فرهاد قلی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سواحل خلیج فارس مشاهده شده عده ای از صیادان ناآگاهانه مبادرت به تخلیه و رهاسازی انواع پسماندهای فلزی و چوپی و بویژه لاستیک های فرسوده به دریا با هدف ایجاد زیستگاه مصنوعی و افزایش صید ماهی می‌کنند.

وی بیان کرد:این اقدام به دلیل ایجاد آلودگی های محیط زیستی دریا موجب آسیب به اکوسیستم دریایی و در نهایت کاهش جمعیت آبزیان میشود.

قلی نژاد ادامه داد: تخلیه لاستیک های فرسوده به دریا به دلیل ایجاد و رهاسازی مواد آلاینده و شیمیایی موجب آلودگی آب دریا و آسیب به جمعیت و زادآوری ماهیان میشود.

وی گفت: رهاسازی سایر پسماندها نیز موجب الودگی در دریا و همچنین آسیب به موجودات ریز نظیر فیتوپلانکتون ها و در نهایت کاهش آبزیان میشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: در یک ماه اخیر چند مورد تخلیه لاستیک های فرسوده به دریا از این اداره کل پیگیری و در این ارتباط ۲ مورد تخلیه لاستیک به دریا به مراجع قضایی معرفی و عاملان تحت تعقیب قضایی قرارگرفتند.

قلی نژاد افزود: کاهش جمعیت آبزیان در یک زیستگاه آبی علل مختلف دارد که از جمله آنها می توان به صید بی رویه، صید در فصل های ممنوعه و فصل زادآوری و تکثیر آبزیان، صید با روشها و ابزار غیرمجاز، ساحل سازی و استحصال زمین از دریا و آسیب به کف دریا و نابودی آبسنگ های مرجانی و علف های دریایی اشاره کرد.

وی افزود: روش های احیای جمعیت آبزیان باید غیرمخرب و سازگار با محیط زیست دریا باشد و بهترین روش حفاظت از اکوسیستم دریایی خلیج فارس نیز صید اصولی و خودداری از صید بی رویه است.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.