جنگ آب را کسانی در کشورهای توسعه یافته نظریه پردازی و تئوریزه کرده اند که عمدتا دل در گرو مسائل و منافع رژیم صهیونیستی داشته و دارند.

به گزارش جماران، رضا اردکانیان روز شنبه در 'همایش ملی چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' در مشهد افزود: آنها به دنبال این بوده اند تا تنازع بر سر آب را عادی جلوه دهند اما باید حواسمان باشد که در این زمین بازی نکنیم. 
وی در ادامه همچنین گفت: انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و شیرین سازی آن عملیاتی و این موضوع بطور جدی از سوی وزارت نیرو دنبال می شود. در همایشی که امروز با حضور مسئولان و صاحبنظران حوزه آب در استانهای خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان برپا شده آینده پژوهی این طرح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 
او ادامه داد: در وضعیت کنونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران حوزه شرق کشور برای پاسخگویی به مردم در حوزه آب تحت فشار هستند و باید این موضوع به صورت پایدار و اساسی پیگیری شود. 
وزیر نیرو گفت: حفظ حیات در نوار شرق کشور یکی از ضروریات است. حیات یک منطقه نباید محدود به اندازه نزولات جوی باشد لذا با توجه به وضعیت نامتوازن بارشها باید با رعایت توسعه پایدار و جنبه های زیست محیطی بگونه ای عمل شود که جمعیت در شرق کشور حفظ و اضافه شود. 
وی محور مهم فعالیتهای وزارت نیرو را سازگاری با کم آبی ذکر و بیان کرد: کم آبی ذات اقلیم ایران است بنابراین باید با برنامه ریزی درست پاسخگوی مردم در حوزه آب بود. می بایست هیچ تصمیمی در حوزه آب بی مطالعه و فاقد آینده پژوهی صورت نگیرد. از این پس در حوزه وزارت نیرو عرصه فعالیت بر مسئولان و مدیرانی که تصمیمهای بدون مطالعه و فاقد آینده پژوهی بگیرند تنگتر می شود. 

* پیش نیازهای انتقال آب از دریای عمان 
اردکانیان همچنین به پیش نیازهای تصمیم گیری پایدار برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور اشاره و بیان کرد: پایبندی به اخلاق در مدیریت صحیح آب و حل چالشهای این حوزه، توجه به اقتصاد آب، تقویت مرکز مطالعات پایه، طرح آمایش ملی حوزه آب، توجه به اقتصاد آب و تقویت حضور بانوان در عرصه مدیریت آب از مهمترین این پیش نیازها است. 
وی افزود: آب یک مسئله واحد است لذا همه دستگاههای مرتبط نسبت به آن مسئولیت مشترک دارند و البته نقش وزارت نیرو در این زمینه از همه نهادها پررنگتر است. مرکز مطالعات پایه در کل کشور ضعیف است و بخش اطلاعات و آمار پایه در حوزه آب در برنامه ریزی و سیاستگذاری ضعف دارد. 
وزیر نیروی بر اهمیت اقتصاد آب و نقش آن در مدیریت مصرف تاکید و بیان کرد: اگر بحث اقتصاد آب جدی گرفته شود و نرخ واقعی تولید و تهیه آن از مردم اخذ شود، مصرف کنندگان قدر و ارزش آب را بهتر درک می کنند و از مصرف بی رویه و هدر رفت آب جلوگیری خواهند کرد. 
وی ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی اصلی ترین مصرف کننده آب در کشور است و بیش از 9 میلیارد مترمکعب آب در شرق کشور در همین بخش مصرف می شود. در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی تکیه بر افزایش 10 درصدی بهره وری آب در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داده اند. 
ارکانیان توجه به مدیریت بانوان در حوزه آب را نیز مورد تاکید قرار دارد و گفت: موضوع آب در عرصه مدیریت مصرف و تقاضا نیازمند نقش پذیری بانوان است که دارای توانمندی بالا و ویژگی شخصیتی خاص در مدیریت مصرف بهینه آب بوده اند. 
'همایش چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' با حضور مدیران وزارت نیرو و کارشناسان استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوب و سیستان و بلوچستان تا فردا در مشهد ادامه دارد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.