یکی از نمونه‌های موفق بلوغ اجتماعی که در شهرستان گناوه به زیبایی تمام خود را نشان داد، تعطیلی بازار تجاری و گردشگرپذیر این منطقه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور برای پیشگیری از گسترش بیشتر این بیماری است که  به  همت، تلاش و مشارکت بازاریان این شهر انجام شد که این حرکت مبین دقت نظر و ارجحیت منافع عمومی بر سود شخصی است.

شهرستان گناوه به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری  سالانه پذیرای شمار زیادی از هموطنان بویژه در تعطیلات نوروز از سراسر کشور است که رونق اقتصادی این خطه را به دنبال دارد.

بازار گناوه به عنوان یکی از آسیب پذیرترین نقاط برای شیوع ویروس کرونا به شمار می‌آید به همین دلیل اتاق اصناف شهرستان به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس بازار تجاری این بندر را که مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد در وهله اول  از روز چهارشنبه هفته گذشته به مدت پنج روز تعطیل و سپس آن را تا ۱۸ اسفند تمدید کرد.

بازاریان گناوه با گسترش ویروس کرونا در سطح کشور تشخیص دادند گناوه به عنوان یکی از مبادی ورودی اصلی کشور به جهان خارج و همچنین محل تجمع انبوه  هم میهنان در این فصل از سال، ظرفیت این را دارد که به عنوان کانون این بیماری شناخته شود.

بازاریان خطه خلیج فارس باوجود  فشارهای اقتصادی در مغازه‌های خود را بصورت داوطلبانه بستند تا برای سفید نگه داشتن وضعیت استان بوشهر و شهرستان از بیماری کرونا سهمی داشته و گام موثری بردارند.

تعطیلی بازارتجاری بندرگناوه یکی از اتفاقات نادر در سطح کشور است که تحسین مردم و مسئولان و جامعه پزشکی را به دنبال داشته است و معتقدند یکی از دلایلی اصلی انتشار نیافتن ویروس در شهرهای استان‌ بوشهر  تعطیلی بازار است که منجر به حضور نیافتن مسافران و گردشگران از شهرهای آلوده شده‌است.

اگرچه بیشتر مغازه‌داران و دستفروشان با وام‌های مضاربه‌ای به انتظار این روزهای پر فروش سال لحظه شماری می‌کردند تا  هزینه کرایه‌های بالای مغازه‌های خود و اقساط بانکی و  بدهکاری‌های خودرا  پرداخت و اندوخته ای برای ذخیره سال خود داشته باشند اما با همه این مشکلات و برنامه‌ریزی‌هایی که در سر داشتند درفکر سلامتی خود و خانواده و همنوعان خود بودند و مغازه‌های خود را بستند.
بازاریان گناوه انتظار دارند باتوجه سخنان سخنگوی دولت مبنی بر  عقب افتادن ۲ ماهه سر رسید تسهیلات مرتبط با کسب‌وکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا شامل آنان نیز شود.

علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: دولت ستادی را در این باره تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکارهایی را ارایه دهند و این موضوع در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اظهارداشت: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی تسهیلاتی ارائه شود و اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح شود و  هرچند فکر می‌کنیم اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

پیش از این پیشنهادهایی با هدف کاهش فشار به فعالان اقتصادی که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند مطرح شد که استمهال تسهیلات بانکی از آن جمله است. 

جا دارد از اقدام و همت بلند بازاریان گناوه تقدیر و  مسئولان به ویژه بانک‌های عامل  بخشی از مغازه دارانی که تسهیلات بانکی دریافت و سر رسید اقساط  و پرداخت آنها فرا رسیده با آنها همکاری  و فرصت لازم و کافی را برای باز پرداخت وام هاشان در نظر بگیرند.

یکی از خواسته‌های دیگر  آنان برگشت کرایه اسفند ماه و درصورت تداوم تعطیلات در فروردین بویژه ایام  نوروز که اوج کار و کاسبی آنان است توسط مالکان مغازه‌ها است که می‌تواند در این زمینه کمک حال آنان باشد.

رئیس اتاق اصناف گناوه گفت: به علت ورود گسترده مسافران استان‌های درگیر این ویروس به این شهرستان، بازار گناوه به منظور حفظ سلامت و جان شهروندان از ساعت ۲۲ سه شنبه شب ۶ اسفند تا  ساعت ۲۲ یکشنبه یازدهم اسفند ماه جاری تعطیل شد که این تعطیلی تا ۱۸ اسفند ماه جاری بصورت موقت تمدید شده است.

سیدفخرالدین حسینی با تقدیر از همبستگی بازاریان در تعطیلی مغازه‌های خود گفت: به منظور رفع مشکل و دغدغه بازاریان در مورد مشکلات پرداخت وام بانکی و کرایه به مالکان مغازه‌ها همه تلاش خود را بکار خواهم برد که پیگیر مطالبه آنان باشم.

بازار پر رونق تجاری گناوه همیشه مشتریانی  از سراسر کشور دارد و امیدواریم هرچه زودتر این بیماری منحوس از کشور ریشه کن و بازاریان مجدد کرکره‌های مغازه خودرا بالا کشیده تا به وضعیت اقتصادی خود و منطقه حیات مجددی ببخشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.