به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند یکشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر افزود: مسئولان این استان برای مقابله احتمالی با ملخ های صحرایی در شهرهای ساحلی استان آمادگی کامل و لازم را داشته باشند.
وی یادآورشد: در این راستا فرمانداران بویژه شهرستان های ساحلی باید تامین سوخت مورد نیاز هواپیماهای سمپاشی و نیازهای خودرویی برای سمپاشی احتمالی تامین شود.
استاندار بوشهر گفت: هر شهرستانی که در این ارتباط کمبود داشت نیز باید نیاز خود را به مدیریت بحران استان اعلام کنند.
وی اظهارداشت: در ارتباط با کمبود نیرو برای اکیپ های مقابله نیز استفاده از تمام ظرفیت ها و بویژه ظرفیت بسیج می تواند کارساز واقع شود.
گراوند گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز برای تامین سم مورد نیاز رایزنی های لازم را انجام دهد.
وی افزود: با برنامه ریزی های لازم باید تمهیدات مناسب آسیب های احتمالی ناشی از ورود ملخ های صحرایی به استان باید به حداقل برسد.
گراوند یادآورشد: با توجه به بازتاب این موضوع در فضای مجازی استان بوشهر صدا و سیما با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان اطلاع رسانی مناسبی را برای مردم انجام دهند.
استاندار بوشهر گفت: بیمه لنج های سنتی و سفاری در استان بوشهر الزامی شد و این شناورها در صورت بیمه نبودن قادر به خروج از آب های استان نیستند.
گراوند افزود: در این ارتباط اداره های کل شیلات و بنادر و دریانوردی استان بوشهر به عنوان متولی باید ساماندهی لازم را در موضوع پوشش بیمه ای لنج های سفاری و سنتی انجام دهد.
وی در ارتباط با وضعیت ژنراتورهای تولید برق دستگاه های اجرایی استان بوشهر نیز گفت: گزارش این دستگاه ها تا پایان بهمن ماه مشخص شود تا میزان تولید برق این ظرفیت دستگاه های ژنراتورها برای تامین برق مورد نیاز استان بوشهر چقدر است.
گراوند درارتباط با وضعیت شبکه فاضلاب استان بوشهر نیز گفت: در این راستا فعالیت های مرتبط با شهرهایی که اجرای فاضلاب آنها آغاز شده ساماندهی موردنیاز صورت گیرد.
وی افزود: در موضوع فضای سبز شهری نیز باید از مصرف آب شرب جلوگیری و از ظرفیت فاضلاب تصفیه شده استفاده شود.
استاندار بوشهر اظهار داشت: شهرداری های استان باید برای توسعه فضای سبز خود استفاده از گونه های کم آب را در دستور کار جدی خود قرار دهند.
وی افزود: در بخش هدر رفت آب نیز انتظار می رود تمهیدات لازم برای کاهش هدر رفت صورت گیرد تا پایداری بیش از پیش آب شرب مشترکان استان بوشهر فراهم شود.
گراوند گفت: پروژه احداث آب شیرین کن های استان بوشهر نیز روند بسیار خوب طی می کنند که این ظرفیت در آینده می تواند به کمک تامین آب شرب استان بوشهر بیاید.
فرماندار دیلم نیز گفت: یک فروند هواپیما (ویژه سمپاشی در مزارع) امروز بصورت آماده باش در فرودگاه شرکت نفت بحرگان این شهرستان استقرار پیدا کرده است.
عبدالامیر قاسمی افزود: در این راستا برای تامین سوخت مورد نیاز باید هماهنگی لازم انجام شود.
وی یادآورشد: مخزن سوخت این هواپیمای یک موتوره 2 هزار لیتر و عرض سمپاشی آن 3 متر است.
قاسمی اظهارداشت: در ارتباط ملخ های صحرایی اطلاع رسانی لازم برای مردم باید صورت گیرد که در این ارتباط اقدام هایی برای شهرستان دیلم پیش بینی شده است.
مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: براساس گزارش های مردمی و بازدیدهای به عمل آمده دسته های ملخ صحرایی در مزارع برخی روستاهای این شهرستان مشاهده شده است.
امان الله حیدری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تراکم این ملخ ها در روستاهای شول و گماران با شدت بالا و در دیگر روستاها به صورت پراکنده بوده است.
وی اضافه کرد: به محض اطلاع از ورود ملخ های صحرایی به این مناطق، با همراهی فرماندار بازدید میدانی از مزارع گندم روستای شول انجام و باتوجه رویت و اهمیت موضوع به اطلاع رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر بصورت تلفنی رسیده است.
وی اظهارداشت: از همه مردم بویژه کشاورزان منطقه درخواست می شود نسبت به ردیابی ملخ های صحرایی اقدام و درصورت مشاهده سریع به این مدیریت اطلاع دهند.
مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: خسارت ملخ صحرایی در حالت تهاجمی بسیار زیاد است و دسته های پیاده ملخ (پوره ها) و بالدار هرگونه سبزی شامل علوفه، غلات، صیفی گرفته تا درختان و حتی علف ها را از بین می برند.
وی افزود: ملخ به عنوان مهم ترین آفات محصولات کشاورزی به شمار می آید و باید بموقع مهار و از بین برود.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.