به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند چهارشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی محله های هدف استان بوشهر افزود: بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ایجاد آرامش زندگی ساکنان این محله ها دارد در این ارتباط تقویت و توسعه زیرساخت ها و روبناهای عمرانی در شهرها و روستاها باید از اولویت کاری مسئولان باشد.
وی بیان کرد: در قرن 21 زیبنده نیست ساکنان شهرها و روستاها با مشکلات زیرساختی و خدماتی شامل آب، برق، بهداشت، گاز و فاضلاب روبرو باشند.
استاندار بوشهر اظهار داشت: با تامین امکانات لازم در شهرها و روستاها ضمن کاهش مهاجرت هزینه‌های مرتبط در کلان شهرها کاهش و ازحاشیه نشینی در شهرها که آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد پیشگیری می شود.
وی ادامه داد: تامین 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی از مهمترین ابتکارات دولت تدبیر و امید بود که با تخصیص این اعتبار علاوه بر کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها موجب ایجاد امید و نشاط در مناطق کم برخوردار می شود.
گراوند باقدردانی از توجه فرمانداران و شهرداران در توسعه زیرساخت‌های شهری استان بوشهر برای اجرای طرح احیا بافت قدیمی، فرسوده و بازآفرینی مناطق ناکارآمد افزود: طرح بهسازی و نوسازی در محله های هدف در چهار شهر بوشهر، برازجان، خورموج و اهرم تدوین شده و در این ارتباط نیاز است شهرداران زیرساخت‌های مورد نیاز را توسعه دهند.
وی بیان کرد: استان بوشهر در اجرای طرح بازسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده محله های هدف در کشور پیشتاز است و درهمین ارتباط شهردارانی که آمادگی اجرای این طرح در شهرها را دارند می ‌توانند برنامه خود را به ستاد بازآفرینی محله های هدف استان ارائه دهند.
استاندار بوشهر گفت: برای سرعت بخشی ساخت واحدهای مسکونی در محله های هدف بافت‌های فرسوده، شهرداران در صدور پروانه ساختمانی برای ساخت واحدهای مسکونی شهری جهادی عمل کنند.
گراوند ادامه داد: با توجه به تخفیف هایی که دولت در این بخش می دهد باید از فرصتی که برای ایجاد واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده فراهم شده در زمینه حل مشکلات مردم استفاده شود.
استاندار بوشهر گفت: بافت تاریخی بوشهر هویت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این استان است و برای توسعه زیرساخت‌ها در بافت تاریخی بوشهر700 میلیارد ریال هدف گذاری شده است.
گراوند در باره پارک لیان بوشهر افزود: برای این پارک ملی 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تکمیل این پروژه نقشی مهم در احیا و رونق محله های جنوبی شهر بوشهر دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: از مجموع 38 شهر این استان 12 شهر محدوده بافت فرسوده آنها مشخص شده و مطالعات انجام شده است.
فرزاد رستمی افزود: یکهزار و 685 هکتار مساحت مجموع بافت های ناکارآمد شهری استان بوشهر است که 15 درصد مساحت شهرهای یاد شده را تشکیل و حدود 30 درصد جمعیت این شهرها در این محله ها و محدوده بافت فرسوده زندگی می کنند.
وی بیان کرد: براساس برنامه 2هزار و700 محله بافت ناکارآمد در کشور شناسایی شده که باید هر سال 270 محله بازآفرینی شوند که این شمار در استان بوشهر 73 محله شناسایی و 13 محله امسال بازآفرینی می شوند.
رستمی اضافه کرد: شهرهای بوشهر و برازجان به ترتیب بیشترین مساحت بافت ناکارآمد شهری را دارند و شهرهای خورموج و اهرم در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی یادآور شد: انتخاب شهرها براساس سرانه جمعیت، وسعت، وضعیت اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت ها بوده است که براساس برنامه اقدام مشترک استان برای توسعه تاسیسات و خدمات زیربنایی، روبنایی، ارتقا و بهبود فضاهای عمومی شهری، ظرفیت سازی و توانمند سازی اجتماعی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن شهرهای هدف انجام می شود.
رستمی گفت: بتازگی تفاهم نامه ای بین راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی محله های هدف منعقد شده است که سهمیه استان بوشهر نوسازی یکهزار و 545 واحد مسکونی است و به ازای هر واحد 400 میلیون ریال تسهیلات با سود 9 درصد ارائه می شود.
وی یادآور شد: در بازآفرینی این بافت ها فرهنگ سرا، مدرسه، دیوار حفاظتی، خانه محله، چمن مصنوعی و فضاهای ورزشی ایجاد می شود که سهم استان بوشهر امسال برای اجرای بخش های روبنایی، زیرسازی و توانمند سازی 294 میلیارد ریال تعیین شده است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان بوشهر گفت: در این ارتباط به میزان 2هزار و پنج تن قیر به شهرداری ها کمک شده که از این میزان تاکنون یک هزار و 125 تن تحویل و برای مابقی حواله صادر شده است و تلاش می شود برای سه ماه سوم و چهارم نیز به میزان یکهزار تن دیگر قیر تامین و تحویل شهرداری ها شود.
وی یادآور شد: اجرای طرح بازآفرینی محله های ناکارآمد با اولویت شهرهای بالای 50 هزار نفر است ولی در استان بوشهر از ردیف های دیگر برای بازآفرینی در شهرهای خورموج و اهرم نیز در صورت تصویب هزینه می شود.
6043/6047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.