دکتر عبدالعظیم ویسی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در مطالعه ای که در یکی از استان های کشور انجام شده ، در قشر کمتر از 14 سال ، سوختگی با شعله آتش بیشترین علت سوختگی شناخته شده که با مرگ ومیر 4/6 درصد همراه بوده است.
وی گفت: مطالعات نشان می دهد که بین میزان دسترسی کودکان و نوجوانان به وسایل آتش زا نظیر کبریت، فندک و ترقه با سوختگی ارتباط آماری قابل توجهی وجود دارد.
ویسی زاده اظهارکرد: سوختگی زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند لایه پوست به وسیله مایع، جامد و شعله داغ تخریب شود.
وی افزود: سوختگی با مایعات داغ اساس 85 درصد کل سوختگی هاست و بیشترین آن در کودکان زیر 4 سال است.
این متخصص اضافه کرد: سوختگی درجه 1 سطحی بوده و اثرات آن سوختگی زخم، پوست قرمز، درد خفیف و بدون تاول است.
وی گفت: سوختگی درجه 2 دردناک و تاول دار و گاهی در نوع عمیق تر آن سفید مرمری شکل و نوع سوم بصورت لایه پوست درگیر می شود و چربی شکل و رنگ پریده است.
ویسی زاده با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد سوختگی ها قابل پیشگیری هستند، افزود: برای پیشگیری از سوختگی روش های مختلف وجود دارد که آموزش فرزندان از مهم ترین آنهاست.
وی اظهارکرد: استفاده نکردن از مواد قابل اشتعال ،آموزش تمرین خاموش کردن آتش، تجهیز مراکز، منازل و خودرو به کپسول آتش نشانی از دیگر راه های مهم پیشگیری از سوختگی هاست.
وی گفت: بمحض ایجاد سوختگی در فرد ، مصدوم را باید از منطقه ایجاد کننده سوختگی دور و لباس های آتش گرفته را با خوابانیدن و پیچاندن پتو خاموش و سپس ناحیه آسیب دیده را حدود 10 دقیقه در آب سرد غوطه ور کرد.
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گناوه افزود: در سوختگی های شدید باید به مصدوم اکسیژن داد و جهت جلو گیری از کاهش دمای بدن بوسیله پتو گرم نگه داشته شود.
وی گفت: قسمت سوختگی را نیز باید با پانسمان خشک و استریل پوشاند و مصدوم را سریع به مراکز درمانی ارجاع داد.
6045/6164** خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.