معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا و سه شهرستان دیگر در مرحله هشدار قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در زمان حاضر سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا و سه شهرستان دیگر در مرحله هشدار قرار دارند، گفت:

به گزارش جماران، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: شرایط در شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز و هشدار دارند پایدار است زیرا تقسیم‌بندی و نشانه‌گذاری این شهرستان‌ها بر اساس موارد بستری است که روزانه در حال تغییر است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی احتمال داده می‌شود تعداد زیادی از افراد جامعه که بیشتر بی علامت هستند ناقل بیماری کرونا باشند و در تماس‌های روزانه می‌توانند این بیماری را به افراد سالم نیز منتقل کنند.

خواجه ئیان افزود: تماس بین افراد سالم و بیمار در جامعه باعث گردش ویروس می‌شود و از این طریق چرخه انتقال بیماری پایدار می‌ماند، به همین دلیل افراد در صورت امکان و نداشتن اضطرار از منزل خارج نشوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارداشت: هر گونه تجمع‌، دورهمی‌، مراسم جشن و سوگواری و از این دست برنامه‌ها که موجب تجمع می‌شود در شرایط قرمز کرونایی در این استان فاجعه بار خواهد بود.

وی یادآورشد: شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان و بسیاری از جاهای کشور بعد از کاهش خوبی که در اواخر فروردین و نیمه اول اردیبهشت داشت، دوباره روبه افزایش گذاشته‌است و براساس پیش بینی‌ها ابتدا موارد سرپایی و بعد بستری‌ها در استان بوشهر افزایش یافته‌است.

خواجه‌ئیان افزود: این بیماری هیچ‌گونه درمانی ندارد و کسانی که در بیمارستان بستری هستند بیشتر درمان‌های نگه‌دارنده برای آنها  صورت می‌گیرد و باید همه تلاش خود را برای پیشگیری از بیماری گذاشت.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید مجموعه‌ای از اقدام‌ها را همه افراد جامعه از جمله کارمند، بازاریان و خانه‌دار انجام دهند و هیچ راه واحدی برای پیشگیری مطلق از بیماری وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها و در صورت امکان خارج نشدن از منزل مگر در موارد خیلی ضروری است.

وی گفت: ماسک‌های سه لایه معمولی نیز می‌تواند تا حد زیادی جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرد و همه مردم نیاز به استفاده از ماسک N۹۵ و فیلتر دار ندارند و ماسک‌هایی که دریچه دارند برای بیماران به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا این نوع ماسک‌ها اجازه خروج هوا به بیرون را می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا چند هفته پیش نمونه‌گیری کرونا از افراد مراجعه‌ کننده به مراکز منتخب صورت می‌گرفت اما با بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت روش کار تغییر کرد و با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه و محدودیت‌های دسترسی به کیت تشخیصی گروه هدف غربالگری تغییر کرده‌است.

وی اضافه کرد: بر اساس این دستورالعمل از افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال و یا وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید ۱۹)، زنان باردار و افراد در تماس با فرد مبتلا به کرونا به شرط سن بالای ۶۰ سال نمونه‌گیری انجام می‌شود.

خواجه‌ئیان افزود: بر اساس این دستورالعمل، زندانیان علامت‌دار، کارکنان زندان در تماس مستقیم با زندانی مبتلا، معتادان متجاهر علامت‌دار در مراکز ماده ۱۶، کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با معتادان متجاهر مبتلا، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان علامت‌دار، کارکنان مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و سایر مراکز تجمعی در تماس مستقیم با مددجویان مبتلا نیز از جمله مواردی هستند که باید از آنها نمونه‌گیری شود.

وی بیان کرد: اتباع خارجی علامت‌دار ساکن در مهمان شهرها، اتباع داخلی وارد شده از کشورهای با شیوع بالا و، کارکنان شاغل در بخش ویژه کووید ۱۹ و کارکنان ارائه خدمات برای کووید ۱۹ در واحدهای PHC از دیگر مواردی هستند که باید از آنها نمونه‌گیری انجام شود.

خواجه‌ئیان افزود: با توجه به تغییر شرایط نمونه‌گیری توصیه می‌شود افراد چنانچه علائم خفیف بیماری را در خود مشاهده کردند در منزل ایزوله شوند و سعی کنند تماس کمتری با افراد خانواده و سایرین داشته باشند و در صورت شدت گرفتن علائم به بیمارستان مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: افراد عادی با علائم خفیف بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و رعایت کردن موارد بهداشتی برای آنها کفایت می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و خانم‌های باردار باید میزان بالاتری از احتیاط را داشته باشند و خانواده‌های این افراد نیز برای حفظ سلامت آنها ضریب بالاتری از احتیاط را مدنظر قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در یک دور همی در هفته‌های گذشته در استان بوشهر موارد زیادی مبتلا شدند و با وجود توصیه‌های مکرر، افراد زیادی در جامعه این هشدارها را جدی نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: این درصد کم افراد جامعه نیز می‌توانند باعث تداوم چرخه انتقال ویروس در جامعه باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.