معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بخش خصوصی برای احیا و مرمت فاز نخست عمارت ملک در بوشهر۴۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده است.

نصرالله ابراهیمی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: عمارت ملک از جمله بناهایی است که در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور قرار گرفت و با طی فرایند های قانونی آن از طریق صندوق به مزایده و سرمایه گذارآن مشخص شد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی برنده در مزایده بومی است که باید در مدت ۲ سال کار مرمت و احیا بخش اصلی عمارت ملک را انجام دهد.

ابراهیمی گفت: همچنین این عمارت ۲۰ سال در اختیار سرمایه گذار به عنوان بهره بردار قرار می گیرد و باید اجاره بهایی پرداخت کند.

وی ادامه داد: کاربری تعریف شده برای عمارت ملک اقامتی و پذیرایی است و آنچه به سرمایه گذار واگذار شده فاز اول آن است که شامل بخش اصلی و فاز دوم شامل فضاهای پیرامونی عمارت اصلی است که بعد از تخلیه کامل فاز دوم نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.

ابراهیمی گفت: نظارت دقیق بر بنا به عهده کارشناسان میراث فرهنگی است و براساس طرح مرمت و احیایی که تهیه شده باید کارمرمت انجام شود.

وی بیان کرد: پیش از این عمارت تاریخی نجفی در بافت تاریخی بوشهر به بخش خصوصی واگذار شده بود که به لحاظ شرایط اقتصادی سرمایه گذار قرارداد را فسخ کرد.

ابراهیمی گفت: قلعه زایر خضرخان اهرمی هم از جمله آثار تاریخی استان بوشهر است که به مزایده گذاشته شد ولی متقاضی نداشت و بخش خصوصی ورود نکرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: امسال  ۱۰ بنای تاریخی شامل قلعه نصوری سیراف، قلعه محمد خان دشتی، قلعه زائرخضر در این استان در دستور کار واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند که با انجام فرایندهای قانونی این کار انجام می شود.

وی یادآور شد: برخی منابع دراختیار صندوق احیا و بهره برداری ازاماکن تاریخی است که باید نسبت به واگذاری این اماکن اقدام کند و برخی استانی است که از طریق ماده ۲۷ قانون الحاق باید نسبت به واگذاری آنها اقدام شود.

ابراهیمی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می کند با ارائه مشوق هایی زمینه توسعه پایدار و بهینه اماکن تاریخی و گردشگری را فراهم کند.   

وی ادامه داد: واگذاری بناهای تاریخی و سرمایه گذاری برای مرمت و احیای این اماکن از سوی بخش خصوصی از تخریب این اماکن پیشگیری می شود.

وی تاکید کرد: با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی ضمن حفاظت از این آثار باعث ایجاد اشتغال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

عمارت تاریخی ملک با یک قرن قدمت مربوط به ملک التجار بوشهری در دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

عمارت تاریخی ملک یکی از معماری های منحصر به فرد کرانه خلیج فارس و همواره مورد توجه گردشگران است.

 شیوه ساخت عمارت تاریخی ملک برگرفته از معماری ایرانی - اروپایی است و با توجه به اینکه معمار آن فرانسوی بوده ساخت این بنا برگرفته از عمارت های قرن ۱۹کشور فرانسه است. 

عمارت تاریخی ملک حدود ۲۵ هزار مترمربع زیربنا دارد و شامل شاه نشین، حمام عمومی، اصطبل، خانه هایی مربوط به خدمه، آشپزخانه و بخشی هم به انباری اختصاص داشته است. 

این بنا از مصالح بوم آور داخلی و وارداتی شامل چوب های چندلی است که از بمبئی و زنگبار وارد شده و در سقف بنا کلاف هایی استفاده شده است.

همچنین در عمارت ملک از تزئینات زرکوبی شده استفاده شده که به مرور زمان از بین رفته است نمونه معماری خاص عمارت تاریخی ملک با این حجم توده و فضا در محدوده بافت تاریخی بوشهر و خارج از آن دیده نمی شود و از بناهای فاخر

حاشیه خلیج فارس است. 

قبل از تملک بنای تاریخی عمارت ملک در سال های ۸۹ و ۹۰ از محل اعتبارات استانی یکسری عملیات مرمتی استحکام بخشی و استحفاظی برای رفع خطر شکل گرفته، سقف بنا به طور کال تعویض و بخشی از برج ها استحکام بخشی شده است

در زمان حاضر ۳۸۷ اثر در استان بوشهر به ثبت ملی رسیده که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس (معنوی)، پنج اثرمنقول، ۲ اثر طبیعی و ۳۱۰ اثر به عنوان آثار نامنقول شامل محوطه‌ها، تپه‌ها و عمارت‌های تاریخی است.

۶۰۴۷/ ۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.