نصرالله سخنان آمریکایی ها مبنی بر نقش آنها در شکست داعش را دروغ خواند و تاکید کرد که آنها برای طولانی کردن عمر داعش تلاش می کنند. دبیرکل حزب الله تاکید کرد که در این جهان هیچ هم پیمانی برای آمریکا وجود ندارد، بلکه آمریکایی ها با همه مثل ابزار رفتار می کنند.

به گزارش جماران؛ «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی بمناسبت سالگرد آزادسازی شرق لبنان از اشغال تروریست های تکفیری گفت : پیروزی بر گروه تروریستی داعش و آزادسازی این منطقه محصول معادله طلایی ارتش ، ملت و مقاومت بوده است.

وی که امروز (یکشنبه) به صورت ویدیو کنفرانس در جمع شرکت کنندگان در مراسم نخستین سالگرد آزادسازی لبنان از اشغال گروه های تکفیری در شهر هرمل سخنرانی می کرد، این رویداد را عید ملت و ارتش و مقاومت لبنان خواند و آن را به همه تبریک گفت.

سال گذشته در چنین روزهایی نیروهای مقاومت با همکاری ارتش لبنان توانستند پس از سه سال بخش های شرقی این کشور را از چنگال گروه های تروریستی تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» آزاد کنند. 

در لبنان از این رویداد به عنوان «آزادسازی دوم» پس از آزادسازی این کشور از اشغال رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی، یاد می شود.

*اهمیت جنگ علیه تکفیری ها

نصرالله «آزادسازی دوم» را محصول معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت» دانست و گفت: خطری که لبنان و بویژه منطقه بقاع در شرق کشور را تهدید می کرد نتیجه اتفاقات سوریه بود.

دبیرکل حزب الله یادآور شد: آنچه در منطقه ما از هفت سال پیش تاکنون به وقوع پیوست بسیار خطرناک و وحشتناک بود.

وی افزود: اگر داعش و گروه های شبیه به آن در سوریه و عراق پیروز می شدند، سرنوشت کشورهای منطقه خلیج (فارس) چه بود؟ اگر داعش در لبنان سیطره پیدا می کرد و گسترش می یافت، در همه این مناطق چه اتفاقی رخ داده بود؟

*نقش مردم و جوانان

دبیرکل حزب الله بر نقش پایگاه مردمی مقاومت، بویژه جوانان در مبارزه با خطر تروریست ها تاکید کرد و گفت: یک اشاره و نه خطابه کافی است تا جوانان ما به خروش درآیند و در میدان های نبرد در سوریه حاضر شوند.

وی بحران واقعی ارتش رژیم صهیونیستی را بحران انسانی و ناتوانی آن در جذب جوانان دانست و یادآور شد: فقط سال گذشته ، 44 هزار نظامی اسرائیلی به روان پزشک ها مراجعه کرده اند.

نصرالله خاطرنشان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی همه امکانات خود را توسعه داده و ما این را می دانیم، اما آنها قادر نیستند از عنصر شکست خارج شوند.

دبیرکل حزب الله با اشاره به حمایت مردم لبنان از مقاومت گفت: هفت سال ما در حال نبرد و جنگ هستیم و هیچ گاه پایگاه مردمی مقاومت ابراز خستگی نکرد بلکه حمایت ها افزایش یافت.

وی با اشاره به نظر کارشناسان مسائل استراتژیک در رژیم صهیونیستی گفت: آنها اذعان کرده اند که ارتش اسرائیل آمادگی ورود به هیچ جنگ جدیدی را ندارد. از سال 2006 تاکنون آنها نتوانسته اند که روح شکست را تغییر دهند.

نصرالله تصریح کرد: بدنه مردمی احزابی که مخالف ما در جنگ سال گذشته بودند، ما را تایید و حمایت کردند.

دبیرکل حزب الله گفت: پس از اتخاذ تصمیم رسمی، آزادسازی را محقق کردیم بی آنکه منت کسی را بکشیم و در پی آن امنیت را در منطقه بقاع حاکم کردیم.

وی با اشاره به نقش ارتش لبنان در آزاسازی یادآور شد: ارتش لبنان با وجود آشفتگی در تصمیم های سیاسی، موضع دفاعی گرفت و با فداکاری و تقدیم شهدا، ایستاد.

نصرالله افزود: طی سال های گذشته و امروز ما در موضع حق بوده ایم. آن کسانی که گمان می کنند با افزایش آمار شهدا، می توانند پایگاه مردمی ما را بترسانند، متوهم هستند.

دبیرکل حزب الله گفت: آزادسازی اول لبنان در جنوب و آزادسازی دوم در بقاع نشان داد که لبنان جایی برای اشغالگران نیست.

*آمریکا مانع جنگ علیه داعش

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنرانی خود گفت که آمریکا برای جلوگیری از مشارکت ارتش لبنان در نبرد علیه داعش در ارتفاعات شرقی کشور مداخله و تهدید به قطع کمک هایش به ارتش کرد.

وی افزود: کسانی که در عراق و سوریه، شکست را به داعش تحمیل کردند، آنهایی بودند که در آنجا جنگیدند و نه آمریکایی ها.

به گفته نصرالله، زمانی که نیروهای داعش در منطقه ای در سوریه محاصره می شوند، بالگردهای آمریکایی برای نجات آنها می آیند.

وی سخنان آمریکایی ها مبنی بر نقش آنها در شکست داعش را دروغ خواند و تاکید کرد که آنها برای طولانی کردن عمر داعش تلاش می کنند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که در این جهان هیچ هم پیمانی برای آمریکا وجود ندارد، بلکه آمریکایی ها با همه مثل ابزار رفتار می کنند.

نصرالله گفت که اتاق عملیات «الموک» در اردن که مدیریت آن در اختیار آمریکا و هم پیمانانش است، گروهک های مسلح را در جنوب سوریه راهبری می کرد.

وی دست کشیدن اخیر این اتاق عملیات از گروه های مسلح در جنوب سوریه را نشان می دهد که نباید روی آمریکایی ها حساب بازکرد و این بزگترین درس عبرت از رفتار و سیاست های آمریکا در منطقه است..

به گفته نصرالله، آمریکا زمانی که از به اصطلاح هم پیمانانش استفاده کرد و به هدفش رسید، به آنها فرصت فرار نمی دهد.

وی هشدار داد که کُردها هم باید حواسشان باشد که هر لحظه ممکن است آمریکایی ها آنان را بفروشند و کسی نمی داند که آمریکایی ها چه زمانی سوریه را ترک می کنند.

*ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

نصرالله در ادامه سخنرانی خود به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت که همه داده ها، نشان دهنده آمادگی ها برای راه انداختن «نمایش شیمیایی» دیگر در ادلب (سوریه) است.

وی افزود: غربی ها درحال آماده کردن نمایشنامه استفاده از سلاح شیمیایی توسط نظام سوریه هستند تا دوباره جنگ و تجاوز علیه این کشور را از سر بگیرند و از آن سو در برابر جنایت هایی که در حق کودکان یمنی رخ می دهد سکوت پیشه کرده اند.

به گفته دبیرکل حزب الله، هدف غربی ها از ادعای استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی حمله به این کشور و ممانعت از تکمیل آزادسازی کل خاک آن است.

نصرالله همچنین به وضعیت عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: کسی نمی داند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، عربستان و ملت عزیز آن را به کدام پرتگاه می برد.

*روند تشکیل دولت لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر سخنانش به وضعیت داخلی این کشور بویژه روند تشکیل دولت اشاره کرد.

وی گفت: برخی می خواهند مسئولیت اوضاع لبنان را به گردن حزب الله بیاندازند تا چهره آن را در جهان خدشه دار کنند. این در حالی است که ما نیروی سیاسی هستیم که کمترین حضور و نفوذ در دولت و نهادهای حکومتی را داریم. ما بزرگترین حزب لبنان هستیم اما کمترین مشارکت را در حاکمیت سیاسی داریم.

دبیرکل حزب الله افزود: از زمان انتخاب ژنرال «میشل عون» به ریاست جمهوری، در داخل و خارج گفته می شود که ایشان سیاست های حزب الله را که به او دیکته می شود اجرا می کند و حزب «جریان ملی آزاد» هم سیاست های حزب الله را به اجرا در می آورد؛ آنها دروغ می گویند و می دانند که سخنشان کذب است.

وی یادآور شد: رابطه ما با عون، رابطه ای محترمانه و اعتماد متقابل است اما کسی به دیگری هیچ چیزی را دیکته نمی کند.

نصرالله خواستار ادامه گفت و گوهای داخلی برای تشکیل دولت، تسریع در روند آن و پرهیز از ایجاد گره های جدید شد و گفت: موضوع رابطه با سوریه را پس از اینکه دولت تشکیل شد، مورد مناقشه و بحث می گذاریم.

وی در عین حال تصریح کرد: آیا بازگشت با کرامت آوارگان سوری به نفع لبنان است یا خیر؟ آیا استفاده از گذرگاه «نصیب» (در مرز سوریه با اردن) برای صادرکردن تولیدات لبنانی یک منفعت ملی هست یا خیر؟

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که دشمنان به این جمع بندی رسیده اند که جنگ با حزب الله دشوار و بی فایده است و راه حل این است که باید آن را در میان پایگاه مردمی اش تضعیف کند.

وی با اشاره به موج سهمگینی از طریق شبکه های اجتماعی با هدف تخریب حزب الله در میان هوادارانش گفت: بخشی از این حمله، خدشه دار کردن تصویر فرماندهان و سران و مسئولان حزب الله در میان مردم است.

دبیرکل حزب الله همچنین درباره ارتباط رای دادگاه ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان با روند تشکیل دولت این کشور گفت: برخی که به جناح 14 مارس منتسب هستند، در مصاحبه ها و مقالات خود، دلیل تاخیر در تشکیل دولت را دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری می دانند که در ماه سپتامبر قرار است حکم خود را اعلام کند که به گفته آنها در این صورت با وضعیت جدیدی روبرو خواهیم بود.

وی هشدار داد: اگر کسی روی این موضوع حساب بازکرده است، برای ما این دادگاه بین المللی هیچ معنا و اهمیتی از اساس ندارد و هر آنچه که از طرف آن صادر شود، بی ارزش است. به کسانی که روی آن حساب کرده اند می گویم که با آتش بازی نکنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.