بوشهری‌ها همچنین به هموطنان قول دادند که بلافاصله پس از عادی شدن شرایط بهداشتی و برچیده شدن بساط ویروس کرونا از سراسر کشور همچون سال‌های گذشته با همه دارایی‌ها و توانایی‌های مادی و معنوی در پذیرا و خدمت مسافران و گردشگران خواهند بود. 

استان بوشهر با توجه به آب و هوای معتدل و مطلوب، سواحل زیبا، دشت‌ها و کوههای سرسبز و آثار طبیعی و تاریخی سالانه بویژه در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است که بخشی از آنها نیز برای خرید از بازارهای تجاری بندرهای این کشور  بویژه گناوه، دلوار، کنگان، عسلویه و غیره به این استان سفر می‌کنند و بوشهری‌ها نیز به رسم و فرهنگ میهمان‌نوازی بخوبی از آنان میزبانی می‌کنند به همین دلیل بوشهر هر سال از استان‌های برتر گردشگری نوروزی و مدت اقامت مسافران در کشور است. 

اما مردم استان بوشهر امسال با توجه به شیوع ویروس بیماری کرونا در کشور و آلوده شدن دهها نفر و فوت شماری از مبتلایان به این ویروس و توصیه‌های همه مسئولان، پزشکان و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و جمعی، تعطیلی تمامی مراکز آموزشی، لغو همه برنامه های فرهنگی و اجتماعی، تجمع‌ها، همایش‌ها و غیره در کشور و تاکید به مردم و خانواده‌ها ماندن درخانه و خودداری از مسافرت و خروج از منزل برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در همه جای کشور از همطنان خواستند تا این توصیه‌ها را جدی بگیرند و با همکاری همگانی به مقابله با کرونا ویروس بروند و آن را شکست دهند.

آنان گفتند: این خواهش و درخواست آنان از هموطنان برای خودداری از مسافرت به این استان در شرایط خاص بهداشتی کشور در راستای مسئولیت‌پذیری آنان و کمک به مسئولان و مشارکت مسئولانه برای کنترل شیوع این بیماری و کاهش تلفات جانی و هزینه‌های مالی جامعه در این وضعیت اقتصادی است.    
هم‌اکنون شماری از استان‌ها بویژه فارس، هرمزگان و خوزستان که در همسایگی بوشهر قرار دارند درگیر ویروس کرونا هستند و از سمت دریا نیز ورود شناورهایی که از مبدا امارات در بنادر این استان پهلو می‏‌گیرند همراه با ورودی‌‏های کنترل نشده زمینی و هوایی موجی از نگرانی‏‌ها را در بین شهروندان بوشهری ایجاد کرده‌است.
این نگرانی اقشار مختلفی از جمله فعالان مدنی، خبرنگاران، فعالان اجتماعی و کاربران فضای مجازی را بر آن داشته تا یک صدا خواستار کنترل مبادی ورودی استان و حتی ممانعت از ورود گردشگران و مسافران به استان بوشهر شوند.
 این درخواست اعتراضی زمانی کلید خورد که با ورود مسافر از برخی استان‎های کشور تصاویری از پلاک خودروهای آنها (بویژه پلاک خودروهای شهرهای درگیر ویروس کرونا) در فضای مجازی منتشر و ایجاد کننده موجی از نگرانی و هراس در بین شهروندان شد.
یک شهروند بوشهری گفت: در فرودگاه بوشهر گیت بازرسی پزشکی برای کنترل مسافران ورودی بکارگیری نشده و سایر مبادی ورودی‏ استان نیز بدون هیچگونه کنترل روی گردشگران و مسافران باز است.
محمدرضا حسین پور افزود: در این بین خودروهایی با پلاک برخی از استان‌های درگیر ویروس کرونا در بوشهر مشاهده شده که این بسیار خطرناک و احتمال شیوع این ویروس در بوشهر را قوت بخشیده‌است.
یک فعال اجتماعی گفت: شهروندان بوشهری از مسئولان این استان درخواست دارند مبادی ورودی استان را بسته و گیت پزشکی برای بررسی وضعیت گردشگران و مسافران ورودی بکارگیری شود.
ابوذر شیخ سقا افزود: افراد زیادی از استان‎های درگیر ویروس کرونا به بهانه گرمای هوای بوشهر و احتمال نابودی ویروس کرونا وارد این استان شده‌اند که در چنین وضعیتی اقدام برای پیشگیری امری ضروری است.
وی ادامه داد: در این زمینه باید ورودی‎های استان بوشهربسته و مسافران ورودی با گیت‏‌های پزشکی مورد بررسی قرار گیرند.
شیخ سقا ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا تا 14 روز خود را نشان نمی‌دهد امیدواریم تاکنون ویروسی همراه با مسافران وارد بوشهر نشده باشد و در ادامه نیز اقدام‌‏های پیشگیرانه نیز با جدیت بیشتری دنبال شود.
بیش از ۵۰۰ شهروند و فعال مدنی نیز با انتشار متنی از رئیس دانشگاه‎ علوم پزشکی و فرمانده انتظامی استان بوشهر درخواست کردند با توجه امکان سرایت ویروس کرونا  بویژه از طریق گردشگران در مبادی ورودی این استان از جمله فرودگاه‌ها، بنادر تجاری، ایستگاه‎های بازرسی دالکی، دیلم، عسلویه برای حفظ سلامت مردم استان بوشهر تمهیدات ویژه‌ای لحاظ شود.
یک شهروند بوشهری گفت: در ساحل بوشهر شمار قابل توجهی خودروها با پلاک استان‎های درگیر ویروس کرونا مشاهده شده‌است که این وضعیت نگرانی گسترده‌‏ای را در بین شهروندان ایجاد کرده‌است.
علیرضا جباره افزود: وقتی مدرسه‌ها و دانشگاه‎ها با هدف ماندن افراد در خانه و پیگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تعطیل شده‌است دلیلی ندارد آنها در قالب مسافران و گردشگر راهی استان بوشهر شوند و سلامت بیش از یک میلیون نفر را به مخاطره بیاندازند.
وی ادامه داد: استان بوشهر همواره شهرتش به مهمان‌نوازی است ولی از هموطنان درخواست داریم با تحمل این شرایط در مدت زمان مطلوب‎تری راهی این استان شوند تا با جان و دل پذیرای آنها شویم.
یک کاربر فضای مجازی گفت: مسئولان که عمده آنها در فضای مجازی حضور دارند انتظار است با مشاهده درخواست‎های متعدد کاربران بوشهری این فضا، پاسخ مناسبی به درخواست آنها بدهند.
احمد مهدی زاده اظهار داشت: در شرایطی که استان بوشهر تاکنون به ویروس کرونا آلوده نشده‌است، مسئولان باید با حساسیت و دقت بیشتری برای ثبات و پایداری وضعیت کنونی تلاش کنند.
عضو شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: با توجه به نگرانی شهروندان و در خواست‌‏های مکرر آنها شایسته است تا پایان ویروس کرونا اقدام‏‌های لازم را برای جلوگیری از وجود هموطنان به استان بوشهر فراهم شود.
ندا عبدالله‎زاده افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر اکنون از استان‎های سالم از شیوع ویروس کرونا است انتظار می‌رود اقدام‌‏های گسترده‌‏تری برای حفظ وضعیت موجود اندیشیده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: شهروندان بوشهری و هم استانی‎ها نسبت به افزایش مسافران بویژه از استان‌‏های درگیر ویروس کرونا به بوشهر نگران هستند که این نگرانی آنها به مسئولان بهداشتی و استانداری بوشهر اطلاع رسانی شده‌است.
ابوذر دهدار افزود: در اینارتباطبزودی با ریاست استاندار بوشهر نشستی با حضور دستگاه‏‌های ذیربط تشکیل و نسبت به موضوع ورود مسافران به استان بوشهر تصمیم‌گیری خواهد شد.

در این ارتباط و پس از هجوم گسترده مسافران از سراسر کشور به بندر تجاری گناوه اتحادیه اصناف این شهرستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بازار تجاری این بندر را که مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد از روز چهارشنبه به مدت پنج روز تعطیل کرد.

با توجه به اینکه شهرستان گردشگری گناوه درطول سال بویژه فصول پایانی سال و تعطیلات نوروز با ورود بی‌شمار هموطنان اقصی نقاط کشور مواجه می‌شود اتحادیه اصناف این شهرستان در نشست سه شنبه شب خود مصوب کرد که بازار این بندر برای جلوگیری از مسافرت ساکنان استان‌های درگیر با ویروس کرونا به این منطقه تعطیل شود.

 پس از اعلام تعطیلی مدارس و برخی مراکز دیگر برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، برخی هموطنان به جای اینکه در خانه‌ها بمانند راهی سفر شدند.

 رئیس اتاق اصناف گناوه گفت: به علت ورود گسترده مسافران استان‌های درگیر این ویروس به این شهرستان، بازار گناوه از ساعت ۲۲ سه شنبه شب ۶ اسفند تا  ساعت ۲۲ یکشنبه یازدهم اسفند ماه جاری تعطیل خواهد بود و از کسبه درخواست می‌شود برای جلوگیری شیوع ویروس این بیماری در شهر و حفظ سلامت و  جان شهروندان با این اتحادیه‌ها همکاری و مغازه‌های خود را باز نکنند.

سیدفخرالدین حسینی افزود: همه اتحادیه‌ها و اتاق اصناف نیز در این مدت تعطیل خواهند بود و کاسبان پس از این زمان، برای کارهای اداری به این اتحادیه‌ها مراجعه کنند.

وی بیان کرد: دست فروشان هم با اتحادیه‌ها همکاری و از فعالیت در این مدت پرهیز کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.