به گزارش ایرنا، تعزیه روز عاشورا در بندر ریگ بصورت شبیه گردانی و نمایشی نمادین از حماسه روز دهم محرم سال 61 هجری قمری برگزار می شود.
براساس این گزارش، تعزیه روز عاشورا امسال نیز با زیارت عاشورا شروع و با زنجیرزنی و نمایش نمادین حادثه واقعه خونین کربلا به اوج خود رسیده و شور حسینی تبلوری دیگر می یابد.
گرداندن حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع)، برافراشتن بیرق و علم های سیاه دراین میدان و ورود هیات های سینه و دمام زنی سنتی بخشی از برنامه های اولیه تعزیه روز عاشورا در بندر ریگ است.
روبرو شدن سپاه یزیدیان با یاران اباعبدالله الحسین (ع) از مهم ترین بخش تعزیه روز عاشورا در این بندر است که با رجز خوانی سران سپاه کفر، نمایش حادثه کربلا آغاز و بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند.
دراین روز که تعزیه نبرد امام حسین (ع) ویارانش با سپاه کفر پایان می‌یابد، خیمه‌گاه نمادین سالار شهیدان به آتش کشیده می‌شود و بازیگران اهل بیت (ع) در محاصره دشمن راهی اسارت می‌ شوند و هیات های عزاداری دور آنها به سر و سینه می زنند.
با اجرای خلاصه ای از نمایش تعزیه در چندین حسینیه، نماز ظهر عاشورا اقامه و با توزیع غذای نذری بین نمازگزاران به پایان می رسد.
بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه از بنادر قدیمی استان بوشهر است.
6164/6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.