این واقعیتی است که ترکیه سال ها است این پروژه را شروع کرده و باعث خشک شدن قسمت هایی از خاک عراق در حال حاضر و باعث خشک شدن قسمت وسیعی از مراتع این کشور در آینده ای نزدیک می شود؛ طبیعتاً بعد از خشک شدن کشور عراق اولین کشوری که از جنبه های مختلف متضرر می شود کشور ما است.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: باید با کشور های ترکیه و عراق در مورد خشک شدن تالاب هورالعظیم مذاکره کنیم.

هدایت الله خادمی در خصوص آتش سوزی های اخیر تالاب هورالعظیم و اقدامات لازم برای پیشگیری از این آسیب ها گفت: ما اگر می خواهیم کار اساسی انجام دهیم باید واقعاً متناسب با پیشرفت بیابان زایی در خوزستان اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای  را پیش ببریم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دلایل وضعیت امروز تالاب هورالعظیم و گردو غبار خوزستان رها کردن و عدم حفظ و حمایت از محیط زیست و منابع طبیعیمان است. به هر حال وقتی که تالاب های هورالعظیم، شادگان، میان رودان و ... خشک شوند همه این ها از یک طرف تبدیل به کانون ریزگرد ها و آلودگی هوا  و از سوی دیگر باعث از بین رفتن اشتغال در منطقه  می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت ها اقدامات اساسی در این خصوص انجام نمی دهند. همه کارها به صورت مقطعی و در مواقع بالا گرفتن بحران است. زمانی که وضعیت بحرانی و مردم در خطر قرار می گیرند و موضوع رسانه ای می شود وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اقدامات موقتی انجام می دهند و بعد دوباره کار را رها می کنند.

یکی از دلایل آتش سوزی های هورالعظیم سد سازی های ترکیه است

خادمی  با بیان این که یکی از دلایل آتش سوزی های هورالعظیم سد سازی های ترکیه بر روی رودخانه ای دجله و فرات و خشک شدن این تالاب است، گفت: این واقعیتی است که ترکیه سال ها است این پروژه را شروع کرده و باعث خشک شدن قسمت هایی از خاک عراق در حال حاضر و باعث خشک شدن قسمت وسیعی از مراتع این کشور در آینده ای نزدیک می شود؛ طبیعتاً بعد از خشک شدن کشور عراق اولین کشوری که از جنبه های مختلف متضرر می شود کشور ما است. یکی از این جنبه ها شدت گرفتن گرد و غبار و غیر قابل سکونت کردن غرب و جنوب غربی ایران است.

وی ادامه داد: ما باید با کشور عراق هماهنگی و همکاری های لازم را در خصوص کنترل آتش سوزی های که در خاک این کشور اتفاق می افتد انجام دهیم. بالاخره باید به کشورهای ترکیه و عراق در این زمینه فشار بیاوریم. ما باید بتوانیم با این دو کشور مذاکره کنیم چرا که منافع ملی این سه کشور در گرو منافع مشترک این منطقه است.

نماینده مردم ایذه گفت: منتها مانند همین موضوع گردوغبارها که ما هنوز نتوانسته ایم کشورهایی که منشاء گردوغبار هستند را قانع به کمک کردن کنیم در این موضوع هم کاری صورت نگرفته است.

از طرف دیگر آنقدر منشاء داخلی این گرد و غبار ها گسترده شده که تقریباً ما منشاء خارجی را فراموش کرده ایم.

نسبت به منابع تخصیصی هیچ اقدام موثری در خوزستان صورت نگرفته است

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ریز گرد ها با توجه به این که 150 میلیون دلار از صنوق ذخیره ارزی در سال 97 به این کار اختصاص داده شده است، گفت: به دلیل این که نظارت درستی بر کار  وجود ندارد متاسفانه تا به حال با وجود این اعتبار اقدام ماثری  در این راستا صورت نگرفته است.  به نظر من این منابع مالی فقط به جیب یک سری شرکت هایی مانند جهاد نصر که این پروژه به آن واگذار شده است، می رود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: شما باور می کنید که این شرکت مجری بیابان زایی خوزستان، حتی یک پیمانکار خوزستانی ندارد؟ باور می کنید کار را به دست کسانی داده اند که یک روز در ماه در منطقه حضور ندارند؟ من فکر می کنم نسبت به منابع مالی که تخصیص داده شده است، هیچ گونه اقدام موثری صورت نگرفته است و میزان بیابان زایی ده ها و برابر اقداماتی است که به صورت فصلی انجام می شود.

وی با اشاره به این که به نظر می رسد  هنوز که هنوز است آقایان اهمیت موضوع را درک نکرده اند، گفت: چرا که مسائل مربوط به این کار باید تحویل استان و استانداری شود. چون استاندار استان همیشه در دسترس و در منطقه است، نمی تواند کار نکند چون با مردم طرف است. وگرنه کسی که در تهران نشسته است و سالی یک بار وقتی بحران بالا گرفت و صد ها نفر به بیمارستان رفتند، بخواهد به منطقه سر بزند مشکلی حل نمی شود.

خادمی تاکید کرد: در حال حاضر تمام کارها را به شرکتی به نام جهاد نصر واگذار کرده اند و تمام منابع مالی هم در اختیار این شرکت است. چطور ممکن است شرکتی که پروژه ای به این وسعت در خوزستان اجرا می کند حتی یک نیروی بومی نداشته باشد. این شرکت در حال حاضر در حال نابود کردن خوزستان است و آن طور که ما شنیده ایم این شرکت متعلق به خود آقایان است که تنها مشغول غارت منابع ملی با نام خوزستان هستند.

وی در پایان گفت: منابعی که با هزار زحمت تامین می شود به راحتی در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد و آن ها هم به راحتی آن را حیف و میل می کنند. ما ده ها بار از این وضعیت انتقاد کرده ایم اما یک باند مافیایی وجود دارد که ریزگرده و گرد و غبار را به عنوان یک منبع درآمدی می بیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 963739
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.