نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که رییس جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.

به گزارش جماران، محمد دهقان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان سوال از رییس جمهور به بیان دلایل طرح سوال از رییس جمهور پرداخت و عید غدیر را تبریک گفت و یاد شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان الگوهای ساده‌زیستی گرامی داشت.

وی با تبریک هفته دولت به رییس جمهور و مردم گفت: آقای رییس جمهور شما در بیانات خود تاکید کردید که باید امور کشور مبتنی به کار کارشناسی و توجه به خرد جمعی باشد. بنده به عنوان نماینده‌ای از سوال‌کنندگان و به نیابت از بخشی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده است، می‌پرسم کدام کار کارشناسی را تجویز کردید که دولت شما در دو – سه سال گذشته به ویژه چند ماه اخیر دهها میلیارد دلار ارز کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص داد.

دهقان ادامه داد: آقای جهانگیری زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، گفت که هرکسی هرچه مقدار می‌خواهد ارز بگیرد. در آن زمان مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی را آماده کرد تا مقابله با این کار کند، اما دولت شما مقاومت کرد. سه ماه و نیم طول کشید تا نظر کارشناسان و مجلس شورای اسلامی را پذیرفتید، اما در این مدت چه خسارت‌ها به کشور وارد شد.

نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای رییس جمهور همه مردم، مقامات و نمایندگان از شما و دولت می‌خواهند که فهرست دریافت کنندگان ارز ۴۰۰۰ تومانی را مشخص کنید، چون کسانی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی با قیمت ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش رساندند. شما هم تاکید داشتید که باید این کار انجام شود، اما شما رییس جمهور هستید چه کس دیگری باید این کار را انجام دهد؟ برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند؟

دهقان ادامه داد: زمانی که مردم تحت فشار تورم و گرانی بودند ارز دولتی برای سفرهای غیرضروری اختصاص یافت و باعث شد افرادی رایگان به آنتالیا، مالزی و کشورهای دیگر بروند و مدیریت کشور را به تمسخر گیرند، آیا تشخیص قطع شدن ارز مسافرتی آنقدر سخت بود که دولت شما چهار ماه طول کشید که آن را قطع کند.

این عضو کمسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاسف‌بارتر آن است که در زمانی که باید ارز در بازار توزیع می‌شد این اتفاق رخ نداد حتی کسانی که می‌خواستند ۱۰ هزار دلار را بفروشند با آنها مثل قاچاقچی برخورد می‌شد و همه صرافی‌ها را بستند. تقاضا زیاد شد و آقای جهانگیری اعلام کرد هرکسی هرچه می‌خواهد می‌تواند از بازار ارز بگیرد اما بعد جلوی عرضه و تقاضای ارز را گرفتند. معلوم است که در این شرایط قیمت ارز ۱۰ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: ارز ناشی از صادرات کالا توسط شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی ۱۰ میلیارد دلار است، اما کمتر از دو میلیارد دلار آن در بازار توزیع شد. این شرکت‌ها زیرنظر پنج وزارتخانه نفت، صنعت، دفاع، رفاه و اقتصاد هستند. در این شرایط وزارتخانه‌ها یا ارز را احتکار کرده یا خلاف قانون اقداماتی را انجام داده است. باید این وضعیت مشخص شود.

دهقان ادامه داد: بعد از این همه خسارت، وزیر نفت مامور شد با شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی که ارز نمی‌فروشند، برخورد کنند، چرا این کار چهار پنج ماه پیش انجام نشد. اگر شما توان نداشتید چرا بازار را تحریک کردید و مردم را به سوی خرید سکه سوق دادید؟ این باعث شد بیش از ۶۱ تن سکه به تعداد محدودی به فروش رسیده و هزاران میلیارد تومان به جیب دلالان رود. بعد از آن اگر ذخائر کافی بود، چرا فروش سکه را مجددا گرفتید که به ۴۰۰۰ میلیون تومان برسد.

وی گفت‌: یک فرد با پنج کلاس درس، حساب اموال خود را دارد، چرا دولت با این همه ژنرال، مدیر و کارشناس حتی مسائل بدیهی را هم تشخیص نداد؟ این اشکالات و بی‌تدبیری‌ها باعث شد ارزش پول ملی تا یک چهارم کاهش پیدا کند که نتیجه آن خالی شدن جیب و سفره مردم است. دهها هزار میلیارد تومان به باور برخی کارشناسان بیش از 90 هزار میلیارد تومان در این شرایط پول به کیسه افراد مفت‌خور رفته است و درصد اندکی از آن به ثروتمندان رسیده است. این خسارات را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟

نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: طبق ماده 598 قانون مجازات اسلامی هر کسی با اهمال باعث تضییع حقوق دولت شود علاوه بر مجازات باید جبران خسارت کند. بگویید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده و چگونه می‌توانید جبران کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.