حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن این امامزاده در قله کوه و خطر رانش زمین در محدوده این بقعه متبرکه از کارشناسان دعوت شده تا در مورد انتقال و یا پایین آوردن سطح محل قرارگیری مقبره تصمیم گیری کنند.
وی بیان کرد: با توجه به کارشناسی هایی که تاکنون صورت گرفته احتمال دارد که سطح بقعه پس از تسطیح سازی 2 تا 3 متر پایین تر بیاید.
اسماعیل پور ادامه داد: با این وجود اهتمام جدی اداره کل امور اوقاف و امور خیریه استان بوشهر لحاظ تصمیم کارشناسی برای تعیین وضعیت این بقعه است.
وی گفت: درارتباط با بهسازی برخی پیچ های تند و غیراستاندارد مسیر دسترسی به این بقعه نیز پس از پیگیری های صورت گرفته این مسیر آسفالت شده و اکنون امکان بهسازی پیچ های صعب العبور و دارای شیب تند وجود ندارد.
اسماعیل پور درارتباط با اجرا طرح های عمرانی مقطعی که منجر به هدر رفت اعتبارات می شود گفت: در این چند سال شرایط بقعه متبرکه به نحوی شده که انجام هرگونه طرح تنها در قالب طرح جامع باشد.
وی افزود: این مهم باعث شده آینده نگری مطلوبی برای طرح های توسعه ای بقاع متبرکه استان از جمله امامزاده محمد فیروز (ع) صورت گیرد و در چنین مکان هایی هیات امنا در صورت اجرای طرحی خارج از چارچوب طرح جامع، خود موظف به جبران اعتبارات هزینه شده هستند.
امامزاده شاه محمد فیروز معروف به شاه پسر مرد (ع) مدفون درقله کوه اسود منطقه بوشکان در نزدیکی روستایی به نام 'شاه پسر مرد ' است.
علت آنکه آن حضرت به شاه میرپسرمرد معروف شده نیز آن است هنگامی که آن حضرت باتفاق چند تن ازهمراهان خود به دست دشمن اسیر و به حضور فرمانده لشکر آورده شدند، فرمانده لشکر نام و نشان آن حضرت را از وی جویاشد و حضرت از ذکر و نام نشان خود امتناع ورزید و با این کار فرمانده را خشمگین کرد.
افسران و نگهبانان سپاه چون فرمانده خود را خشمگین یافتند اظهار داشتند که ایشان بچه است، از تقصیرات وی درگذرید و از کشتن او صرف نظر کنید زیرا با کمی سن تشخیص نمی دهد والا از گفتن نام خویش خودداری نمی کرد.
فرمانده که مردی سنگدل و کینه توز بود از نافرمانی آن حضرت متغیر شد و با عصبانیت می گوید، شما می خواهید از این «شاه پسر مرد» دفاع کنید؟ لذا با خشم و غضب دستور داد تا فوری جلاد سر او را از تن جدا کند.
به همین دلیل حضرت را به شاه پسرمرد مشهور دانستند و این لقب برای او باقی ماند.
مقبره غضنفر السلطنه برازجانی از مبارزان ضد استعماری جنوب نیز در فاصله ای چند متری و با ارتفاعی پایین تر نسبت به مقبره امامزاده شاه محمد فیروز (ع) واقع شده است.
مسیر دسترسی به این امامزاده از مرکز استان بوشهر به سمت شهر اهرم و سپس بخش بوشکان است.
وجود خانه هایی سنگی و منظره های طبیعی کوه و پلنگ سنگی از دیگر عواملی است که علاوه بر جنبه معنوی به ظرفیت گردشگری این بقعه افزوده است.
در مقطعی صحبت هایی مبنی بر تصمیم گیری برای اسکان ساکنان روستای شاه پسرمرد در پایین کوه مطرح شد ولی به علت مخالفت اهالی روستا این موضوع محقق نشد.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.