استان بوشهر با بیش از یک میلیون و ۱۶۰نفر جمعیت دارای چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که در صورت احراز صلاحیت همه داوطلبان برای تصاحب هر سهم این استان در بهارستان ۴۸ نفر داوطلب هستندهرچند شمار برخی حوزه های انتخابیه بدلیل بیشتر بودن شمار داوطلبان تصاحب تک کرسی نمایندگی کار سخت تری خواهد بود.

برای مجلس دهم در مجموع ۱۱۰ نفردر استان بوشهر نام نویسی کرده بودن آنچه در این دور بیش از هر چیزی دیگر متبلور شده افزایش ۷۰ درصد داوطلبان بوشهری در مقایسه با دوره گذشته است.

باتوجه به اینکه حدنصاب کسب آرا برای راه یابی به مجلس تصاحب ۲۰ درصد آراست بدلیل تعدد داوطلبان در هر حوزه رقابت سنگینی در این دوره رقم خواهد خورد.

آنچه در این دوره بیشتر نمود دارد همراهی کاروانی هواداران ، بستگان و دوستان داوطبان در زمان نام نویسی در مرکز حوزه های انتخابیه است .

افزایش شمار داوطلبان از همین آغاز رقابت‎ را در میان آنان بالا برده تا جایی که هر کدام در موقع نام نویسی در مرکز حوزه‌های انتخابیه به نحوی با افزایش شمار همراهان سعی در بالاتر نشان دادن اقبال عمومی نسبت به خود را به نمایش بگذارند.

از چهار نماینده کنونی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی سه نفر در یازدهمین دوره انتخابات داوطلب شدند و تنها سید کمال‌الدین شهریاری نماینده حوزه انتخابیه شهرستان‎های دشتی و تنگستان در مجلس دهم انصراف خود را از داوطلبی برای مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم اعلام کرد.

همچنین برخی از چهره‎های شاخص اصلاح طلب استان بوشهر نیز در این دوره حاضر به نام نویسی برای داوطلبی انتخابات مجلس یازدهم نشدند.

نقطه مشترک عمده داوطلبان در این دوره پیش از ثبت نام حضور در گلزار شهدا و تجدید بیعت با آرمان‎های شهدا بود که برخی از آنها این آئین  نمادین را به اقدامی برای جلب توجه عموم تبدیل کردند.

باتوجه به اینکه مجلس نهادی قانون گذار است از مجموع ۱۹۱ داوطلب دوره یازدهم در استان بوشهر تنها ۹ نفر (کمتر از ۵ درصد) را وکلا و دانش‌آموختگان رشته حقوق تشکیل می‌دهند.

 دارندگان مدرک تحصیلی دکترا نیز تنها ۲۰ داوطلب ( کمتر از ۱۰ درصد) و کارمندان نیز با ۹۲ نفر بیشترین شمار داوطلبان استان بوشهر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع داوطلبان نامزدی مجلس در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر ۱۷۳ نفر مرد و ۱۸ نفر زن هستند این درحالی است که هم اینک از مجموع چهار نماینده استان بوشهر کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه جنوب این استان در اختیار بانوان است و فقط در یک دوره نیز یک بانو به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی راهی بهارستان شد. 

از مجموع داوطلبان نمایندگی در استان بوشهر تعداد  ۶۶ نفر برای نامزدی در حوزه  انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، ۴۷ نفر دشتستان، ۳۶ نفر دشتی و تنگستان و ۴۲نفر در حوزه کنگان، دیر، عسلویه و جم نام نویسی کرده‌اند.

۳۴ نفر از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر در دوره‌های گذشته نیز سابقه داوطلبی دارند.

وضعیت سنی داوطلبان استان بوشهر ۳۸ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۴۸ نفر ۳۶ تا ۴۰ سال، ۳۲ نفر ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۰ نفر ۴۶ تا ۵۰ سال، ۳۰ نفر ۵۱ تا ۵۵ سال، ۱۴ نفر ۵۶ تا ۶۰ سال، ۵ نفر ۶۱ تا ۶۵ و ۳ نفر ۶۶ تا ۷۰ سال سن دارند.

۹ نفر از داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی، ۲۲ نفر لیسانس، ۱۴۰ نفر فوق لیسانس و ۲۰ نفر دکترا هستند.

همچنین از مجموع داوطلبان ۱۵ نفر فرهنگی، پنج نفر پزشک، ۹۲ نفر کارمند، ۹ نفر بازنشسته، ۱۲ نفر استاد دانشگاه، چهار نفر بیکار، ۱۶۱ نفر مشاغل آزاد، ۹ نفر وکیل، سه نفر نماینده و ۱۲ نفر سایر هستند.

۵۳ نفر معادل ۲۸درصد داوطلبان سابقه ایثارگری دارند.

انتخابات مجلس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.