مدیرکل بهزیستی استان بوشهر به مناسبت نهم مهرماه روز جهانی سالمند در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سالمندی سن پرباری است و تکریم سالمند جزیی از ارزش‌هاست و بابرنامه‌ریزی می توان آن را به بهترین دوران برای هر فردی تبدیل کرد.

علیرضاحاجیونی روز سه شنبه افزود: یکی از اصول بنیادی تشکیل شورای ملی سالمندی استفاده از فرصت دستگاه‌های اجرایی است تا با همگرایی سیاست‌ها و فعالیت‌ها به کارایی بیشتر فرایندهای مرتبط با رفاه، سلامت و منزلت سالمندان منجر شود.

وی هدف از تشکیل دبیرخانه شورای ملی سالمندان را ساماندهی، بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن، ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق فراهم ساختن امکان تداوم حضور در جامعه، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تامین حداقل نیازهای اساسی آنان، تاکید بر حفظ احترام، شان و حرمت سالمند و فراهم کردن امکان مشارکت مردم، انجمن‌ها و موسسه‌های غیردولتی در استان بوشهر و شهرستان‌ها عنوان کرد.

حاجیونی ادامه داد: برای خدمت به سالمندان، شهر جدید عالیشهر به‌عنوان پایلوت محیط دوستدار سالمند در استان بوشهر معرفی شده است و در این ارتباط تلاش شده فضاهای بوستان‌های موجود در شهرها برای این قشر از جامعه تجهیز و مناسب سازی شود.

حاجیونی یادآور شد: همچنین داروخانه ۲۲ بهمن و درمانگاه دندانپزشکی ملت بوشهر نیز به‌عنوان محیط‌های درمانی مناسب سازی شده برای سالمندان از طرف دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۳هزار و ۴۲۰ سالمند در این استان زیر پوشش اداره کل بهزیستی استان بوشهر هستند که از این شمار هفت هزار و ۷۶ نفر زن و ۶ هزار و ۳۴۴ نفر مرد هستند.

وی بیان کرد: این افراد از خدماتی مانند دریافت مستمری، کمک موردی، هزینه‌های درمان، مسکن، خرید جهیزیه و تحصیلات فرزندان بهره‌مند می‌شوند.

حاجیونی اضافه کرد: در زمان حاضر خدمات توانبخشی مراقبتی در ۲ مرکز نگهداری سالمندان محمدیه در شهر بوشهر با ظرفیت ۵۰نفر (۴۲ نفر) و مرکز سالمندان صاحب الزمان (عج) در شهر برازجان با ظرفیت ۶۰ نفر (۴۴ نفر) و مرکز ویزیت در منزل محمدیه در شهر بوشهر خدمات توانبخشی ویژه سالمندان (پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مددکاری و روانشناسی ) بصورت ماهانه و دوره‌ای در منزل به حدود ۵۰ سالمند ارائه می‌شود.

حاجیونی اظهارداشت: در برنامه توانبخشی مبتنی بر خانواده نیز به‌صورت روزانه و در منزل توسط مراقبان آموزش دیده خدمات توانبخشی بصورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: در این حوزه برنامه توانمند سازی سالمندان از طریق نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازهای آنها و برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) با هدف خدمت رسانی به سالمندان در مناطق محروم روستایی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین اردوهای فرهنگی، تفریحی و خدمات رایگان توانپزشکی( فیزیوتراپی، شنوایی شناسی، بینایی سنجی و روانشناسی) وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه درمان و موردی ،کمک هزینه مسکن،معافیت سربازی فرزندان،کمک هزینه مناسب سازی محیط زندگی و برنامه های فرهنگی در حوزه توانبخشی به این عزیزان ارائه می شود.

۶۰۴۷/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.