پیش از این سه طرح اصلاح قانون ارایه شده بود که هر سه مورد ادغام و در کارگروهی مشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و وزرات کشور، وزارت اطلاعات، مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته بود.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون جامع انتخابات خبر داد.

اصغر سلیمی در توضیح نشست امروز (یکشنبه 14 مرداد ماه) کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس و تاکیدات دکتر لاریجانی در خصوص وضعیت اقتصادی کنونی کشور، کمیسیون شوراها چهار گروه تشکیل داد تا در حوزه داخلی و شوراها راهکار ارایه کند.

تشکیل 4 گروه تخصصی برای بررسی وضعیت اقتصادی اخیر

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گروه «اختیارات و وظایف استانداران» به ریاست آقای احمد علیرضابیگی و عضویت آقایان ابوالفضل ابوترابی و محمد محمودی شاه نشین، گروه «سرمایه‌گذاری و معیشت» به ریاست آقای شهاب‌الدین بیمقدار و عضویت آقایان ناصر شریفی و بیت الله عبداللهی، گروه «احزاب و امنیت داخلی و مرزها» به ریاست آقای قاسم میرزایی نیکو و عضویت آقایان عبدالرضا هاشم‌زایی و سیدحمیدرضا کاظمی و گروه «برنامه‌ریزی بحران‌های کوتاه‌مدت» به ریاست خانم پروانه مافی و عضویت آقایان علی جلیلی و اصغر سلیمی تشکیل شد.

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون جامع انتخابات

وی افزود: در ادامه کلیات طرح اصلاح موادی از قانون جامع انتخابات مطرح و تصویب شد. پیش از این سه طرح اصلاح قانون ارایه شده بود که هر سه مورد ادغام و در کارگروهی مشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و وزرات کشور، وزارت اطلاعات، مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته بود.

سلیمی با بیان اینکه این طرح شامل 10 فصل و 39 ماده است، گفت: در این جلسه ماده یک طرح مبنی بر اصلاح ماده چهار قانون جامع انتخابات نیز مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. بر اساس اصلاح صورت گرفته؛ «در صورتی که انتخابات یک یا چند حوزه انتخاباتی باطل یا متوقف شود و به هر نحوی مانع انتخاب نماینده گردد، انتخابات مجدد در انتخابات میان دوره‌ای و همزمان با یکی از انتخابات در اصل 6 قانون اساسی، برگزار می‌شود.»

وی تصریح کرد: بر اساس تبصره این ماده مذکور؛ «چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد، وزارت کشور ظرف مدت 5 ماه از اعلام آن باید توسط مجلس با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات را در حوزه‌های مربوطه برگزار کند.»

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ادامه تبصره آمده است؛ «در انتخابات میان دوره ای کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ حوزه‌ انتخابات شرکت نداشته باشند و رأی نداده باشند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 982495
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.