مجید خورشیدی روز چهارشنبه درآئین معارفه فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه قلع و قمع بناهای غیرمجاز، تبعات اجتماعی زیادی را به دنبال دارد، استفاده از ابزار یگان حفاظت باید آخرین اقدام باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از بحران‌های اجتماعی از قلع وقمع بنا ایجاد می‌شود به همین دلیل دستگاه‌های مسئول قبل از هرگونه ساخت و سازی در این زمین‌ها بدون تسامح در این خصوص اقدام کنند.

خورشیدی اضافه کرد: مهمترین بحث در جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های ملی و به خصوص کشاورزی فرهنگ‌سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد این درحالی است که امروز استفاده از قوه قهریه بسیار راحت‌تر از پرداختن به امر فرهنگ‌سازی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: آنچه امروز لازم و ضروری است ترویج فرهنگ تقدس و اهمیت زمین کشاورزی برای مردم است. تنها به این وسیله است که کشاورزان دیگر به فکر تغییر کاربری زمین‌های خود نمی افتند بلکه به دنبال گسترش آنها خواهند بود.

خورشیدی اظهار کرد: با کمال تاسف زمین‌داری در جامعه بار منفی دارد این درحالی است که زمین بزرگ داشتن برای کشاورزان می‌تواند مکانیزاسیون، بهره‌وری و ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد پس باید تسهیلات لازم برای بزرگ کردن زمین‌های کشاورزی پرداخت شود.

وی با اشاره به تصویب تاسیس یگان‌های حفاظتی متناسب با سازمان‌های مربوط در اوایل  دهه ۸۰ در شورای امنیت کشور اضافه کرد: براین اساس امروز یگان‌های تخصصی متعددی متناسب با سازمان‌ها در کشور فعال و به واسطه آشنایی با سازمان‌ها امکان ارائه خدمات بهتری برای آنها فراهم شده است.

خورشیدی تاکیدکرد: تا زمانیکه فرهنگ خودداری در رویارویی با آسیب وجود نداشته باشد ابزار بیرونی موفق نیست برهمین اساس تا زمانیکه به فرهنگ‌سازی لازم در خصوص عدم تغییر کاربری زمین در جامعه نرسیدیم تاسیس یگان حفاظت تنها شرط کافی در این بخش به شمار نمی‌آید.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر گفت: کشاورزان باید بدانند تغییر کاربری زمین‌ کشاورزی در کلان به کشور و نسل‌های آینده آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: کارایی و اهمیت زمین کشاورزی باید در نظر کشاورز به اندازه‌ای باشد که به هیچ صورتی تمایل به تغییر کاربری نداشته باشد در این صورت است که دیگر نیازی به یگان حفاظت نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: انتظار می‌رود با راه‌اندازی یگان حفاظت از زمین‌های کشاورزی در استان شاهد کاهش تخلف‌ها در تغییر کاربری اراضی باشیم.

محمد تقی منوچهری افزود: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی امنیت غذایی است در همین ارتباط کاربری زمین‌های کشاورزی باید حفظ شود تا به امنیت غذایی کشور لطمه‌ای وارد نشود.

وی تاکید کرد: هر هکتار تغییر کاربری به خصوص در بخش محصولات استراتژیک می‌تواند به امنیت غذایی کشور آسیب برساند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: براساس تاکید استاندار حریم شهرها به‌گونه‌ای باید باشد که زمین کشاورزی در آن قرار نگیرد همچنین در اجرای طرح‌های هادی روستایی نیز بر ضرورت حفظ زمین کشاورزی تاکید شده است.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی در حوزه تغییر کاربری اراضی در روبه‌روی مردم قرار داریم گرچه در این بخش کنترل‌هایی شده اما تجربیات و شواهد نشان می‌دهد در این بخش موفق نبودیم و انتظار می‌رود با تشکیل یگان حفاظت توفیقات بیشتری در این بخش داشته باشیم.

منوچهری اضافه کرد: انتظار می‌رود با ساز و کار جدید گام موثری در حفظ اراضی که امنیت غذایی را به دنبال خواهد داشت برداشته شود.

در این آئین سرهنگ سید عبدالحسین حسینی بعنوان فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان بوشهر معرفی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.