عبدالمحمد خواجه‌ئیان  روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، دهمین بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه در سال جاری با شعار" ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم" از ۱۴ لغایت ۳۰ دی‌ماه در استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از این برنامه ارتقا سطح سواد و فرهنگ جامعه در مورد تغذیه مناسب، سالم و خود مراقبتی تغذیه‌ای است.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: خود مراقبتی تغذیه‌ای به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه و نیز روش‌های جایگزینی مواد غذایی آشنا باشد و خانواده‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی خود از غذاهای سلامت‌محور بیشتر استفاده کنند.

وی بیان کرد: با توجه به فرهنگ غذایی افراد جامعه، چندین غذای سالم باید در برنامه غذایی گنجانده شود که انتخاب غذای خانگی به‌جای مصرف فست فودها، دوغ خانگی به‌جای نوشابه گازدار و نمک یددار تصفیه‌شده به‌جای نمک دریا، نمک کوه و سنگ نمک ازجمله این موارد است.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: مصرف میوه‌های فصل به‌جای آب‌میوه‌ها، مصرف روغن مایع به‌جای روغن جامد، مصرف مرغ و ماهی به‌جای گوشت قرمز، استفاده از نان سبوس‌دار به‌جای نان سفید و بدون سبوس از دیگر موارد جایگزین هستند.

وی در باره مصرف فست فودها در استان بوشهر اضافه کرد: هرچند این استان جایگاه ۲۵ در مصرف فست فودها را در کشور دارد اما باز هم شرایط مطلوب نیست و خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از هدف‌های اجرای طرح‌های بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه آشنایی مردم با تغذیه مناسب و جایگزین کردن گروه‌های غذایی است.

وی یادآور شد: استان بوشهر به دلیل مصرف خرما در گروه میوه و سبزیجات در جایگاه نخست و در مصرف ماهی نیز بعد از استان هرمزگان جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌است این درحالی است که این استان در مصرف نمک جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده و این جایگاه بسیار بالا و مناسب نیست.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: این وضعیت تغذیه برای استان بوشهر مناسب نیست در همین ارتباط افزایش آگاهی تغذیه‌ای و خودمراقبتی در این بخش ضروری است.

وی تاکیدکرد: مردم باید بدانند چه چیزی بخورند و چه چیزی نخورند و چه گروه‌های غذایی را می‌توانند جایگزین کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: وضعیت تغذیه ای که مردم دارند اگر چه وضعیت مناسبی است اما مورد قبول نیست و در مصرف فست فود، چربی، قند و نمک باید تجدید نظر شود.

وی گفت: برای حفظ سلامت بدن باید از ۶ گروه غذایی اصلی شامل گروه غلات، گروه سبزی، گروه میوه‌ها، گروه گوشت و تخم‌مرغ، گروه حبوبات و مغزها و گروه لبنیات استفاده کرد و از گروه متفرقه شامل چربی‌ها و قندها به میزان محدود استفاده کرد.

خواجه‌ئیان افزود: با توجه به اینکه مواد غذایی هر گروه دارای ارزش تغذیه‌ای مشابه و به طور تقریبی یکسان هستند، می‌توان از برخی مواد غذایی یک گروه به جای مواد غذایی دیگر در همان گروه استفاده کرد.
وی ادامه داد: برای استفاده از گروه میوه‌ها توصیه می‌شود از میوه‌های موجود در فصل که قیمت آن مناسب‌تر باشد، مصرف کرد و میوه‌های ریز و درشت ارزش غذایی یکسانی دارند.

خواجه‌ئیان گفت: تخم‌مرغ جزو مواد غذایی گروه گوشت‌هاست و جایگزین مناسبی برای گوشت به شمار می‌رود و مصرف روزانه آن برای کودکان، نوجوانان و مادران باردار تاکید می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف روزانه مواد غذایی گروه حبوبات نیز برای همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود زیرا حبوبات منبع پروتئین و جایگزین مناسب گوشت بوده و مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.