عبدالکریم گراوند روز پنج‎شنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان بوشهر افزود: امروز با تلاش اتاق بازرگانی تعامل مطلوبی بین دولتی‌ها و بخش خصوصی‌ وجود دارد و برطرف کردن موانع بخش خصوصی در حوزه تجارت، صادرت و تولید مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی بیان کرد: در صورتی‌که بخش خصوصی توانمندی داشته باشد زمینه حل مشکلات جامعه فراهم می‌شود چراکه درآمدها و رونق اقتصادی کشور، به رونق بخش تولید، تجارت و صادرات وابسته است.

گراوند ادامه داد: صادرات نقش مهمی در رونق تولید دارد و رونق تولید با صادرات تکمیل می‌شود چون اگر صادرات نباشد تولید فلج می‌شود.

استاندار بوشهر افزود: امروز ایران در یک شرایط ویژه جنگ اقتصادی قرار دارد و نوک پیکان دشمن در این جنگ اقتصادی  بیشتر در حوزه تجارت خارجی و بویژه صادرات است.

گراوند گفت: مسوولان باید به دور از بحث سیاسی وبا تلاش و ارائه راهکارهای لازم نسبت به گره گشایی از حوزه تجارت خارجی اقدام و در این حوزه به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی یادآور شد: استان بوشهر نیز در عرصه تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و میگوی پرورشی علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی در صادرات نقش مهمی دارد.

گراوند ادامه داد: برخی از کمبودها و کاستی‌ها به خودمان بر می‌گردد که باید در برطرف کردن این مشکلات از جمله ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی استان بوشهر تلاش کرد.

وی افزود: استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های مهم تجاری نقش مهم و تعیین کننده‌ای در تجارت خارجی ایران دارد به‌گونه‌ای که بیش از 30 درصد و یک سوم صادرات کالاها و محموله‌های غیرنفتی کشور مربوط به این استان است.

گراوند تاکید کرد: در این زمینه چنانچه استان بوشهر یک اسکله صادراتی مواد معدنی داشته باشد نگرانی و مشکلات تاجران و صادرکنندگان برطرف می‌شود.

وی افزود: حمل کالاهای صادراتی با کانتینرهای یخچالی یک موضوع  و اساسی است که باید مطالبات تاجران و صادرکنندگان در این حوزه برطرف شود.

استاندار بوشهر گفت: این استان بیش از 50 درصد میگوی پرورشی کشور را تولید و نقش مهمی در صادرات آن دارد با توجه به این ظرفیت ارائه معافیت 50 درصدی تعرفه صادرات این محصول در استان ضروری است.

گراوند در ارتباط با پهلوگیری کشتی دوم کالای اساسی در بندر بوشهر افزود: کشتی حامل 15 هزار تن کالای اساسی برنج در حال  ورود به بندر بوشهر و پهلوگیری در این بندر است که به‌زودی تخلیه آن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: استان بوشهر در دوره‌های مختلف تاریخی به‌عنوان دروازه تجارت ایران بود و نقش مهمی در اقتصاد ملی و توسعه صادرات غیر نفتی دارد که باید بنادر آن برای پذیرش کشتی‌هایی با تناژ و ظرفیت بالاتر آماده باشند.

استاندار بوشهر گفت: چنانچه زمینه پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت 50 هزار تن در بندر بوشهر فراهم شود زمینه رونق بیش از پیش این بندر فراهم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.