مدیر علمی گشت های شناور کاوشگر خلیج فارس در حاشیه این آیین در گفت و گو با ایرنا اگفت: گشت پنجم این کاوشگر از دهانه اروند رود آغاز و تا خلیج چابهار در دریای عمان ادامه می یابد که در طول این مسیر 11 ترانسکت و 65 ایستگاه نمونه برداری و اندازه گیری صورت می گیرد.
ابوالفضل صالح افزود: در این گشت که به مدت 2 هفته پیش بینی شده گروه های مختلف علمی مانند شیمی دریا، فیزیک دریا، زیست شناسی دریا، اقیانوس شناسی ماهواره ای و سایر بحث های مرتبط دریایی نمونه برداری و اندازه گیری انجام می دهند.
مدیرعامل گشت های شناور کاوشگر خلیج فارس ادامه داد: هشت عضو هیات علمی با 6 نفر محقق و تکنسین برای کارهای نمونه برداری اعضای این شناور تحیقیاتی را همراهی می کنند.
صالح اظهارداشت: این گشت علاوه بر اینکه برنامه های بلند مدت کاوشگری را ادامه می دهد تاثیر سیلاب های اخیر در بخش شمالی خلیج فارس را رصد می کند تا تاثیر سیلاب ها در وسعت دریایی مشخص شود.
وی افزود: یکی دیگر از هدف های آن بررسی لایه کم اکسیژن در دریای عمان است که به تازگی حائز اهمیت بوده و در مجامع علمی و بین المللی مطرح شده است
صالح یادآورشد: اندازه گیری آلودگی های نفتی و فلزی در رسوبات و آب منطقه و همچنین بررسی جانوران و گیاهان دریایی فیتوپلانکتون‌ها و زئوپلانکتون ها از دیگر هدف های گشت پنجم شناور کاوشگر خلیج فارس است.
وی ادامه داد: به محض دریافت شرایط لازم توسط شناور برنامه های اکتشافی شمال اقیانوس هند بیشتر برای منابع دریایی زیستی و غیر زیستی که می تواند منجر به بهره برداری شود نیز انجام خواهد شد.
صالح افزود: وظیفه اصلی کاوشگر خلیج فارس پایش دائمی محیط دریایی جنوب کشور است.
وی گفت: براساس این رسالت در 2 سال اول چهار بار در سال کل خلیج فارس و دریای عمان اسکن و وضعیت آن ارزیابی شد.
صالح ادامه داد: این برنامه در حد توان برای چند دهه ادامه می یابد تا اطلاعات کاملی از بخش زیستی و غیر زیستی خلیج فارس و دریای عمان بوجود بیاید که این ظرفیت می تواند برای تیم مدیریتی کشور و بحث های حفاظت محیط زیستی به عنوان یک داده خوب مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی یادآور شد: شناور کاوشگر خلیج فارس از زمستان سال 96 فعالیت خود را آغاز و تاکنون چهار گشت را در خلیج فارس و دریای عمان به سرانجام رسانده است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.