست های لازم به آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی ارسال و 29 مورد تخلف نیز از مراکز عرضه به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
عباسی بیان کرد: علاوه بر نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و کشتارگاهها، 14 مورد نمونه برداری از محموله های شرکت های فرآوری آبزیان بعمل آمد که 541 تن فرآورده در این ارتباط تا دستیابی به نتایج آزمایشها ضبط شده اند.
وی اشاره کرد: برای حصول اطمینان از نوع و کیفیت نقل و انتقال محصولات، خودروهای حمل نیز تحت بررسی و بازدیدهای بهداشتی قرار گرفتند که در این ارتباط به 36 خودرو که مشکل بهداشتی داشتند، تذکرهای لازم برای برطرف کردن این کاستی ها داده شد.
6047/6043**خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.