افشانی با بیان اینکه تا شفاف سازی صورت نگیرد نمی توان با فساد مبارزه کرد افزود: با بستن، گرفتن و تهدید کردن فساد در جامعه کم نمی شود بلکه باید با شفاف سازی از فساد پیشگیری کرد.

به گزارش جماران؛ شهردار تهران با تاکید بر کیفیت پروژه های قابل افتتاح در پایتخت گفت: نمی گذارم با هزینه های سنگین پروژه های بی کیفیت در شهر تهران احداث شود و به همین منظور بر کیفی سازی پروژه ها اصرار دارم.

سید محمد علی افشانی شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی تهران 20 اظهار داشت: در گذشته پروژه هایی با هزینه های سنگین افتتاح شده که پس از مدت حدود یکسال دوباره با هزینه های سنگین نسبت به ترمیم آنها اقدام شده است. 

**نمی گذارم باغات تخریب شود 

وی همچنین با تاکید بر حفظ فضای سبز و باغات تهران گفت: نمی گذارم باغات تخریب شود. 

افشانی به تخریب و تغییر کاربری باغات تهران در چند سال اخیر اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی هوای پایتخت دیگر اجازه نمی دهم باغات شهر تغییر کاربری داده شود. 

وی ادامه داد:همچنین اجازه نمی دهم دودکش های آلوده که مانع دید منظر مردم و همچنین موجب آلودگی هوای شهر تهران فعال باشند. 

شهردار تهران با بیان اینکه مهمترین دغدغه ام حفظ باغات و فضای سبز شهر است، گفت: ما باغات را تغییر کاربری نمی دهیم و اولویت من تملک باغات موجود است. 

افشانی ادامه داد: در این مدت از مسئولیتم تاکنون دو باغ 3 هزار و 200 متری و 5 هزار متری را تملک کردیم که هزینه خرید یک باغ را بطور کامل و 50 درصد دیگری را پرداخت کردیم و تلاش داریم باغات موجود را از طریق تملک حفظ کنیم. 

وی با بیان اینکه 20 سال در تمامی ارتفاعات شهر تهران کوهنوردی کرده ام افزود: در این مدت وقتی که از ارتفاعات به شهر تهران می نگریستم به ساختمان سازی در ارتفاعات تهران افسوس می خوردم. 

افشانی بیان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه با کوه خواری با این اقدام مبارزه می کنیم و نمی گذاریم دیگر در ارتفاعات تهران ساختمان سازی صورت گیرد. 

شهردارتهران خاطرنشان کرد: در این مدت نقاط مستعد کاشت درختان را از 300 تا یک هزار متر مربع شناسایی و عملیات حفر گودال و مخازن آب انجام شده که با همکاری وزارت نیرو از طریق پساب تصفیه شده مشکل آب این درختان را مرتفع کردیم. 

وی ادامه داد: از آذرماه امسال عملیات درختکاری در ارتفاعات تهران آغاز می شود و دیگر ساختمان سازی در این مناطق از بین می رود. 

** 17 محله تهران فاقد بوستان و فضای سبز 

افشانی در ادامه با بیان اینکه از 354 محله 17 محله شهر تهران در مناطق فقیر شهر از بوستان و فضای سبز محروم هستند تاکید کرد: تلاش می کنیم تا سال آینده این 17 محله را به بوستان و فضای سبز تجهیز کنیم. 

وی یادآور شد: این محلات بیشتر در مناطق جنوبی و محروم شهر تهران هستند که با برنامه ریزی انجام شده تا سال آینده حداقل یک بوستان در تمامی 17 محله احداث می شود. 

**آلودگی و ترافیک معضل اصلی 

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک از معضلات اصلی پایتخت است گفت: با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی تلاش می کنیم این معضلات کاهش یابد. 

وی بیان کرد: برای رفع آلودگی هوا و ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی (مترو) را در اولویت اول قرار دادم و اگر زیرساخت ها و همچنین امکانات و تجهیزات برای مردم فراهم شود به عدالت نزدیک می شویم. 

افشانی گفت: 75 درصد حمل و نقل کلانشهر تهران توسط حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط مترو صورت می گیرد و در حال حاضر میزان آلایندگی مترو تقریبا صفر است به همین منظور توسعه خطوط مترو را در بخش حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دادیم. 

** افتتاح 10 کیلومتر از خط 6 مترو در نیمه دوم امسال 

شهردار تهران با تاکید بر توسعه خطوط مترو در شهر افزود: با برنامه ریزی انجام شده در نیمه دوم امسال 10 کیلومتر با 4 ایستگاه در خط 6 مترو تهران را افتتاح خواهیم کرد. 

افشانی اضافه کرد: تا سال آینده حداکثر در هفته دولت نیز تلاش می کنیم 20 کیلومتر با 8 ایستگاه را در خط 6 به بهره برداری برسانیم. 

وی ادامه داد: تا پایان سال 98 نیز بنا داریم 20 کیلومتر باقی مانده خط 7 را به بهره برداری برسانیم و قرار است تا پایان سال آینده 50 کیلومتر به ناوگان مترو اضافه کنیم که با افتتاح این خطوط قدم بزرگی برای کاهش آلودگی هوای تهران برداشته می شود. 

** خرید 630 واگن مترو انجام شده است 

شهردار تهران که سابقه معاونت عمرانی وزارت کشور را در کارنامه دارد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در زمانی که مسئولیت این سمت را داشتم با حمایت وزیر کشور مناقصه بین المللی خرید 630 واگن انجام شد. 

وی ادامه داد: شرکتی چینی برنده این مناقصه و قرار شد با همکاری شرکت واگن سازی تهران 55 درصد این واگن ها تولیدات داخلی باشد و بخشی از این واگن ها در داخل کشور ساخته شود. 

وی خاطرنشان کرد: این مناقصه مورد تایید شورای اقتصاد کشور قرار گرفته و در اولین جلسه این شورا طرح خرید 630 واگن مصوب خواهد شد که با بکار گیری این واگن ها ظرفیت جابجایی ناوگان مترو تهران روزانه از 2 میلیون و 500 هزار نفر به حدود 5 میلیون نفر خواهد رسید. 

شهردار تهران یادآور شد: در نیمه اول سال آینده نیز 700 واگن با 50 کیلومتر به ظرفیت ناوگان مترو تهران افزوده می شود. 

** تاکید بر استفاده از دوچرخه 

وی در ادامه به توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران اشاره کرد و افزود: فردا (سه شنبه) یک طرح دوچرخه سواری را در یکی از نقاط شهر تهران افتتاح خواهم کرد و تلاش می کنیم با فراهم کردن زیرساخت های لازم فرهنگ دوچرخه سواری را برای شهروندان ترویج دهیم. 

افشانی گفت: باید در تمامی حوزه های حمل و نقلی به ویژه دوچرخه سواری این طرح در مدار بهره برداری قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.

**شب های فرهنگی و فیروزه ای پایتخت 

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه برگزاری شب های فرهنگی و فیروزه ای در برج میلاد و اطراف دریاچه چیتگر نشاط و شادابی را به جامعه آورده است گفت: اجرای این ویژه برنامه ها نشاط را به شهر آورده است.

وی توضیح داد: این برنامه ها به موضوعات فرهنگی و هنری استان های مختلف اختصاص دارد و بیش از 30 شب تاکنون برگزاری شده مورد استقبال فوق العاده مردم قرار گرفته است. 

افشانی تصریح کرد: بناهای عظیم تاریخی داریم که اگر احیا شوند هم به عنوان مکان های اصلی گردشگری زمینه نشاط جامعه را فراهم می کنند.

شهردار تهران در خصوص امنیت اجتماعی و ایمنی شهروندان در فضاهای تفریحی نیز گفت: خوشبختانه هم نیروی انتظامی، استاندار تهران و مجموعه شورای تامین نیز همراهی کردند. 

وی همچنین در خصوص توجه به بانوان اظهار داشت: هر قدمی در شهر بر می داریم، اولین مشتری آنان بانوان و کودکان و سپس سالمندان هستند؛ در بوستان ها برنامه های تفریحی و رفاهی برای بانوان، کودکان و بزرگسالان دیده شده است و به مرور زمان برنامه های نشاط آور برای شهروندان در نظر گرفته ایم. 

** به چالش های اجتماعی پاسخ داده نشده 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به طور کلی چالش های اجتماعی و معضلات در سطح جامعه وجود دارد که نمی شود آنها را نادیده گرفت. 

وی به توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی و مشکلات پیش روی پایتخت اشاه و بیان کرد: به هرمیزان که اتوبان ساخته ایم به همان میزان بارگذاری افزایش یافت و در نتیجه میزان آلودگی شهر نیز زیاد شد. 

افشانی تاکید کرد: خودروهای فرسوده نباید اجازه تردد در سطح شهر داشته باشند و خودروهای فاقد استاندارد شماره گذاری نشوند چرا که سلامتی مردم بسیار فراتر از نفع شخصی یک نفر است. 

*5 هزار موتور سیکلت برقی در سطح پایتخت 

شهردار تهران بیان کرد: در یک سال آینده با حمایت دولت و شهرداری 5 هزار دستگاه موتور سیکلت در شهر تهران فعال می شوند که یک سوم هزینه را دولت، یک سوم شهرداری و بیش از یک سوم را نیز خود مالک پرداخت می کند. 

افشانی با بیان اینکه باید به موضوع هوشمند سازی در شهر تهران توجه بیشتری شود گفت: در این زمینه یک ستاد هوشمند سازی در شهرداری تهران تشکیل شده است تا شهروندان بتوانند به راحتی با نرم افزار مسیرهای بدون ترافیک و مکان های مورد نظر خود را به راحتی و بدون صرف وقت زیاد پیدا کنند. 

*شفاف سازی مهمترین کار شهرداری 

شهردار تهران با بیان اینکه تا شفاف سازی صورت نگیرد نمی توان با فساد مبارزه کرد افزود: با بستن، گرفتن و تهدید کردن فساد در جامعه کم نمی شود بلکه باید با شفاف سازی از فساد پیشگیری کرد. 

وی در این خصوص گفت: باید فرآیند صدور پروانه ساختمانی بدون حضور شخص انجام شود و ازطرفی همه قراردادها و مناقصه ها حتی با رقم 500 و 300 میلیون تومان بر روی سیستم قرار گیرد تا مردم متوجه شوند کسی از هیچ رانت اطلاعاتی استفاده نمی کند. 

افشانی درباره نحوه استخدام در شهرداری تهران نیز تصریح کرد: اگر بنا داریم نیرویی در شهرداری استخدام شود باید ویژگی افرادی را که نیاز داریم بر روی سایت قرار دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15هزار پست سازمانی در شهرداری وجود دارد که 113 هزار نفر در شهرداری حقوق دریافت می کنند؛ از این افراد چه تعداد با امتحان و گزینش از میان فارغ التحصیلان از 20 دانشگاه برتر انتخاب شده اند؟ 

*بافت فرسوده

شهردار تهران در خصوص بافت فرسوده نیز گفت: هم اکنون نگاه ما توسعه محلات است، چرا که بخش نوسازی ساختمان و ایمنی ساختمان مورد توجه است چون در زمان زلزله بخش عمده ای از مردم در بافت های فرسوده آسیب زیادی خواهند دید. 

*شهرداری تهران 55 هزار میلیارد بدهی دارد 

افشانی افزود: من شهرداری را با 55 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم و هر کسی جای من بود اینقدر راحت صحبت نمی کرد. 

وی ادامه داد: بودجه شهرداری با تحقق کامل در سال 17هزار میلیارد تومان است که 10هزار میلیارد تومان آن مربوط به حقوق هاست و تنها 7هزار میلیارد تومان برای شهرداری باقی خواهد ماند. 

افشانی با بیان اینکه پرداخت بدهی های شهرداری پنج سال طول خواهد کشید گفت: این شهر اقتصاد بزرگی داشته و بدهی ها به مرور پرداخت می شود. 

به گفته وی 23هزار میلیارد تومان از بدهی مربوط به سیستم بانکی است. 

شهردار تهران افزود: خوشبختانه لایحه درآمد پایدار در دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. 

وی ادامه داد: برای تحقق درآمدهای پایدار همچنین دارایی های خوبی در شهر داریم که بخشی از آنها شناسایی شده و بخشی در آینده شناسایی می شود.

افشانی تاکید کرد: این دارایی ها را از کسانی که به هرعلت ازآنها استفاده می کنند پس خواهیم گرفت چون آنها متعلق به مردم است.

افشانی 23 اردیبهشت ماه امسال به عنوان شهردار تهران مشغول به فعالیت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.