معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از رشد 6 برابری مرغداری و زنبورداری بوشهر خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنبورداری و مرغداری از قابلیت‌های به فعل رسیده در سال‌های اخیر است به طوری که ظرفیت استان در زنبورداری در دهه اخیر ۶ برابر شده و در زمینه مرغداری هم به تولید ۳۹ هزار تن گوشت مرغ در سال رسیده‌ است.

به گزارش جماران، افشین قطبی با اشاره به رشد 6 برابری مرغداری و زنبورداری در استان بوشهر، گفت: استان بوشهر در بخش امور دامی پتانسیل‌هایی دارد که در سال‌های گذشته آگاهی نسبت به آن وجود نداشت اما اکنون این نقاط قوت شناخته شده است.

وی افزود: قرار گرفتن در مبدا ورودی نهاده‌های طیور و مصرف سوخت بسیار کمتر نسبت به استان‌های سردسیر از نقاط قوت تولید طیور در استان بوشهر است به طوری که سالن‌های مرغداری استان در نیمه اول سال با سوخت بسیار کم و یا بدون سوخت فعالیت می‌کنند و حتی اگر یارانه سوخت دولتی نیز برداشته شود با مشکل روبه‌رو نخواهند شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد: اکنون ۲۲۷ واحد مرغداری در استان فعالند که در هر دوره ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی دارند و در سال‌ گذشته ۲۳ میلیون قطعه جوجه و ۳۹ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد.

قطبی گفت: در این زمینه ۳ کشتارگاه جدید در سال جاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد که ارزش افزوده بیشتری نصیب صنعت طیور خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین اولین واحد مرغ گوشتی در سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد و یک واحد جوجه کشی با ظرفیت ۱۷ میلیون قطعه در سال نیز در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود که گام موثری در جهت تکمیل چرخه تولید در استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اذعان کرد: جای خالی یک واحد پرورشی در زمینه تخم مرغ در استان احساس می‌شود که آمادگی داریم با سرمایه‌گذار توانمند و متخصص در این زمینه همکاری کنیم و اولویت با مناطقی کوهستانی استان از قبیل جم، بوشکان و ارم است.

قطبی در ادامه از زنبور داری به عنوان یکی از سرمایه‌های استان بوشهر در بخش کشاورزی نام برد و گفت: ظرفیت استان در این زمینه نسبت به سال ۹۱ تقریبا ۶ برابر شده است و به تولید یک‌هزار تن عسل در سال رسیده‌ایم.

وی افزود: استان بوشهر قابلیت زنبورداری در ۹ ماه از سال را دارد و مقصد زنبورهای بسیاری از استان‌های دیگر در در نیمه دوم سال است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: واحدهای پرورش گوساله به عنوان یکی دیگر از پتانسیل‌های استان بوشهر است که در سال‌های گذشته شناخته نشده بود در حالی که اکنون سالانه بیش از ۲۰ هزار راس گوساله و ۸ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

قطبی افزود: در بخش دام ۳۵۰ واحد تولیدی در زمینه گاو شیری، گوساله و بره فعالیت دارند و جای خالی یک کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد تا زنجیره تولید کامل و به افزایش ارزش افزوده در این زمینه منجر شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر دام‌های استان برای کشتار به خارج از استان ارسال می‌شود و یا در کشتارگاه‌های کوچک سنتی در شهرستان‌های استان کشتار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید در بخش‌ها مختلف کاورزی و وجود صنایع تبدیلی در کنار واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: در صورتی که زنجیره تولید کامل نباشد هر چقدر هم تولید افزایش یابد به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

قطبی از هدف‌گذاری جهاد کشاورزی بوشهر در سال جهش تولیدی برای تکمیل زنجیره تولید و جذب سرمایه‌های مردمی خبر داد و بیان کرد: سرمایه‌های دولتی بسیار محدود است و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در حلقه‌های تولیدی بخش کشاورزی در استان بسیار مهم و موثر است.​​

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.