سفیر اتریش در تهران با اشاره به موضع وزیر خارجه اتریش مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام بر اعتبار این کشور تاثیر منفی گذاشته و اصل پایبندی به توافقات را تضعیف کرده است، گفت: اتریش به همراه دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا در پی حفظ ابعاد اقتصادی برجام هستند.

به گزارش جماران؛ سفیر اتریش در تهران سیاستهای اقتصاد مقاومتی ایران را زمینه ساز توسعه روابط با شرکتهای کوچک و متوسط ذکر کرد و گفت: 97 درصد از اقتصاد اتریش بر مبنای شرکت های کوچک و متوسط بنا شده، از این رو ما گزینه های زیادی برای توسعه همکاریها با ایران داریم.

«اشتفان شولتز» با استقبال از سیاست های اقتصاد مقاومتی در ایران اظهار داشت: باعث افتخار است که در دوران تغییر شکل اقتصاد ایران با ایران همراه هستیم و عمیقا تحت تاثیر این سیاست رهبری ایران برای تبدیل تهدیدها به فرصت، و انطباق وضعیت سیاسی با بازار بین المللی قرن 21 در حوزه اقتصاد قرار گرفته ایم.

سفیر اتریش در تهران یادآورشد: در چارچوب این سیاست و با تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی که جنبه کارآفرینی هم دارد می توان روابط با شرکت های کوچک و متوسط اتریش را توسعه داد.

** سفر روحانی به اتریش موثر و کارآمد بود

وی با اشاره به سفر چهارم جولای(13 تیرماه) رئیس جمهوری به اتریش این سفر را سفری موثر، کارآمد و نمادین عنوان کرد و افزود: آقای روحانی نخستین رئیس جمهوری بود که پس از انتصاب ریاست شورای اتحادیه اروپا به اتریش به این کشور سفر کرد علاوه بر این نخستین سفر آقای دکتر روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود به کشورهای غربی، و همچنین نخستین سفر وی پس از خروج آمریکا از برجام بود.

شولتز تصریح کرد: سفر آقای روحانی از نظر اتریش پیامی مبتنی بر تصمیم ایران بر تعمیق روابط با اتریش و تاکید بر روابط دیرینه دو کشور بود. هفتصد سال تماس های مستند، پانصد سال همکاری، 160 سال روابط دیپلماتیک و سابقه 60 ساله بازگشایی بنیاد فرهنگی اتریش در تهران دیرینه و عمیق بودن روابط دو کشور را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در جریان این سفر روسای جمهور دو کشور بر حق لاینفک ایران برای برخورداری از منافع برجام تاکید کردند همانطور که ایران به تعهدات خود پای بند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی 12 بار پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است.

سفیر اتریش در تهران با اشاره به موضع وزیر خارجه اتریش مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام بر اعتبار این کشور تاثیر منفی گذاشته و اصل پایبندی به توافقات را تضعیف کرده است، گفت: اتریش به همراه دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا در پی حفظ ابعاد اقتصادی برجام هستند.

شولتز تصریح کرد: در این راستا باید کانال های تامین مالی موثر، استمرار صادرات نفت و گاز و پتروشیمی ایران حفظ شده و مقدمات حضور شرکتهای کوچک و متوسط SME اتریش و اتحادیه اروپایی در ایران تسهیل شود.

وی با تاکید بر اهتمام اروپا برای حمایت از تجارت قانونی شرکتهای اروپایی با ایران در قبال بازگشت تحریمهای یکجانبه آمریکا گفت:در این راستا نخستین بسته پیشنهادی اروپا به ارزش 18 میلیون یورو برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ایران در نظر گرفته شد علاوه بر این می توان به کمک های فنی به سازمان توسعه تجارت ایران برای گسترش استراتژیهای صادرات جامع اشاره کرد.

** درصدد روابط اقتصادی گسترده تر با ایران هستیم

این دیپلمات اروپایی با تاکید بر تصمیم وین برای توسعه روابط دوجانبه با ایران گفت: در تکمیل تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ و ادامه ابعاد اقتصادی برجام اتریش هم درصدد برقراری روابط اقتصادی گسترده تر با ایران است.در این راستا به دنبال راه حل های جدیدی همچون استفاده از سیستم پرداخت دیجیتال با تکنولوژی بلاک چین (out-of- the-box ) هستیم و دو طرف این ساختار را برای مبارزه با شبکه های سیاه و پولشویی انجام می دهند.

شولتز کمکهای اتریش را کوچک اما استراتژیک عنوان کرد و افزود: برای مثال می توان به برنامه های تفحص و نجات شهری اشاره کرد که از متخصصان ایرانی به عنوان تنها مهمانان خارجی برای شرکت در بزرگترین رخداد در این زمینه دعوت شده است.

وی حوزه حفظ میراث فرهنگی در زمان وقوع بلایای طبیعی را از دیگر برنامه های همکاری دو طرف ذکر کرد و گفت: در این راستا آقای کارل هابسبورگ رئیس کمیته بین المللی بلوشیلد با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری ملاقات کرد و در این دیدار پیشنهاد ساختن کمیته بلوشیلد ایرانی داده شد. این دفتر می تواند نقش کلیدی برای آموزش در ایران و حتی کشورهای منطقه ایفا کند.

** 97 درصد اقتصاد اتریش بر مبنای بنگاههای کوچک و متوسط است 

سفیر اتریش در تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت های اتریش برای همکاری اقتصادی با ایران گفت: اتریش گزینه های زیادی برای پیشنهاد به ایران دارد چرا که 97 درصد اقتصاد اتریش بر مبنای بنگاههای کوچک و متوسط بنا شده است.علاوه بر این با وجود نداشتن نفت و همچنین منابع طبیعی محدود، از مزایای قدرت نهفته خود که همانا تحصیلات و نیروی ماهر است بهره می برد.

وی یادآورشد:در اتریش همه افراد نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند چرا که نیروی کار ماهر که از طبقه متوسط هستند اقتصاد کشور را در اختیار دارند.تعداد کثیری از این افراد در سن 15 سالگی شروع به آموزش می کنند؛ کارآموزان دو روز در هفته در محیط کارخانه، و سه روز در مدرسه آموزش می بینند و بقیه روزها هم به شغل آزاد مشغول هستند.این افراد قادر به ایجاد شغل های جدید هستند و این همان مدلی است که در جهت تکمیل صنایع بزرگ به ایران پیشنهاد کرده ایم.

شولتز عنصر«رقابت» را نیروی محرک برای تحقق تئوری تغییر عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی اتریش در سال 1995 به اتحادیه اروپا ملحق شد از قوانین سنتی رقابت برخوردار بود و در بسیاری از موارد با ممانعت روبرو می شد اما امروز اتریش قوی تر شده است به طوری که ارزش تولید ناخالص داخلی اتریش با تکیه بر تجارت صادرات محور شش دهم اقتصاد جهانی است.

سفیر اتریش در تهران تصریح کرد: موفقیت اروپا و بازار داخلی آن ناشی از قوانین رقابتی موثر بوده است و این هم از جمله حوزه هایی است که فکر می کنیم قابلیت همکاری با ایران در این زمینه وجود دارد.

** شرکتهای اروپایی در حالت انتظار به سر می برند

وی با اشاره به چالشهای انتقال تکنولوژی اظهار داشت: به نظر می رسد که بحث ابتکار و همچنین کنترل تکنولوژی که برای نخستین بار خریداری می شود از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چرا که زمانی که تکنولوژی جدیدی خریداری می شود دیگر فرصت برخورداری از تکنولوژی های به روزتر موجود نیست و ظاهرا با معضل تک نسلی شدن تکنولوژی روبرو خواهیم شد.در صورتی که اگر این تکنولوژی را با ابتکارعمل تلفیق شود شاهد گسترش آن خواهیم شد.

شولتز در عین حال گفت بسیاری از شرکتهای اتحادیه اروپایی در حالت انتظار به سر می برند چون هیچ کدام از این شرکتها از جمله شرکتهای اتریشی از جزئیات قوانین مربوط به اجرایی شدن تحریم های ثانویه آمریکا اطلاعاتی ندارند.

وی ادامه داد:همچنین تمامی شرکای تجاری ایرانی که با آنها تفاهم نامه هایی امضا شده است هم منتظر شفافیت بیشتر و همچنین اولین واکنش بعد از این جریان هستند.با این حال شخصا معتقدم مطالعات وبرنامه های تجاری در این زمینه بی فایده نبوده اند و الان نوبت سیاست و دیپلماسی است که به وظیفه خود در این خصوص عمل کند.

سفیر اتریش در تهران درباره سفرهای خود به استانهای مختلف گفت: من به همراه نمایندگان شرکت های اتریشی درصدد طراحی نقشه راهی در استان های اصلی ایران برای مستند سازی پایبندی اتریش به همکاری و فرهنگ سازی مشارکت طولانی مدت هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق خوش بینی در فضای جامعه افزود:تلاش ما ایجاد پایگاهی برای شرکای تجاری با هدف تجارت و سرمایه گذاری علیرغم وجود تهدیدات خارجی است.این پاسخ کوچک اما استراتژیک اتریش به فضای بی اعتمادی تحمیل شده از خارج است که بر تحقق ابعاد اقتصادی برجام سایه افکنده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.