سورنا ستاری در این آیین گفت: آمریکا از  یک ماه پیش ایران را از تامین کک سوزنی تحریم کرده‌است و آغاز به کار این واحد در آینده نزدیک پاسخی قاطع در برابر این تحریم‌ها برای بی اثر کردن آنها با اتکا به توان متخصصان داخلی است.

وی بیان کرد: نمونه دیگر برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا کارخانه تولید هگزان در قالب مجتمع پتروشیمی است که قرار است ۴ تا ۵ ماه آینده خط تولید آن وارد مدار شود.

ستاری ادامه داد: در این واحدها همه لایسنس‌، طراحی، قطعه‌ها، ماشین سازی، پمپ و کمپرسورهای ساخت متخصصان داخلی است که یک اتفاق بزرگ در صنعت نفت است.

ستاری تاکید کرد: در این صنعت اگر طراحی‎ها و ماشین‎سازی‎ها توسط متخصصان داخلی انجام شود آن موقع است که می‎‏توان ادعا کرد صاحب علم، دانش و فناوری مورد نیاز این بخش شده‌ایم.

وی ادامه داد: در مجموع اتفاق‎های بزرگی در منطقه عسلویه در حال رخ دادن است که از همه فعالان این عرصه و بویژه وزیر نفت، کارگران و مهندسان طراحی واحدها قدردانی می‌شود.

ستاری افزود: در بحث فناوری اقتصاد باید دانش بنیان شود و بسیاری از طرح‌‏های توسعه‎ای در صورت طراحی و لایسنس، تامین مواد و تجهیزات از خارج بر زمین می‎ماند که برای رفع این معضل اتفاق‌های خوبی در صنعت نفت در حال رقم خوردن است.

وی یادآور شد: در این زمینه عسلویه نماد یک حرکت بی نظیر در سطح دنیا است زیرا در ۲۰ سال این اتفاق‌های بی سابقه در دنیا از لحاظ حجم سرمایه‎گذاری و کارخانه‌های متعدد، پالایشگاه‎های گاز و مجتمع‎های پتروشیمی در منطقه احداث شده‌است.

در مرحله نخست کارخانه کک سوزنی ۱۰ هزار تن و در آینده نزدیک ۲۰  هزار تن وارد مدار تولید می‎شود و میزان سرمایه‌‍گذاری این واحد ۱۰ میلیون یورو برآورد شده‌است.

کک نفتی یا همان Petcoke یکی از محصولات مجتمع های پالایش نفت محسوب میشود و بسته به نوع کیفیت و شکل فیزیکی به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که با توجه به فرایندهای به کارگیری شده، شرایط عملیاتی و خواص خوراک به کارگیری شده کک تولیدی متفاوت خواهد بود.

بازدید از طرح‌های تولیدی شرکت دانش بنیان هلدینگ اچ ان تی در پتروشیمی تخت جمشید، طرح سلول های الکترولایزر پتروشیمی مبین‌، کاتالیست‌های واحد آروماتیک پتروشیمی نوری‌، روند فعالیت پتروشیمی جم و بازدید از شرکت های مرکز رشد شهرستان کنگان و شرکت در جلسه رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به شهرستان‌های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.