ابتکار با بیان اینکه آمار دختران بازمانده از تحصیل در برخی از نقاط کشور بیشتر از سایر نقاط است، اظهار کرد: تقاضا داریم که این نقاط بیشتر دیده شوند و مناطقی که در مورد آنها شکاف آموزشی وجود دارند، شناسایی شوند.

به گزارش جماران؛ معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه «گفت‌وگوی ملی خانواده» استراتژی اصلی این معاونت است، گفت: این طرح در ۲۰ استان در سراسر کشور با هدف افزایش مهارت گفت‌وگو در حال اجرا شدن است.

معصومه ابتکار در دیدار با خیرین مدرسه‌ساز که امروز در معاونت زنان برگزار شد، با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش تحولات و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، اظهارکرد: زمانی که در شورای شهر تهران بودم از نزدیک در جریان وضعیت مدارس تهران قرار داشتم و همراهی خیرین مدرسهساز در مورد شهر تهران را می‌دیدم. شاید هیچ کس باور نکند که مدارس تهران هم مشکلاتی مانند مقاومسازی و بازسازی دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئله کیفیت در آموزش نیز مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: خیرین می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند و در نحوه و شکل کار هم تاثیر بگذارند. امروزه هدفگذاری اصلی در مورد دانش آموزان این است که آنها یک مهارت را بیاموزند و به این ترتیب کسی بدون مهارت از آموزش و پرورش فارغ التحصیل نشود و هر دانش آموز بتواند بعد از فارغ التحصیلی برای خودش کاری دست و پا کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه خیرین می‌توانند در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی که در آموزش و پرورش مطرح شده است نقش مطالبهگر را ایفا کنند، تصریح کرد: در کنار آموزش و پرورش رسمی کشور - که به دنبال موضوعات آموزشی و ارتقای مهارت‌های علمی است - مهارت‌های زندگی، انسانی و پرورش دانش آموزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد بطوریکه دانش آموزان مهارت‌های ارتباطی و حقوقی لازم را بیاموزند، تنوع دیدگاه‌ها در خانواده و جامعه را حل و فصل کنند و کیفیت زندگی‌شان را ارتقا ببخشند.

ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به هر دلیلی نظام آموزش و پرورش به این بخش توجه کافی ندارد،‌ گفت: چرا باید آمار ابتلای جوانان به اعتیاد بالا باشد؟ این مسئله به این دلیل است که مهارت نه گفتن را به دانش آموزان آموزش نداده‌ایم. در بحث خشونت‌ها هم آموزش نه گفتن و محافظت از خود به دانش آموزان داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوی ملی خانواده استراتژی اصلی معاونت امور زنان و خانواده است، تصریح کرد: تابلوها و بیلبوردهای مربوط به این موضوعات هم اکنون در سطح شهر تهران هم دیده می‌شود. این طرح در ۲۰ استان در سراسر کشور با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران و به دنبال افزایش مهارت گفت‌وگو در حال اجرا شدن است. همچنین آمارها نشان می‌دهد میانگین گفت‌وگوی اعضای خانواده‌ها در شبانه‌روز تنها ۲۰ دقیقه است.

ابتکار با بیان اینکه آمار دختران بازمانده از تحصیل در برخی از نقاط کشور بیشتر از سایر نقاط است، اظهار کرد: تقاضا داریم که این نقاط بیشتر دیده شوند و مناطقی که در مورد آنها شکاف آموزشی وجود دارند، شناسایی شوند.

وی با اشاره به فعالیت مدارس سبز و نقش آنها در آموزش کودکان با کمک محیط زیست گفت: یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های مدارس جذاب کردن آنها، استفاده از مدارس سبز است. بطوری‌که طراحی و معماری این مدارس بر اساس اصول زیست محیطی است. استفاده از انرژی خورشیدی، بازیافت و ... مسائلی هستند که دستورالعمل‌های آن‌ها پیش از این نوشته شده و می‌توان آن‌ها را برای ساخت مدارس سبز رعایت کرد.

۳۰ درصد مدارس کشور بافت فرسوده دارند

در بخش دیگری از این نشست مهرالله رخشانی مهر - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس - ضمن تشریح وضعیت کلی مدارس کشور گفت: سرانه فضایی دانش آموزان کشور در حال حاضر ۵.۲ متر مربع است و ۳۰ درصد مدارس کشور بافت فرسوده دارند که باید بازسازی یا تخریب شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از این میزان نیازمند تخریب و ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی است، گفت: ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین فضای موجود بوده و نیازمند تخریب و بازسازی است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه به دلیل مهاجرت‌ها در حاشیه شهرها نیازمند ساخت مدارس جدید هستیم، اظهار کرد: در سال ۹۶ تخصیص دولت در ردیف بودجه خیران به صورت ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده، همچنین ۵۰ درصد از ردیف بودجه تخریب و بازسازی محقق شده است. در سه ماه نخست سال ۹۷ نیز صد درصد بودجه خیران اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه چهار میلیارد دلار برای تخریب و بازسازی مدارس از محل صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافته است، گفت: در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار دیگر نیز تخصیص داده شد که هنوز در مورد پرداخت آن تصمیم گیری نشده اما یک تکلیف قانونی است. آقای نوبخت هم در مکاتبات خود با دولت از تخصیص این بودجه اعلام حمایت کرده است ولی ظاهرا حساب ذخیره ارزی به شکل هیات امنایی اداره می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه با تخصیص این بودجه در برنامه پنجم توسعه اتفاقات خوبی در زمینه تخریب و بازسازی مدارس اتفاق افتاد،اظهارکرد: ۳۵ درصد مدارس مقاوم سازی شده‌اند و ۳۳ درصد نیز نیازمند تخریب و بازسازی بودند اما این میزان در حال حاضر برعکس شده است و تنها ۳۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی تاکید کرد: مدارسی که از سوی خیران ساخته می‌شوند طی دو سال آماده تحویل هستند اما در صورتی‌که اعتبار ساخت مدارس از محل اعتبار دولتی باشد معلوم نیست که طی دو سال آماده تحویل شود. چرا که ممکن است این اعتبار صرف پروژه‌های دیگری شود.

ضرورت وجود مدارس فارسی‌زبان برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا حافظی - رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز ایران - با بیان اینکه تعداد خیرین مدرسه‌ساز به بیش از ۶۵۰ هزار نفر رسیده است، گفت: این خیران در اولین سال فعالیت خود ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک برای ساخت مدارس اهدا کردند که این میزان در سال ۸۸ به بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت ایران در سایر نقاط جهان سکونت دارند، تاکید کرد: باید مدارسی در کشورهای دیگر وجود داشته باشند تا دانش‌آموزان ایرانی بتوانند در آنها تحصیل کنند و با تحصیل در مدارس بیگانه زبان و ملیت خودشان را فراموش نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.