سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در پیامی توییتری نوشت: «ما از افزایش فعالیت‌های نظامی دریایی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان اطلاع داریم.»

به گزارش جماران؛ همزمان با انتشار اخباری مبنی بر آمادگی ایران برای برگزاری «رزمایشی بزرگ» در خلیج فارس طی چند ساعت آینده، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا می‌گوید ایالات متحده این عملیات را زیر نظر دارد و از افزایش فعالیت ایران مطلع است.

بیل اوربان سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در پیامی توییتری نوشت: «ما از افزایش فعالیت‌های نظامی دریایی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان اطلاع داریم.»

سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا افزوده است: «از نزدیک این فعالیت‌ها را زیر نظر داریم و به همکاری با متحدان خود برای تضمین آزادی دریانوردی و ترابری تجاری در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم.»

نکته ای که در توییت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا توجه کاربران را به خود جلب کرده این است که در صفحه توییتر فارسی این ستاد از عبارت صحیح «خلیج فارس» و در نسخه عربی از اصطلاح جعلی «خلیج عربی» استفاده شده است.

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از اوربان و یک مقام آمریکایی دیگر خبر داده که ایران قصد دارد در 48 ساعت آینده رزمایشی در منطقه برگزار کند که از رزمایش های نظامی گذشته بزرگتر است.

مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که از نظر آنها ایران خود را برای رزمایشی بزرگتر از تمرین های نظامی پیشین خود در منطقه آماده می کند. به گفته آنها زمان تحرکات نظامی فعلی ایران در منطقه هم «نامعمول» است زیرا ایران به طور معمول رزمایش های خود را در زمان دیگری از سال انجام می دهد.

این اظهارات و توییت مقام آمریکایی همزمان با تهدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همنوایی با پادشاهی سعودی منتشر شد. نتانیاهو گفته است: «اگر ایران تنگه باب‌المندب را ببندد با ائتلاف قاطع جهانی روبه‌رو خواهد شد و شاخه‌های نظامی اسرائیل نیز بخشی از این ائتلاف خواهند بود.»

این اظهارات نتانیاهو در حالی است که روز گذشته (چهارشنبه) انصارالله یمن از توقف یک‌جانبه و موقت عملیات نظامی دریایی در دریای سرخ به مدت دو هفته با هدف تنش زدایی در منطقه خبر داد. محمدعلی الحوثی رئیس «کمیته عالی انقلاب حوثی» در این‌باره گفت: «توقف یک‌جانبه عملیات نظامی دریایی برای مدتی محدود خواهد بود، اما می‌تواند تمدید شود و به بقیه جبهه‌های درگیری نیز تسری یابد.»

این اظهارات چند روز پس از حمله یمنی ها به کشتی جنگی عربستانی رخ داد؛ امری که باعث ترس شدید نظام سعودی و توقف تردد نفتکش های آن از تنگه باب المندب شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.