عبدالمحمد امینی زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزون براین ۶۵میلیارد ریال اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی، ملی، و ارزش افزوده مصوب شده است که برای اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله احداث راه‌ها، انتقال آب، راه‌گشایی، احداث ابنیه فنی، حفر و تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی، برقرسانی، آب‌انبار و تامین نیازهای بهداشتی هزینه می‌شود.

وی یادآورشد:نبود ابنیه فنی لازم در محورهای ارتباطی مربوط به عشایر این استان باعث بسته شدن راه‌ها در فصل زمستان می‌شود.

بیشتر راه‌های ارتباطی مربوط به عشایر ابنیه‌های کافی و لازم از جمله پل، آب‌نما، دیوار حائل و موارد دیگر را ندارند به همین دلیل در فصل زمستان با هر بارندگی این محورهای ارتباطی بسته می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر یادآورشد: آموزش یکی از نیازهای مهم کودکان عشایری است که در زمان حاضر هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز عشایری در مقطع ابتدایی در قالب ۸۳ مدرسه و۱۰۰ معلم در استان مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: این دانش‌آموزان زیر نظر نمایندگی آموزش و پرورش عشایری فراشبند به آموزش مشغول هستند و بعد از پایان دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل باید در مدرسه‌های استان فارس و بوشهر مشغول به تحصیل شوند.

امینی‌زاده ادامه داد: از این تعداد مدرسه ۱۳ مدرسه ۲کلاسه، ۱۰ مدرسه کانتینری و مابقی در چادرهای عشایری برپا می‌شوند.

وی تاکیدکرد: باتوجه به اینکه عشایر در فصل پاییز و زمستان به استان بوشهر کوچ می‌کنند تامین نیازهای گرمایشی برای کلاس‌های درس و بسته‌های آموزشی برای دانش آموزان عشایری ضروری است.

امینی زاده در خصوص بهداشت عشایر گفت: تلاش شده با راه‌اندازی اکیپ‌های سیار بهداشتی و روستایی نیازهای اولیه بهداشتی جامعه عشایری استان برطرف شود و در صورت نیاز می‌توانند به خانه‌ها و مراکز بهداشتی روستایی مراجعه کنند.

وی اظهارداشت: زندگی عشایر وابسته به بارندگی‌هاست درصورتی‌که بارش‌ها مناسب باشد مشکلی در بخش تامین آب و علوفه برای دام های خود ندارند اما در سال‌های کم بارشی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۰ تانکر آبرسانی سیار برای شهرستان‌های ایل نشین شامل گناوه، بوشهر، دیلم، دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر و جم پیش‌بینی شده همچنین ۵۲۷ مخزن پلی‌اتیلن پنج هزار

مترمکعبی،۴۰۰ مورد آب انبار و یک سری مخزن‌های هزار و ۲هزار مترمکعبی برای تامین آب مورد نیاز عشایر استان پیش‌بینی شده است.

امینی‌زاده افزود: برای تامین علوفه مورد نیاز عشایر استان بوشهر نیز یک اتحادیه عشایری با هشت شرکت تعاونی وابسته در استان فعال است که هر سال کنسانتره، جو، کاه و سایر علوفه مورد نیاز دام عشایر را از راه پرداخت تسهیلات

خشکسالی و صندوق توسعه ملی به عشایر تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: معیشت عشایر در استان بوشهر وابسته به دام و دامداری، کشاورزی و صنایع دستی است که در زمان حاضر تعداد ۴۵۰ هزار راس واحد دامی در اختیار عشایر است که سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۴هزار تن شیرو محصولات دامی تولید می‌کنند.

امینی‌زاده گفت: همچنین عشایر استان بوشهر ۱۱ هزارهکتار زمین زراعی کشاورزی دیم و آبی دارند که سالانه ۸۰ هزار تن انواع و اقسام محصولات زراعی، باغی، سبزی و صیفی جات و سالانه ۳۰ هزار مترمربع صنایع دستی در استان تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری استان مشکل امنیتی ندارند یادآورشد: هرچند نیروهای نظامی و انتظامی امنیت عشایر را تامین می‌کنند اما جامعه عشایری با داشتن سلاح مجوز دار می‌توانند از خود در مقابل سارقان دفاع کنند.

امینی‌زاده گفت: بیشترین مشکل عشایر استان بوشهر در خصوص سرقت دام آنهاست.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.