• کدخبر: 961731
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کشاورز، وکیل پایه یک دادگستری خبر داد:

دختر اینستاگرامی می‌تواند از صداوسیما شکایت کند

وکیل پایه یک دادگستری توضیح داد: اگر این حرکات موزون رقص تلقی شود باز هم اولین سوال این خواهد بود که در کدام یک از قوانین ما رقص ممنوع شده مضافا اینکه آیا اجازه داریم به حریم کسانی که مثلا به رقص پرداخته‌اند، وارد شویم؟

به گزارش جماران؛ بهمن کشاورز، رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره پخش اعترافات دخترانی که در اینستاگرام می‌رقصیدند، بیان کرد: صورت مسئله این است که زنان محترمی حرکات موزون خود را ضبط کرده سپس آن را در مرئی و منظر دوستان و آشنایان خود در اینستاگرام قرار داده‌اند. آنگونه که شنیده‌ام تبع این ابزار اطلاع‌رسانی چنان است که می‌تواند به شکل کاملا محدودی مورد استفاده قرار گیرد.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» افزود: به عبارت دیگر این مطلب که عده‌ای از زنان جوان تجربیات و اطلاعات خود را درمورد ورزش و حرکات موزون در اینستاگرام مبادله کنند، موضوعی کاملا عادی و طبیعی است و نمی‌توان به آنها ایراد گرفت.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه توضیح داد: اگر این حرکات موزون رقص تلقی شود باز هم اولین سوال این خواهد بود که در کدام یک از قوانین ما رقص ممنوع شده مضافا اینکه آیا اجازه داریم به حریم کسانی که مثلا به رقص پرداخته‌اند، وارد شویم؟

کشاورز در ادامه با تاکید براین موضوع که در قوانین کشور به بحث رقص پرداخته نشده و برای این موضوع ماده قانونی وجود ندارد، گفت: نکته دیگر اینکه انتشار و پخش گفته‌ها و اظهارات افراد از صداوسیما بدون رضایت آنها چه محملی دارد؟ حتی اگر کسی مرتکب جرمی شده باشد مگر در موارد استثنایی مندرج در قانون که مطمئنا این مورد از آن استثنائات نیست.

رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در ادامه با اشاره به برخی مواد قانونی گفت: حال به فرض اینکه این خانم محترم با اتهامی مواجه باشد – که این امر اگر محال نباشد، بسیار بعید است-  آنگاه این سوال مطرح خواهد بود که آیا حقوق قانونی او به او تذکر داده شده و از آن برخوردار شده است یا خیر؟

کشاورز با استناد به مواد قانون آیین‌دادرسی کیفری بیان کرد: به موجب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1394 زمانی که کسی تحت‌نظر قرار می‌گیرد، بلافاصله باید ضابطان به صورت کتبی به او اعلام و تفهیم کنند که حق دارد مطلقا سکوت کند، حق دارد از مشاوره وکیل به مدت یک ساعت برخورد ار شود، حق دارد تقاضا کند که به‌طور کامل از سرتا پا معاینه شود و حق دارد با خانواده خود تماس بگیرد.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه افزود: باید دید این دخترخانم جوان از حقوقی که مورد اشاره قرار گرفت برخوردار شده است یا خیر و اگر شده، آیا وکیل‌اش در جریان مصاحبه با او و پخش آن آگاهی داشته است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر این موضوع که جرم دخترهای جوانی که برنامه اعترافاتشان از صداوسیما پخش شده است، مشخص نیست، گفت: البته خود این حالت جای سوال است که کسی را که معلوم نیست اتهامی به او توجه دارد یا نه اینگونه به جلوی دوربین ببرند و صدا و تصویرش را پخش کنند تا چه میزان با اصول دادرسی منصفانه و استانداردهای بین‌المللی تعقیب کیفری منطبق است؟ 

کشاورز در ادامه با بیان اینکه بگذریم از اینکه اصولا تصور تعقیب کیفری در این ماجرا به دور از ذهن است، افزود: به هر حال به نظر می‌رسد در مورد نحوه کنترل صداوسیما باید جدی‌تر عمل شود زیرا تبعات چیزی که روی آنتن می‌رود گاه غیرقابل جبران و بازگشت است.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین با تاکید بر مباحث حقوقی در این باره گفت: گمان می‌رود این زن جوان می‌تواند با توجه به ضوابط موجود اعلام به شکایت و احقاق حق کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 961731
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.