پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کردند:

بعید است که اسرائیل به لبنان حمله کند

جلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی چند هفته پیش در تل آویو برگزار شده است و در آن ارتش این رژیم ضمن ارائه سناریوهای گوناگون جنگ، نقاط ضعف اسرائیل و پیامدهای داخلی آن را هم بررسی کرد.

به گزارش جماران؛ روزنامه «هاآرتص» و کانال 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی در مطالبی جداگانه با اشاره به گزارش مطرح شده در کابینه امنیتی این رژیم، وقوع هرگونه جنگی با لبنان را همچنان بعید دانستند.

روزنامه «الاخبار» لبنان در شماره امروز جمعه طی مقاله ای به قلم «یحیی دبوق» با اشاره به این مطالب، نوشت که جلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی چند هفته پیش در تل آویو برگزار شده است و در آن ارتش این رژیم ضمن ارائه سناریوهای گوناگون جنگ، نقاط ضعف اسرائیل و پیامدهای داخلی آن را هم بررسی کرد.

الاخبار افزود که منابع امنیتی صهیونیست ها، تاکید کردند که چنین جلسه و گزارشی به معنای نزدیک بودن جنگ نیست بلکه «تنها ارائه فرضیه هایی است که اگر این جنگ رخ داد، باید چه کرد» جنگی که همچنان بعید به نظر می رسد چرا که «حزب الله این را نمی خواهد.»

دبوق در مقاله خود نوشت که این عبارتی که صهیونیست ها به صورت سنتی در همه گزارش های امنیتی و اطلاعاتی خود که دلالت بر بعید بودن احتمال جنگ دارد، استفاده می کنند؛ بدون اشاره به نیت های اسرائیل بوده است که همواره تصمیم به شروع جنگ ها گرفته و آن را ادامه داده است و نه حزب الله یا هر کدام از جنبش های مقاومت دیگر.

به نوشته الاخبار، این دو گزارش شبیه هم نشان می دهد که داخل رژیم صهیونیستی تصمیمی وجود داشته که این سخن به رسانه ها درز کند و مقصود از آن، تحقق چند هدف در داخل است و بعد از آن پیامی به «دشمنان.»

این روزنامه لبنانی نوشت که در گزارش نخست، به ضرورت فهم خطرات و تهدیدات و کاهش قدرت این رژیم در مقابله با آنها اشاره هایی شده است؛ و در گزارش دوم، پیامی ضد و نقیض از تهدیدات اسرائیلی است با اشاره به اینکه امکان دارد جنگ بیش از سی روز ادامه یابد.

پیش بینی این دو گزارش، سه سناریوی احتمالی برای جنگ مطرح می کند: نبرد نظامی کوتاه مدت که از 10 روز تجاوز نمی کند؛ نبرد نظامی که 3 هفته به طول می انجامد؛ و نبرد طولانی مدت برای بیش از 30 روز.

این سناریوها که ارتش رژیم صهیونیستی ارائه کرده، شامل تخمین تعداد موشک های شلیک شده در هر روز از سوی حزب الله و پیش بینی خسارت های احتمالی این موشک ها و کل جنگ می شود. 

دو گزارش هاآرتص و شبکه یازده رژیم صهیونیستی اما نگفته است که میزان خسارت های انسانی احتمالی چقدر خواهد بود و فقط یک اشاره کلی به تخریب و زیان های زیربناها در سرزمین های اشغالی کرده که نیروگاه ها، بندرها، فرودگاه ها، راه ها، پل ها و پایگاه های نظامی را در بر می گیرد. همچنین در این گزارش ها گفته نشد که خسارت های مادی و جانی اسرائیلی ها به مراتب بیشتر از جنگ سی و سه روزه سال 2006 (1385) خواهد بود.

یکی از معضلاتی که در جلسه ارتش و کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی درباره آن بحث شد، «مساله اعتماد بیش از حد» شهرک نشینان اسرائیلی نسبت به سامانه پدافند هوایی این رژیم است که به گفته خود صهیونیست ها، این اعتماد بسیار بالا و تا اندازه ای موهوم است.

هاآرتص این را هم گفته که هرگونه حمله نظامی در شمال سرزمین های اشغالی این را می طلبد که اسرائیل، روزانه در برابر صدها موشک شلیک شده واکنش نشان دهد که این امر نیز به زیان های سنگینی در شمال و مرکز قلمرو خود منجر خواهد شد.

نظرسنجی هایی که هاآرتص به آن اشاره کرده است، نشان می دهد بیش از نیمی از ساکنان مناطق اشغالی درحال وقوع جنگ با حزب الله، خانه و کاشانه شان را رها می کنند و به مناطق کم خطر می روند.

این دو گزارش رسانه ای صهیونیست ها، نقشه راه تخلیه شهرک نشینان را نیز ارائه کرده که چگونه نیروهای داخلی ارتش اسرائیل صدها هزار نفر را از شمال سرزمین های اشغالی منتقل می کنند. علاوه بر این، نمایی کلی نیز از تهدیدهایی که متوجه سکوهای گازی و نفتی در دریا و نیروگاه های برق و قطع جریان برق در خلال جنگ است، در آنها مورد اشاره قرار گرفته است.

از همه مهم تر در این دو گزارش، آن است که امکان وقوع جنگ همچنان کم است ولی این مورد تاکید قرار گرفته که هر حادثه کوچکی ممکن است به افزایش تنش و اختلاف بزرگی برخلاف اراده دو طرف تبدیل شود.

این پیش بینی فقط اختصاص به میدان لبنان ندارد بلکه به سوریه هم کشیده می شود و سخن اصلی آن این است که اسرائیلی ها اعتراف می کنند که نمی خواهند هیچ جنگ گسترده ای رخ دهد و این را نیز می دانند که هر گونه حادثه کوچکی می تواند به تنشی بزرگ منجر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.