رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: باید تفاوت‌ها و اختلاف سلایق را بپذیریم و در جهت رشد و پیشرفت کشور از آنها استفاده کنیم. هرچند با هم تفاوت‌هایی نیز داشته باشیم، اما فصل مشترک همه ما پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی است که این امر کافی است.

به گزارش جماران، محمدرضا عارف در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۴۰ سال است که به عنوان خدمت‌گزار مردم و امروز به عنوان وکیل مردم دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم را شنیده‌ام و در حد توان برای تحقق آنها تلاش کردم. می‌دانم که نسبت به وضعیت موجود، مردم نقد جدی دارند و بنده نیز مانند مردم وضعیت موجود را شایسته ایران نمی‌دانم، اما همچنان امیدوار هستم.

وی در ادامه بیان کرد: همیشه اصل سوم قانون اساسی کشور را به خود یادآوری می‌کنم که دولت موظف شده است همه امکانات خود را به کار گیرد و نسبت به رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و اقتصاد عادلانه برای ایجاد رفاه مردم و رفع فقر و برطرف ساختن فقر و محرومیت در زمینه‌های مسکن، تغذیه و بهداشت و تامین حقوق همه‌جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در مقابل قانون اقدام کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه امروز از تحقق کامل این اصل فاصله داریم و این فاصله با آرمان‌های انقلاب در کنار دغدغه‌های مردم باعث شده تا برخی از مطالبات در اولویت قرار گیرند و متعهد شویم که این اولویت‌ها را مجدانه پیگیری کنیم. در شرایط امروز باید به تقویت و توسعه گفت‌وگوی ملی توجه داشته باشیم. در این روزها که استکبار جهانی علیه ما بسیج شده است و پروژه انزوای اقتصادی ملی ایران را دنبال می‌کند بیش از هر زمانی باید خودزنی‌ها و خود تحریم‌های داخلی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: کشورداری سلیقه‌ای مانع پیشرفت شده است. تنگ‌نظری‌های حزبی، جریانی و قومی و قبیله‌ای دلها را از هم دور کرده است. امروز باید کدورت‌ها را کنار بگذاریم و آغوش خود را باز کنیم همه باید دست به دست هم دهیم و محصورین دلسوز انقلاب را دوباره به آغوش جامعه بازگردانیم.

عارف تصریح کرد: گفت‌وگو و تعامل باید جایگزین دعواها و سروصداهای بی‌حاصل شود. باید تفاوت‌ها و اختلاف سلایق را بپذیریم و در جهت رشد و پیشرفت کشور از آنها استفاده کنیم. هرچند با هم تفاوت‌هایی نیز داشته باشیم، اما فصل مشترک همه ما پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی است که این امر کافی است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند. هنرمندان، نخبگان، سرمایه‌داران و دانشمندان ایرانی هرکجا باشند پاره تن ما هستند. درهای کشور را باید برای بازگشت آنها بگشاییم چه بسیار هنرمندان و کارآفرینانی را از دست می‌دهیم و پس از مرگ آنها در رسانه‌ها از آنها تجلیل می‌کنیم. این درد مزمن جامعه را بدون جست‌وجو در احوال یکدیگر و تاکید بر نقاط مشترک درمان کنیم و نقطه عطف و تحولی را در تاریخ کشور رقم بزنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید اجازه دهیم تمام دوستداران عزت و سربلندی ایران به امتی واحد برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی تبدیل شده و تلاش کنند. این‌که هر خانواده ایرانی بخواهند سرپناه مطمئن و شغلی آبرومند داشته باشد مطالبه به حقی است. باید تلاش کنیم تا با اجرای بسته‌های حمایتی هدفمند زندگی مناسبی را برای همه فراهم کنیم و این ممکن نخواهد بود مگر این‌که منابع را به سمت خانواده‌های آسیب‌پذیر سوق دهیم. باید تمام برنامه‌های حمایتی خود را تجمیع، هدفمند و مشروط کنیم.

عارف در ادامه گفت: وظیفه همه ما این است که از یک سو فرآیندهای تاسیس و اداره کسب و کار و تعامل با نهادهای دولتی و قضایی را تسهیل کنیم و از سوی دیگر امنیت سرمایه‌گذاران را تضمین کنیم. نتایج پژوهش‌های اجتماعی نشان می‌دهد که سطح نشاط اجتماعی به شدت سقوط کرده است. آیا این نتیجه برخوردها و تصمیمات غلط اجتماعی نیست؟ نشاط و شادی اجتماعی بزرگترین سرمایه یک کشور است و حق طبیعی مردم است. مطالبه تماشای خانوادگی مسابقات ورزشی را به یک بحران لاینحل تبدیل نکنیم و به مردم با فرهنگ خود اعتماد کنیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: زمان آن رسیده است که مجلس شورای اسلامی در این زمینه به وظایف خود عمل کند. هرگونه برخورد و تصمیم حاکمیت با در نظر گرفتن تاثیر آن بر روی سطح نشاط اجتماعی کشور باید باشد. امروز با بحران‌های متعدد آبی و زیستی اعم از گرد و غبار، تنش‌های آبی، آلودگی‌های متعدد آب و خاک و هوا مواجه هستیم. برای حل آنها باید از تمام ظرفیت‌های آبی کشور و توجه به اصل دیپلماسی سازنده با کشورهای همسایه در حل مشکلات آبی و زیست محیطی قدم برداریم. باید به امنیت کاری و حرفه‌ای برای همه کارشناسان و دلسوزان این بخش توجه داشته باشیم و از اتهامات امنیتی و اطلاعاتی بی‌مورد به خبرگان و دانشمندان پرهیز کنیم.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: باید به خواسته‌ها و اعتراضات آبی و زیست محیطی کشور توجه کارشناسی شود. تجربه سال‌ها خدمت به من آموخت که بهترین سرمایه توسعه جوانان عالم و بهترین سیاست سپردن امور به دست جوانان متخصص و با انگیزه است. نظام مدیریتی کشور پیر و فرسوده شده است. همه ما باید با افتخار پلی باشیم برای مدیریت جوانان و برای جوان شدن نظام خسته مدیریت اجرایی کشور. از همین‌رو از طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان حمایت می‌کنیم و امیدواریم با اجرای این طرح پوست اندازی مناسبی در مدیریت اجرایی کشور رخ دهد و حلقه بسته و خسته مدیریتی در کشور شکسته شود و هوای تازه به جان نظام مدیریتی کشور بدمد.

عارف ادامه داد: نظام ما دوران مهمی را پیش رو دارد و باید اقدامات مهمی را در دولت و قوه قضاییه پیش ببرد. برای این‌که بتوانیم قادر به چنین اقداماتی باشیم باید نظام اداری کشور به روز شود. سازوکارهای شفافیت پاسخگویی و برنامه‌ریزی باعث می‌شود سه مساله فساد، ناکارآمدی و عدم انسجام حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: از استاد بزرگوار دکتر علی شریعتی آموخته‌ام که سرمایه هر کسی حرف‌هایی است که برای نگفتن دارد. به راستی که سکوت دردمندانه بالاترین فرارهاست. نگفتن بد نیست اما دروغ‌گویی به هر بهانه‌ای توجیه پذیر نیست. در طول چهار دهه خدمت‌گزاری به مردم صدای انتقادها را شنیده‌ام و آنچه که امروز مطرح کردم فشرده و خلاصه‌ای از انتظارات مردم است. مردم از غوغاها و تنش‌های ما خسته هستند. در روزهایی که بلند صحبت کردن در رسانه‌ها جذابیت دارد توجه به زیرساخت‌ها و در آرامش به زیربناها پرداختن جسارت و شهامت می‌خواهد. امروز فکر می‌کنم پیگیری مطالبات فوق جزو اولویت‌ها و زیرساختی‌ترین امور است که باید به آنها بپردازیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.