عبدالمجید مصلح روز پنجشنبه در نشست مشترک با سه تن از استادان دانشگاه‌های تربیت مدرس (صابر خدا بنده)، علوم پزشکی بوشهر(ایرج نبی پور) و پژوهشکده خلیج فارس ( محمد علی صنعتی) افزود: دانشگاه خلیج فارس در زمینه‌های علمی، پژوهشی و دانش بنیان که پایه‌ دریایی دارد می‎تواند به عنوان بازویی قوی برای پژوهشگران ایفای نقش کند.

وی بیان کرد: اکنون پهنه‌هایی برای منطقه ویژه علم و فناوری در حوزه‌های زیست فناوری در بوشهر در نظر گرفته شده که مراحل نهایی آن در دست اجرا است.

مصلح ادامه داد: در این زمینه روند بررسی نقشه‌های مورد نیاز برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های زیستی آغاز شده‌است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به نیاز صنعت به علم بیان کرد: شاید در ۱۰سال پیش صنعت و دانشگاه به این درجه از لزوم همکاری‌های مشترک نرسیده بودند، ولی اکنون این مساله گریز ناپذیر شده و صنعت متوجه نیاز خود به دانشگاه است.

صابر خدابنده ادامه داد: استفاده از دریا برای تولید دارو و مواد خام اولیه نیاز صنعت در اروپا نیز قدمت زیادی ندارد و ایران نیز برای انجام این گونه فعالیت‌ها، فرصت‌های زیادی پیش رو دارد.

وی افزود: اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه زیست فناوری دریا فعال شده و طرح‌های تخصصی در این حوزه را حمایت مالی می‌کند.

خدابنده گفت: بوشهر، شهری است با ظرفیت‌های فوق‌العاده در زمینه تامین مواد اولیه و پایه برای تولید فرآورده‌های صنعتی و دارویی از ضایعات دریایی و اکنون در دنیا نیز این ضایعات پیش خرید می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان مشتری‌های ثابت این مواد هستند.

وی با اشاره به ظرفیت دریا و نقش آن در تولید مواد اولیه پایه با ارزش افزوده بسیار زیاد در حوزه‌های درمانی افزود:  برای نمونه شرکتی خارجی از تمام دنیا ضایعات محصولات دریایی را وارد و با فرآوری براساس فناوری‌های نوین تولید دارو می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.