یک مقام هندی گفت: هند مساله ایران را در طول دیدار رسمی مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با سوشما سواراج وزیر خارجه و نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع در ماه سپتامبر (شهریور) در دهلی نو مطرح خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ یک روزنامه هندی روز چهارشنبه تاکید کرد هند در حال تلاش برای حفظ روابط خود با ایران است و سعی می کند راهی برای مقابله با تحریم های یک جانبه آمریکا علیه تهران پیدا کند.

به نقل از روزنامه 'هندو بیزینس لاین'، یک مقام هندی در این رابطه گفت : هند تحت هر شرایط و فشاری نمی تواند روابط تجاری خود با ایران را قطع کند. ما در حال مذاکره با اعضای اتحادیه اروپا جهت پیدا کردن یک راه حل هستیم. در همین حال سعی می کنیم آمریکا را قانع کنیم که تحریم های جامع اقتصادی علیه ایران بر رشد اقتصادی هند تاثیر خواهد گذاشت.

یک مقام دیگر هندی گفت: هند مساله ایران را در طول دیدار رسمی مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با سوشما سواراج وزیر خارجه و نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع در ماه سپتامبر (شهریور) در دهلی نو مطرح خواهد کرد.

هند معتقد است که توافق هسته ای ایران یا برجام باید از طریق مذاکره و دیپلماسی حفظ شود. 

پالایشگاه های هندی از کشورهای مختلف از جمله ایران، بر اساس تحلیل های اقتصادی و تکنیکی نفت وارد می کنند.

سانجیو سینگ رئیس شرکت نفت هند نیز در همین خصوص گفت: هر تصمیمی که در مورد ایران گرفته شود، منابع نفتی هند در امان خواهند بود. هند دارای یک سبد نفتی بزرگ است.

یک تاجر نفتی هند نیز که نامش در گزارش نیامده است، گفت: منابع اصلی نفت برای شرکت نفت هند شامل عراق، عربستان سعودی و ایران می باشند. اما خطوط اعتباری که ایران برای فروش نفت خود ارائه می دهد، نفت این کشور را برای پالایشگاه های هندی بسیار جذاب می کند.

کریستوفر مک کی رئیس گروه پی ار اس، یک سازمان تحلیل ریسک در نیویورک در ارتباط با تلاش هند جهت انعقاد قراردادهای دو جانبه با ایران جهت ادامه واردات نفت از این کشور گفت: ماه گذشته نشان داد که آمریکا مذاکرات تجارت جهانی را کاملا تغییر داده است. این یک جنگ است که قوی ترین در آن پیروز خواهد شد. 

وی ادامه داد، هند به عنوان یک بازار بزرگ در حال رشد که به زودی به بزرگ ترین ملت در جهان تبدیل خواهد شد، باید رابطه بیشتری در مورد تجارت های دو جانبه ایجاد کند. دهلی نو تقریبا دارای روابط خوب با تمام کشورهای دنیا است. قراردادهای تجاری به حل تعرفه ها در بنادر هند، تاخیرها و فساد کمک می کند.

رئیس گروه پی ار اس در ارتباط با موقعیت کنونی هند برای انعقاد قراردادهایی مشابه با سایر کشورهای تولید کننده نفت هم گفت: ما در جهان نرخ های سود در حال رشد، تضعیف ارزهای بازارهای در حال ظهور و روند رو به رشد خطرهای جغرافیای و سیاسی زندگی می کنیم. در این شرایط خطوط اعتباری هند بسیار ارزشمند خواهند بود. یافتن صادر کنندگان انرژی که به اعتبار نیازمند هستند، امری مشکل نخواهد بود. به عنوان مثال عراق، قطر، لیبی، نیجریه، موزامبیک و ونزوئلا در میان این کشور ها هستند. 

آمریکا در 28 ماه مه (18 اردیبهشت) سال جاری اعلام کرد به صورت یک جانبه از توافق هسته ای ایران خارج می شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که اقدامات ضد ایرانی جدیدی وضع خواهد کرد.

پس از آن آمریکا تلاش های گسترده ای برای ایجاد اختلال در صادرات نفت ایران را آغاز کرده است. این کشور از سایر ملت ها از جمله هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران است خواسته است تا واردات نفت خود از تهران را به صفر برساند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.