یک مقام هندی گفت: اظهارات شدید مقامات آمریکایی بدون شک با هدف پیروی بهتر کشور ها از تحریم ها و همچنین سخت تر کردن شرایط برای بدست آوردن معافیت منتشر شده است. آمریکا قصد دارد پیش از هرگونه مذاکره ای، انتظارات کشورها از دریافت معافیت را کاهش دهد.

به گزارش جماران؛ رسانه های هند امروز (دوشنبه) از تلاش دولت دهلی نو برای یافتن راهکارهایی با هدف ادامه واردات نفت از ایران بعد از 13 آبان به رغم فشارهای گسترده آمریکا خبر دادند.

به نقل از رسانه های هند، دهلی نو و واشنگتن هنوز هیچ مذاکره ای برای معافیت هند از تحریم های آمریکا انجام نداده اند اما مقامات هندی خوش بین هستند که بتوانند با وجود درخواست مستقیم واشنگتن از دهلی نو برای توقف کامل واردات نفت ایران، راهی برای ادامه واردات هند بیابند و درهای مذاکره با واشنگتن را هم بسته نگهدارند.

روزنامه 'اکونومیک تایمز' در همین رابطه به نقل از مقامات هندی خبر داد که فهرست جدیدی در وبسایت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است که شرایطی را نشان می دهد که بر طبق آنها واشنگتن می تواند به کشورها تخفیف ارائه دهد.

یک مقام هندی گفت: اظهارات شدید مقامات آمریکایی بدون شک با هدف پیروی بهتر کشور ها از تحریم ها و همچنین سخت تر کردن شرایط برای بدست آوردن معافیت منتشر شده است. آمریکا قصد دارد پیش از هرگونه مذاکره ای، انتظارات کشورها از دریافت معافیت را کاهش دهد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در سفر اخیر خود به هند خواستار توقف کامل واردات نفت هند از ایران تا تاریخ 13 آبان یعنی روز شروع دور جدید تحریم ها شد اما مقامات هندی در پاسخ اعلام کرده اند که توقف کامل واردات نفت از ایران بسیار مشکل است.

کارشناسان هندی معتقدند که اینکار به روابط دوجانبه میان ایران و هند که زمینه های مختلف از جمله انرژی و پروژه های ارتباطی را شامل می شود ضرر زده و به منافع دراز مدت هند صدمه می زند.

یک مقام هندی به روزنامه مذکور گفت: انتظار می رود مقامات هندی و آمریکایی در ماه جاری برای بررسی اثرات تحریم های ایران بر هند دیدار کنند. نشانه هایی وجود دارد که آمریکا در مقابل کاهش واردات نفت هند از ایران، به دهلی نو تخفیف ارائه خواهد کرد.

ماه گذشته یک مقام در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هند و چین هیچ معافیتی از سوی آمریکا دریافت نخواهند کرد و در صورت ادامه روابط با ایران از سوی شرکت های این کشورها، آنها شامل تحریم های ثانوی خواهند شد.

در فهرست جدید منتشر شده در وبسایت خزانه داری آمریکا، اگر وزیر خزانه داری به این نتیجه برسد که معافیت برای منافع ملی آمریکا ضروری است، کشور یا شرکت مورد نظر شامل تحریم های ثانوی نخواهند شد. همچنین در این فهرست اشاره شده است که کشورهایی که به طور آشکار حجم واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند، شامل تخفیف های آمریکا خواهند شد.

در همین حال هند به دنبال استفاده از مکانیسم روپیه برای ادامه واردات نفت از ایران است.

روزنامه 'تلگراف ایندیا' با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد که مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایرا ایجاد شد. بر اساس این توافق، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد. این پول نفتی ایران در بانک یوکو هند که هیچ رابطه ای با آمریکا نداشت سپرده گذاری می شد و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی مانند کنجاله سویا، گندم و سایر کالاهای مصرفی می کرد.

این مکانیسم به هند کمک کرد تا کسری تجاری خود با ایران را از 11.3 میلیارد دلار در سال 2012 به 3.5 میلیارد دلار در سال 2016 کاهش دهد.

روزنامه مذکور با اشاره به سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران که تاکید کرده بود 'هدف آمریکا اول نفت است، می خواهند نفت ایران فروش نرود که این غیرممکن است و برای جنگ روانی این اقدامات صورت می گیرد،' نوشت: در پاسخ به فشارهای آمریکا، ایران اعلام کرده است که به منظور مقابله با تحریم های آمریکا قصد دارد از شرکت های خصوصی برای صادرات نفت استفاده کند.

این دو روزنامه هندی، در پایان نتیجه گیری کردند که آنچه که از پایش تحولات بر می آید آن است که هنوز مشخص نیست با وجود سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران و در صورت عدم موافقت آمریکا با معافیت هند از اقدامات تنبیهی احتمالی، دهلی نو به فشار آمریکا برای قطع واردات نفت خود از ایران جواب مثبت خواهد داد یا نه.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.