مسلم رحمانی روز چهارشنبه در نشست با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود:باتوجه به اینکه شمار زیادی از پتروشیمی های مستقر در پارس جنوبی هنوز وارد مدار نشده اند به زودی با بهره برداری از آنها پیش بینی می شود استان بوشهر در بخش فروش صنعتی مقام نخست کشور را کسب کنیم.
وی یادآورشد:در زمان حاضر تمام شهرکهای صنعتی فعال استان بوشهرگازرسانی شده و منطقه ویژه پارس جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز از این نعمت برخوردار شده اند.
رحمانی گفت:یکی از الزامات مراکز تولیدی، کارخانه ها و صنایع در بحث آمایش سرزمین استفاده از نعمت گاز است که باید صنایع از این فرصت بهره لازم را ببرند.
وی یادآورشد: در دولت یازدهم وزیر نفت براساس بند ق تبصره 2 بودجه سال 93 پیشنهاد داده شد از محل ظرفیت صرفه جویی استفاده از گاز به جای سایر سوخت ها گازرسانی به شهرها و روستا ها انجام شود که در استان بوشهر این کار انجام شد و این پروژه ها از محل صرفه جویی سوخت مایع تامین اعتبار شده است.
رحمانی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد از محل بند ق در سال 95 مبنی بر گازرسانی به 21 هزار صنعت در سطح کشور سهم استان بوشهر 185 واحد صنعتی به غیر از شهرکهای صنعتی بود که در زمان حال از این تعداد 126 واحد صنعتی در استان گازرسانی شده اند.
وی یادآور شد: تنها 46 صنعت دیگر در استان باقی مانده که تلاش می شود تا خرداد سال آینده گازرسانی آنها انجام و این پرونده در استان بسته شود.
گفت: گازرسانی به صنایع از محل صرفه جویی حاصل از عدم فروش سایر سوختها تامین اعتبار می شود بنابراین اگر از این سوخت استفاده نشود و از سوخت مایع استفاده کنند تامین اعتبار در این بخش قطع می شود.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه قیمت هر مترمکعب گاز برای صنایع یک سوم قیمت گازوئیل دولتی است و موجب افزایش راندمان تولید، کاهش هدررفت و آلایندگی را به دنبال دارد صنایع فعال دراستان باید از این موهبت نهایت استفاده را داشته باشند.
رحمانی گفت:باتوجه به ضریب نفوذ 99 درصدی گاز شهری و 95 درصدی گاز مناطق روستایی این استان از جمله استانهای برخوردار کشور در امر گازرسانی معرفی می شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر اضافه کرد: از 37 شهراستان بوشهربه 36 شهرو از 407 روستای بالای 20 خانوار براساس مصوبه وزارت نفت و شورای اقتصاد تاکنون به 397 روستای استان گازرسانی شده است و تلاش می شود تا پایان سال همه 10 روستای واجد شرایط باقی مانده از نعمت گاز برخوردار شوند.
رحمانی اظهارداشت: در زمان حاضر گازرسانی به جزیره شیف از توابع شهرستان بوشهر بعنوان مهمترین و بزرگترین پروژه گازرسانی این استان در دست اجراست.
وی با بیان اینکه در این پروژه نزدیک به 19 کیلومتر خط تغذیه در حال اجراست گفت: 2هزارو 500 مترازاین مسیر(خوراز سمت گناوه تا جزیره شیف با هزار و 800 مترطول) و 2 کانال آبرسانی دریا به مزرعه پرورش میگو با 700 متر طول وجود دارد که در بستر دریا درحال انجام است.
رحمانی افزود:اجرای این حجم از پروژه در بستردریا با فناوری جدید بدون ایجاد هیچ مشکل زیست محیطی برای لایروبی کف دریا و تردد کشتی ها و قایق های منطقه در حال انجام است.
وی یادآور شد: هم اینک تنها 2 کیلومتر از مسیر باقی مانده که تلاش می شود تا دهه فجر به بهره برداری برسد و مردم جزیره شیف در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از نعمت گاز طبیعی برخوردارشوند.
مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر اضافه کرد:در زمان حاضر198 هزار انشعاب در این استان نصب و177 هزارمشترک از نعمت گاز استفاده می کنند که با وجود آلودگی کمتر گاز نسبت به نفت، ایمنی و استمرار موجود در گازرسانی نسبت به سایر سوخت ها، ولی هنوز دراستان ظرفیت خالی اشتراک وجود دارد.
رحمانی بیان کرد: در2 سال گذشته 200 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در قالب 10 هزار فقره وام برای انجام لوله کشی گاز به متقاضیان در استان بوشهر پرداخت شده است.
وی یادآور شد: تاکنون 6هزار و 700 کیلومتر شبکه گذاری، 400 کیلومتر خط تغذیه و انتقال درشهرها و روستاهای استان بوشهر انجام شده است و براین اساس تا نیمه سال آینده توسعه فراگیر براساس قوانین و مقرارات در استان به پایان می رسد.
مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با بیان اینکه رویکرد شرکت ملی گازایران خروج از کمیت و ورود به کیفیت است گفت: در این راستا پروژه خواندن آنی کنتور مشترکان و صدور فاکتور آنی برای نخستین بار در کشور به صورت استانی در بوشهر انجام شد.
وی متمرکز کردن سامانه 194 سامانه، ایجاد سامانه پاسخگویی به شکایات،نگهداری شبکه ها و ایستگاه ها و اجرای طرح همیار گاز برای فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز را از جمله دیگر برنامه های مهم شرکت گاز استان بوشهر عنوان کرد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: سهم بوشهری ها در برخورداری از لوله کشی گاز بعنوان سوخت پاک هر چند دیرهنگام بود اما شتاب در اجرای طرح های گاز رسانی به مناطق شهری و روستایی مطالبه دیرینه مردم را محقق کرده است.
اکبر اقبال مجرد افزود: یکی از مطالبات و دغدغه های مردم از گذشته این بود که در حالی که روی دریای گاز زندگی می کنند اما دولتمردان زمینه لوله کشی گاز برای آنها را فراهم نمی کنند اینک که این مهم عملیاتی شده باید شهروندان از مزایا و سهولت دسترسی و استفاده از گاز نسبت به سایر سوخت ها استقبال بیشتری کنند.
وی یادآورشد: هم اینک شماری از ساکنان مجتمع های مسکونی از اینکه لوله کشی گاز به داخل مجتمع انجام نشده خواستار تدبیر مسوولان شرکت گاز برای گاز رسانی به داخل مجتمع ها در قالب نصب علمک برای هر بلوک هستند.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.