براساس طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران که در سه سال اخیر اجرا شده، هر شهری که عنوان پایتخت کتاب ایران را بدست می آورد باید در مدت 6 ماه شمار زیادی از برنامه های پیش بینی شده دبیرخانه طرح را اجرا کند، در غیر این صورت این عنوان از آن شهر پس گرفته می شود.
آنان در این ارتباط بر تلاش منسجم و مشارکت و هماهنگی همه دستگاهها و مردم استان بوشهر برای اجرای برنامه های پیش بینی شده دبیرخانه سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران تاکید کردند.
همچنین مسئولان و دست اندر کاران بخش کتاب استان بوشهر، افزایش و توسعه کتابخانه های عمومی و تخصصی، حمایت از نویسندگان، معرفی کتابها به قشرهای مختلف جامعه، نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد مردم استان بوشهر، افزایش نشست های نقد و بررسی کتاب و برگزاری جشن کتاب را از جمله خواسته های خود برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر بیان کردند.
نویسنده بوشهری با تبریک انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: این انتخاب که حاصل تلاش های چند ساله مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با همکاری سایر دستگاههای مربوطه است در صورتی می تواند یک اتفاق فرهنگی باشد که منجر به حضور کتاب در بین آحاد مردم جامعه اشود.
سعید بردستانی گفت: با این انتخاب هر قشر و صنفی از جامعه استان بوشهر باید متناسب با نیاز خود با کتاب و کتاب خوانی آشنا شوند و در زمینه توسعه آن تلاش کنند.
وی ادامه داد: در این ارتباط نویسندگان و پژوهشگران نیز باید با استفاده از ظرفیت رسانه و حضور در مراکز مختلف از جمله مراکز آموزشی کتابهای شاخص را برای جامعه مخاطب معرفی و لذت مطالعه کتاب را به آنها تفهیم کنند.
بردستانی بیان کرد: همچنین باید آیین های رونمایی از کتاب و جشن کتاب به مکان های عمومی تری برده شود که در این بین دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد می توانند نقشی مهم ایفا کنند.
وی یادآور شد: با انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب باید فعالیت کتابخانه های دولتی برای استفاده عموم مردم نیز بیشتر از گذشته شود تا از این طریق سرانه مطالعه در استان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
این نویسنده بوشهری افزود: چنانچه امروز بخواهیم فروش لوازم نوشت افزاری را از کتاب فروشی های سطح استان برداریم، بزودی کتابفروشی ها رو به تعطیلی می روند که در این ارتباط نیاز از کتابفروشان نیز با پیش بینی ساز و کار مناسب حمایت ویژه ای شود.
وی تاکید کرد: پدید آورندگان کتاب در استان بوشهر و بویژه آنانی که اثرهای فاخر و ماندگارا از خود بر جای گذاشته اند حمایت و شمار برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب در جامعه افزایش یابد.
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: اهمیت به مقوله کتاب و کتابخوانی یک موضوع مهم است که با انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب هم اکنون باید فراتر از گذشته به آن پرداخته شود.
عبدالخالق برزگرزاده افزود: استان بوشهر با داشتن نویسندگانی توانمند از ظرفیتی ارزشمند برای پرداختن به مقوله کتاب خوانی برخوردار است که باید از آن نهایت استفاده صورت گیرد.
وی تاکید کرد: شورای اسلامی و شهرداری بوشهر همچنان که در مسیر انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب تلاش داشتند در ادامه این مسیر نیز در توسعه فرهنگ کتاب خوانی باجدیت و تلاش بیشتری فعالیت های فرهنگی خود را با محوریت کتاب تداوم خواهد بخشید.
برزگرزاده گفت: در کشور شهرهای فراوانی وجود داشتند که در بین آنها بوشهر صاحب افتخار ارزشمند پایتخت کتاب ایران شد و این امر نشان از جایگاه والای کتاب در بین مردم فرهنگ دوست بوشهر است که در آینده باید برای ارتقا هر چه بیشتر این جایگاه در بین مردم تلاش کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: با انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب تازه کارها در امور مربوط به کتاب و کتاب خوانی آغاز شده و همگان باید به نوبه خود در این راستا گام اساسی بردارند..
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: این انتخاب فرصتی بسیار گران بها و ارزشمند برای استان بوشهر است از این رو همه نهادها باید با تخصیص اعتبار مناسب برای ماندگار شدن این انتخاب در بوشهر تلاش کنند.
وی اظهارکرد: ساخت و تجهیز کتابخانه ها، توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و فراهم کردن امکان مطالعه کتاب در تاکسی، اتوبوس، ترمینال و سایر مکان های عمومی از جمله اقداماتی است که در این زمینه بطور جدی دنبال شود.
صفایی بوشهری گفت: توسعه کتابخانه های عمومی، تخصصی و کودک از جمله مواردی است که باید بطور جد مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر فوق روزرسانی کتابخانه ها در استان بوشهر بیان کرد: اهمیت کتاب خوانی و احترام به نویسنده در سطح جامعه باید به فرهنگ زیرا با تحقق این مهم جامعه از ابتذال و انحطاط رهایی پیدا می کند.
صفایی بوشهری اظهار کرد: بخشی از پیوست فرهنگی کارهای عمرانی مختلف در حوزه کتاب است که باید این مقوله مورد توجه لازم در بین همه دستگاهها و نهادها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت استان بوشهر نیازمند یک نگاه بزرگ است گفت: مردم استان بوشهر لایق بهترین ها هستند و مسئولان در بیشتر امور مربوط به آنها باید یک افق بلند و آینده نگرانه تصمیم گیری کنند.
صفایی بوشهری تاکید کرد: استان بوشهر همواره در آن کوچک بینی نهادینه شده و این در صورتی است که استان بوشهر با مواهب ثروت زا باید موقعیت به مراتب بهتری نسبت به وضع کنونی داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: تلاش ها برای معرفی بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران از سه سال پیش آغاز شد طوریکه در سال 93 با برنامه های اجرا شده بوشهر مقام سوم کشور را در اولین دوره طرح پایتخت کتاب ایران بدست آورد و در سال 94 نیز به عنوان یکی از 2 نامزد اصلی پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.
حمیده ماحوزی ادامه داد: برای انتخاب پایتخت کتاب ایران در سومین سال 103 شهر کشور برای تصاحب این عنوان کاندیدا شده بودند که 20 شهر کشور به مرحله نهایی راه یافتند و از این شمار چهار شهر از استان بوشهر بودند.
وی ادامه داد: این چهار شهر شامل بوشهر، برازجان، کنگان و شبانکاره بود که از جمع آنها بوشهر به عنوان پایتخت کتاب برگزیده شد.
ماحوزی گفت: برای انتخاب روستاهای دوستدار کتاب نیز از مجموع یکهزار روستای شرکت کننده در کشور 118 روستا از استان بوشهر بودند که از این شمار 2 روستای محمد صالحی شهرستان گناوه و درازی شهرستان دشتی در جمع 10 روستای برتر دوستدار کتاب در کشور قرار گرفتند.
وی بیان کرد: این انتخاب ها مسئولیت استان بوشهر را سنگین تر کرده و باید تا شش ماه آینده شمار زیادی از برنامه های پیش بینی شده دبیرخانه را اجرایی کنیم.
ماحوزی ادامه داد: در صورت اجرا نشدن این برنامه ها عنوان پایتخت کتاب از بوشهر پس گرفته می شود از این رو باید تمام تلاش خود را با همکاری سایر دستگاه ها بکار گیریم.
وی گفت: در ویژه برنامه های روز بوشهر نیز پیش بینی شده با برگزاری جشن کتاب از همه فعالان عرصه انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران تجلیل کنیم.
ماحوزی گفت: از مجموع یکهزار و 500 باشگاه کتاب در کشور، 510 باشگاه در شهرهای بوشهر و خورموج این استان راه اندازی شده است.
در مراسم اختتامیۀ انتخاب سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران که دوم اسفندماه جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد، پس از بررسی پرونده 103 شهر که داوران مرحلۀ مقدماتی به داوران نهایی معرفی کرده بودند، شهر بوشهر، به‌دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های ویژۀ پایتخت کتاب و حمایت از طرح‌های ترویج کتابخوانی، به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.
لوح تقدیر وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو به شهردار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر، اهدا شد.
همچنین مبلغ 300میلیون ریال جایزۀ نقدی و یکصد‌ میلیون ریال حوالۀ کتاب به این شهر تعلق گرفت.
سیدمحمد بهشتی، محمود آموزگار، سیدعباس صالحی، علیرضا مختارپور، احمد مسجدجامعی، عباس کرخی و عبدالمهدی مستکین، اعضای هیأت داوران سومین دورۀ طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران بودند.
شهر‌های اصفهان، اِوَز، برازجان، تبریز، تفت، دزفول، دَمَق، زرند، کاشان، رفسنجان، کنگان، شبانکاره، شهرری‌، شهرضا‌، شهرکرد، شیراز‌، لاهیجان‌، ورامین و یزد دیگر شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی بودند.
اهواز و نیشابور در دوره های گذشته به ترتیب پایتخت کتاب معرفی شده بودند.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.