مدیر کل صدا و سیمای مرکز بوشهر گفت: با توجه به فعالیت حدود ۷۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی محلی و استانی این شبکه‌ها به‌عنوان سازمان دوم رسانه ملی است که برای توسعه همه جانبه و پایدار و رسیدن به هدف‌های سپهر رسانه‌ای و قرار گاه جنگ نرم، نقش شبکه‌های استانی با گرایش اطلس جامع فرهنگی کشور نقشی بی‌بدیل، کارگشا و پیروزمندانه است.

سید حسین ناظر افزود: صدا و سیمای مرکز بوشهر تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زیر مجموعه مرکز فارس و شامل ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی بوشهر و مونیتورینگ دیر بوده و امور اداری، مالی و تعمیرات آن از طریق مرکز فارس انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: صدای مرکز بوشهر همزمان با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کار خود را با هشت کارمند در ۲ اتاق با پخش آژیر قرمز و اذان ظهر با یک فرستنده یک کیلووات آغاز کرد و در سال ۶۱ و پس از مستقل شدن مرکز، صدای مرکز به تولید برنامه پرداخت و نخستین برنامه تولیدی مرکز بوشهر به نام اصحاب خون بود که به مقام شامخ شهیدان و خانواده معظم آنان تعلق داشت و پس از آن با جذب نیروهای علاقمند و هنرمند بوشهر، برنامه‌هایی شامل  بوشهر در جنگ، روستا و روستانشین، صبح ساحل تهیه و پخش شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ فعالیت‌ها برنامه‌سازی و سایر فعالیت‌های مرکز در چند کانتینر انجام می‌شد و از سال ۱۳۶۴ با افتتاح فرستنده ۱۰ کیلووات با رزرو ، واحدهای مرکز از جمله رادیو در ساختمان ترمیم شده مستقر شد.

مدیرکل صدا وسیمای استان بوشهر گفت: از سال ۱۳۶۴ فعالیت‌های برنامه‌سازی گسترده تر شد و روزانه چندین برنامه تولیدی بر اساس نیازهای استان تهیه و پخش می‌شد.

وی یادآور شد: در تیر سال ۱۳۷۶ شبکه استانی صدا افتتاح شد و فعالیت خود را از طریق فرستنده ۵۰ کیلووات با وسعت بیشتری انجام داد.

وی گفت: تولید سیمای مرکز بوشهر در سال ۱۳۶۸ با پخش اذان محلی مغرب کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد نیز با پخش خبر تلویزیون فعالیت خود را شروع کرد.

ناظر ادامه داد: تا قبل از افتتاح شبکه استانی برنامه سیمای صبح جمعه در واحد تولید سیما، هر هفته با نیروهایی که دراین واحد فعالیت می‌کردند تولید و پخش می‌شد و با جذب نیروهای انسانی و گسترش امکانات فنی علاوه بر انجام تعهدات سالانه تولید سیما، برنامه‌هایی نیز برای پخش از شبکه‌های سراسری تهیه شده‌است.

وی افزود: در مهر ۱۳۸۳ شبکه استانی سیمای مرکز افتتاح شد وصدا و سیمای مرکز بوشهر در شهریور سال ۱۳۸۵ با وجود بیست و چهارمین استان افتتاح کننده شبکه استان بود اما در افتتاح آپلینگ دهمین استانی بود که توانست با فرکانس ۱۱۱۰۳ و نرخ ارسال بیت ۱۰هزار ماهواره اینتل ست ۶۰۲ کل کشور ، قسمتی از قاره آسیا، شمال آفریقا، شرق اروپا، کشورهای مشترک المنافع را تحت پوشش قرار دهد.

ناظر گفت: همچنین صدا و سیمای مرکز بوشهر اولین مرکز تمام دیجیتال، در بهمن ۱۳۸۵ موفق به پوشش ۱۰۰ درصدی مراکز شهرستان‌های استان شد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر گفت: همزمان با عید سعید فطر امسال و براساس برنامه‌ ریزی ها و برای تحقق شبکه‌محوری پخش برنامه‌ از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی این مرکز ۲۴ ساعته شد.

ناظر افزود: این افزایش ساعت پخش برنامه از صدا و سیمای مرکز بوشهر با برنامه‌ریزی لازم، اقدامات فنی و برنامه‌سازی محقق شده است.
وی بیان کرد: صدا و سیمای مرکز بوشهر در تهیه و تولید برنامه‌ها دارای نیروهای توانمندی است به‌گونه‌ای که تولیدات برنامه‌سازان این استان از شبکه‌های مختلف سراسری پخش می‌شود.
ناظر ادامه داد: برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مرکز بوشهر با پوشش جمعیتی حدود ۹۰ درصد از ۵ ایستگاه پر قدرت رادیویی و تلویزیونی و ۸۰ فرستنده کم‌قدرت دیگر که ۳۵ درصد آنها دیجیتال است، پخش می‌شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر گفت: قبل از اینکه پخش برنامه‌ها از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مرکز بوشهر ۲۴ ساعته شود این شبکه استانی ۱۶ ساعت برنامه پخش می‌کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش برنامه‌های مختلفی در حوزه معنوی، معرفتی، قرآنی و فرهنگی در ماه رمضان اظهار داشت: بخشی از این برنامه‌ها از جمله مراسم ترتیل‌خوانی قرآن‌کریم به صورت زنده از حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر پخش می‌شد که با رضایت مخاطبان نیز همراه شد.

مدیرکل صدا و سیمای استان بوشهر گفت: این واحد با هدف قرار گرفتن در مدار ارتباط ماهواره ای پخش زنده به ۲ دستگاه اس ان جی مجهز شد.

 ناظر اعلام کرد: با تامین و تجهیز زیر ساخت‌های فنی و خرید دو دستگاه اس ان جی به بیش از دودهه آرزو و مطالبه بوشهری ها نیز پایان داده شد.
وی یادآورشد: یکهزار کیلومتر طول جغرافیایی استان، ظرفیت های ویژه شهرستان‌ها و ضرورت انعکاس فعالیت آنها به صورت زنده از شبکه های سراسری و بین المللی، صدا و سیمای مرکز بوشهر را برآن داشت تا در یک اقدام جهادی و در اجرای سیاست«شبکه محوری» ۲ دستگاه اس ان جی را در مدار ارتباطات ماهواره‌ای پخش زنده قرار دهد.
ناظر گفت: تجهیز صدا و سیمای بوشهر به دستگاه‌های جدید باعث می‌شود تا رویدادهای مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم و مسئولان همه شهرستان‌های استان به صورت زنده از شبکه های استانی، ملی و فراملی پخش شود.

مدیرکل صدا و سیمای بوشهر اظهارداشت: برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار دقیقه ویژه برنامه رادیویی و تلویزیونی توسط نویسندگان و تولید کنندگان این مرکز تهیه و تدوین شد.

وی بااشاره به ساخت چهل مستند تلویزیونی و رادیویی در صدا و سیمای بوشهر یادآورشد: ۴۰ سال خدمت به ایران هسته‌ای، در حصار دژ، کارنامه استانداران انقلاب در بوشهر ، سامانه اطلاع رسانی و مستند شهیدان انقلاب شامل سمنبر انقلاب، ابوتراب انقلاب و مستندات خبری از جمله مستندهای یادشده است.
مدیرکل صدا و سیمای استان بوشهر اظهارداشت:تولید ۴۰ اثر هنری موشن‌گرافی و اینفوگرافی و بیش از ۶۰ اثر موسیقی با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه تهیه شده در صدا و سیمای بوشهر است.

بوشهر پیشتاز کشور در راه‌اندازی مرکز داده‌های صدا و سیما 

معاون فنی صدا و سیمای مرکز بوشهر گفت: طرح سیگنال رسانی دی آر دی به جنوب و شمال این استان و فرستنده تلویزیونی دیجیتال شهرستان جم به بهره برداری رسید.

سید علاءالدین امیری افزود: وجود گرما و رطوبت بسیار بالا در جنوب استان و ناهمواری‌های کوهستانی در شهرستان جم مشکلات متعددی برای انتقال سیگنال در این مناطق ایجاد کرده بود.
وی اضافه کرد: برای توسعه مسیرهای سیگنال رسانی زمینی در استان بوشهر، علاوه بر نصب فرستنده تلویزیونی دیجیتال در ایستگاه چگاسه مسیر سیگنال رسانی از مبدا ایستگاه کوه مُند دشتی آغاز و با نصب تجهیزات فرستنده و دی آر دی در ایستگاه‌های جاشَک آبدان و کوه‌چهر، مسیر سیگنال رسانی جدید برای شهرستان جم، آبدان و دوراهک شهرستان دیر هموار شد.
امیری ادامه داد: در ادامه این مسیر، انتقال سیگنال زمینی به شهرستان عسلویه به مرکزیت منطقه ویژه پارس جنوبی نیز انجام شده است.
وی افزود: در ادامه توسعه سیگنال رسانی در مناطق مختلف استان، مسیر سیگنال رسانی به گناوه و مناطق تابعه هم ایجاد و با نصب ماکروویو ۹۷۰، مسیر سیگنال رسانی زمینی در جزیره خارگ برقرار شد.
امیری یادآور شد: سیگنال رسانی با نصب فرستنده دی آر دی نخستین بار است که در نقاط مختلف استان انجام می‌گیرد که برای اجرای این طرح‌ها پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.
وی گفت: با بهره‌برداری از فرستنده ۱۰۰ واتی شهرستان جم، علاوه بر مردم این شهرستان، ساکنان کنگان، آبدان و دوراهک نیز می‌توانند تصاویر ۲۰ شبکه تلویزیونی را با بهترین کیفیت دریافت کنند.
وی اضافه کرد: همچنین با اختصاص ۲ دستگاه خودرو مجهز به دستگاه های ارتباط ماهواره‌ای اس.ان.جی، امکان ارسال ماهواره‌ای صوت و تصویر از هر نقطه استان امکان‌پذیر شد.
ناظر با اشاره به افتتاح مرکز داده‌ها در این رسانه اظهار داشت: صدا و سیمای استان بوشهر نخستین مرکز در میان مراکز ۳۳ گانه صداوسیما است که صاحب مرکز داده‌ها شده است.
وی ادامه داد: همچنین صدا و سیمای بوشهر نخستین مرکز در نیمه جنوبی کشور است که طرح یکپارچه سازی تولید و پخش خبر در آن راه‌اندازی شده است.
معاون فنی صدا و سیمای مرکز بوشهر گفت: با بهره‌برداری طرح های فنی، دریافت سیگنال در گیرنده‌های خانگی بهبود می‌یابد و مردم با کیفیت بهتری صدا و تصویر را دریافت می‌کنند.
سید علا الدین امیری افزود: همچنین با افتتاح این طرح‌ها پوشش سامانه پخش دیجیتال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در استان یک میلیون و ۵۰ هزار نفری بوشهر به ۱۰۰د رصد رسید.

وظیفه سنگین رادیو و تلویزیون‌های محلی با حضور رقیبان شبکه‌های اجتماعی و مجازی 

 دانش‌آموخته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در استان بوشهر گفت: باگسترش رسانه‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ها نقشی مهم در انعکاس مطالبات و خواسته‌های اجتماعی دارند.

خسرو دهقانی افزود: امروز شهروندان مانند سابق تنها دریافت کننده اطلاعات نیستند و انقلابی در رسانه‌ها شکل گرفته و به‌ نوعی خود آنان در انعکاس رویدادها، خواسته‌های اجتماعی، مشکلات و کاستی‌هایی که وجود دارد دخالت دارند.

وی بیان کرد: با توجه به حضور رقیبانی در فضای اجتماعی که خیلی سریعتر اخبار و اطلاعات را انعکاس می‌دهند در این شرایط کار رسانه‌های ملی و شبکه‌های محلی بویژه  تلویزیون سخت تر از قبل شده‌است.

دهقانی ادامه داد: رسانه‌ها به ۲ بخش ملی و محلی تقسیم می‌شوند که رسانه ملی در سطح گستره ملی موضوع‌های کلان را مطرح می‌کنند و فرصت و فراغتی برای انعکاس رویدادها و ظرفیت‌های محلی ندارند.

وی ادامه داد: رسانه‌های محلی فرصتی برای معرفی  قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، انعکاس رویدادهای منطقه‌ای و محلی و ایجاد نشاط اجتماعی و سیاسی هستند که باید از آنها استفاده شود.

دهقانی اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم هر منطقه زبان و گویش مختلفی دارند رسانه‌های محلی می‌توانند به زبان و فرهنگ خودشان با آنان ارتباط برقرار کنند.

وی تاکید کرد: تلویزیون‌های محلی با کارکرد مثبت خود می‌توانند به شفافیت در جامعه کمک کنند و واسطی میان مردم و مسئولان باشند.

این تحصیلکرده علوم سیاسی و روابط بین الملل گفت: حکمرانی خوب زمانی محقق می‌شود که مسئولیت‌پذیری و شفافیت نهادینه شود و رسانه‌های محلی بتوانند به حکمرانی محلی و اداره هرچه بهتر امور کمک کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌های محلی بویژه تلویزیون با دیدگاه سنتی نمی‌توانند مانند سابق به کار خود ادامه دهند و با توجه به رشد سریع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالی که دنیا را به دهکده تبدیل کرده‌است باید با شرایط جدید خود را منطبق و از حالت سنتی خارج شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی زیاد هستند تلویزیون باید در شکل، فرم و محتوای برنامه‌های خود و نحوه ارتباط گیری با مردم تغییراتی به وجود آورد.

دهقانی گفت: تلویزیون‌های محلی در کنار انعکاس معضلات، فعالیت‌ها و قابلیت‌ها می‌توانند از این فرصت با برقراری ارتباطی دوسویه بیشتر از این استفاده کند.

وی تاکید کرد: تلویزیون محلی با کارکرد مثبت خود و استفاده از کارشناسان و نخبگان محلی در حوزه‌های مختلف نقشی مهم در شفاف‌سازی، اقناع عمومی، معرفی قابلیت‌ها و چالش‌ها دارد و باید از این حالت تصنعی و فرماتیک رسمی خارج و بیشتر به سمت شفاف‌سازی حرکت کند.

تلویزیون محلی می‌تواند جای خالی دیگر رسانه‌ها را پر کند

روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی و فرهنگی در استان بوشهر گفت: تلویزیون فراگیرترین رسانه باکارکردی مشخص و پوشش و گستره به نسبت رایگان و سهولت دسترسی است که در دنیا از آن استفاده می‌شود.

رضا معتمد افزود: امروز تلویزیون به عنوان رسانه ملی اگر به‌ ابزار سیاسی و جناحی تبدیل نشود می‌تواند نقشی مهم به عنوان یک رسانه داشته باشد.

وی بیان کرد: مسئولان صدا و سیما می‌توانند با برنامه‌ریزی منظم از ظرفیت فرهنگی، هنری و ادبی استان بوشهر استفاده بهتر و از نظر تولید برنامه خوب، مبتکرانه و مطابق فکرها و سلیقه‌های مختلف کارکرد موفقی داشته باشند.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای استان بوشهر گفت: امروز تلویزیون محلی بوشهر با وجود سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های زیاد باید بتواند با جذب مردم و بازخورد خوب آنها جایگاه خالی بسیاری از رسانه‌ها را پر کند.

وی ادامه داد: هرچند مدیران استانی مجری سیاست‌های کلان هستند اما آنها باید افق نگاه خود را توسعه دهند.

معتمد با تاکید براینکه کارکرد رسانه محلی با رسانه ملی باید متفاوت باشد گفت: کارکرد تلویزیون استان بوشهر به عنوان یک رسانه محلی باید تعریف شود و با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده این رسانه باید از ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری موجود در این استان بیشتر بهره ببرد.

تلویزیون تاثیرگذارترین رسانه است

یک فعال سیاسی و صاحب امتیاز و سردبیرهفته نامه دریای جنوب گفت: هرچند امروز با گسترش فضای مجازی روبرو هستیم اما همچنان تلویزیون تاثیر گذارترین رسانه در بین رسانه‌های موجود است و توانسته با تولید برنامه‌های متنوع همچنان نسبت به رسانه‌های دیگر پیشتاز باشد.

نصرالله شفیعی افزود: با توجه به اهمیت تلویزیون در تاثیرگذاری برافکارعمومی می‌طلبد دست‌اندرکاران این رسانه در یک برنامه‌ریزی گسترده، دقیق و حساب شده برای مدیریت افکارعمومی برای رسیدن به خواسته‌های نظام تلاش کنند.

وی ادامه داد: در این ارتباط تلویزیون محلی با توجه به مسائل بومی، کشف ظرفیت‌های استان و معرفی آنها به آحاد جامعه می‌تواند نقشی مهم داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای در استان بوشهر گفت: دست‌اندرکاران صدا و سیمای مرکز استان باید ازخود بپرسند این رسانه چه نقشی درتوسعه و پیشرفت استان دارد و چقدر می‌تواند عقب‌ماندگی‌های استان را برطرف کند.

شفیعی ادامه داد: هرچند خود رسانه به طور مستقیم نمی‌تواند در برطرف کردن عقب‌ماندگی‌ها نقش‌آفرین باشد اما با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و راهکارها می‌تواند موثرباشد.

وی یادآور شد: هراستانی خرده فرهنگ‌ها ولایه‌های پنهان فرهنگی دارد که در گذر زمان به فراموشی سپرده شدند و اگر بدرستی احیا شوند درانسجام اجتماعی جامعه می‌توانند موثر واقع شوند.

شفیعی ادامه داد: تلویزیون محلی باید با نگاه تخصصی و دقیق نسبت به آداب و رسوم فراموش شده مردم با هدف تقویت هویت مردمی برنامه‌ریزی کند.

وی اضافه کرد: امروز مردم مناطق دور افتاده استان از نحوه پوشش دهی اخبار که تنها مربوط به مرکز استان است و در زمینه  پوشش سراسری استان به دلیل وجود نقاط کور گلایه می‌کنند.

شفیعی بر نقش تلویزیون محلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، رونق تولید، برطرف کردن مشکل بیکاری معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان تاکید کرد.

وی بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که تلویزیون محلی و کمبود نیروهای کارشناس و متخصص است که برای برنامه‌سازی در بخش‌های مختلف وجود افراد متخصص و صاحب نظر ضروری است.

نقش تلویزیون محلی در تعمیق خرده فرهنگ‌ها برجسته است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: امروز تلویزیون از نقش سنتی خارج و رابطه‌ای دو طرفه با مخاطب دارد.

مجید خورشیدی افزود: با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که صاحبان شبکه‌های ملی و بین‌المللی برای تلویزیون انجام می‌دهند نقش و اهمیت این رسانه را دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: تلویزیون محلی در کنار رسانه ملی اتفاق بسیار مثبت و خوبی است که در چند سال گذشته در کشور رخ داده‌است  

خورشیدی اضافه کرد: تلویزیون‌های محلی کارکردی مهم درتعمیق فرهنگ محلی و اطلاع رسانی در سطح محلی دارند.  

وی یادآور شد: در دوره جهانی شدن هویت‌ها به سمت فرا ملی و فرو ملی تمایل پیدا می‌کنند در این شرایط در بخش فرو ملی نقش تلویزیون‌های محلی در تعمیق فرهنگ و یا خرده فرهنگ‌ها برجسته است.

خورشیدی اظهار داشت: درشرایطی که فرهنگ جهانی شدن به تدریج در حال گسترش است و تمایل به فرهنگ عام جهانی حفظ خرده فرهنگ‌ها از جمله زبان‌های محلی باهدف حفظ و تعمیق آداب و رسوم و سنت‌های محلی ضروری است.

وی تاکید کرد: تلویزیون محلی بهترین وسیله برای حفظ آداب و رسوم و سنت‌های محلی و مهمترین ابزار برای اطلاع‌رسانی درعرصه محلی است.

    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.