به گزارش ایرنا، محمد رضا واعظ مهدوی روز چهارشنبه درنخستین همایش ملی دانشگاه سبز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر افزود: تنظیم برنامه ششم، بودجه سال 96، فعالیت‌های کیفی، ابلاغ اعتبارات دانشگاههای سبز، توسعه خوابگاهها، علوم پایه و طرح‌های اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه‌های این سازمان به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در بودجه سال آینده بودجه رفاه اجتماعی 93.5 درصد و آموزش و تحقیقات 116 درصد افزایش یافته است.
معاون اداری مالی و توسعه منابع وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: با توجه به نقش مهم دانشگاه سبز در حفاظت از محیط زیست امروزه پرداختن به دانشگاه سبز انتخاب نیست بلکه ضرورت است.
محمدحسین امید افزود: در این ارتباط پرداختن به انرژی‌های پاک و تجدید پذیر و سامان دادن موتورخانه‌ها برای تحقق دانشگاههای سبز یکی از راههای مهم در حوزه حفاظت محیط زیست است.
وی بیان کرد: وزارت علوم و دانشگاهها در سه حوزه آموزش، پژوهش و ترویج و فرهنگ‌سازی رسالتی مهم دارند تا نگاه‌های علمی به مسائل کشور ارائه کنند.
امید، با بیان اینکه دانشگاهها ظرفیت کمک به مدیریت سبز در سطح کلان دارند گفت: از این ظرفیت و دستاوردهای دانشگاهها می ‌توان در توسعه مدیریت سبز استفاده کرد که تحقق این امر نیازمند توجه ویژه دولت است.
وی افزود: مهم‌ترین ماموریت در دانشگاه ایجاد الگوها و نمونه‌هاست و دولت وظیفه دارد که این نمونه‌ها را در سطح ملی گسترش دهد.
امید با تاکید بر تخصیص اعتبارات مصوب در ابتدای سال افزود: اگر اعتبار متمرکزی که تخصیص داده می‌شود در ابتدای سال ابلاغ شود، دانشگاهها جهش بزرگی می‌کنند.
نخستین همایش ملی دانشگاه سبز با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس در بوشهر آغاز شده و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.
در این همایش کارشناسانی از سازمانهای حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نمایندگان دانشگاههای کشور و مسئولان استان بوشهر حضور دارند.
دانشگاه سبز(green university) در جهان به عنوان جایی شناخته می‌شود که همه فعالیت‌های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار صورت می‌گیرد و نشان دهنده مسئولیت مهم آموزش عالی در توسعه جامعه است.
نخستین بار در جهان موضوع دانشگاه سبز و توسعه پایدار توسط یک فرد آمریکایی مطرح شد.
او در سال 2005 میلادی یک انجمن حرفه‌ای با عنوان انجمن توسعه پایدار و پیشرفت آموزش عالی را تشکیل داد که این انجمن در دنیا به اختصار با عنوان AASHE شناخته شد.
اما هم اکنون AASHE به دانشگاه‌هایی گفته می‌شود که بالاترین سطح موفقیت را در طراحی‌های سبز و توسعه آن در جوامع اطراف خود دارند.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.