سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: متأسفانه کشورهای بانی ایجاد سازو کار، موضوع انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در روند تهیه این پیشنهاد با اکثریت کشورهای عضو سازمان رایزنی نکرده و به پنج مورد درخواست اصلاحیه به طرح پیشنهادی خود پاسخ منفی دادند.

به گزارش جماران؛ کشورهای غربی در کنفرانس ویژه اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه با تشویق و تهدید برخی کشورهای عضو تلاش کردند سازوکار انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در چارچوب وظایف این سازمان قرار دهند.

در کنفرانس ویژه‌ای  که در لاهه برگزار شد، انگلیس و آمریکا با همراهی برخی کشورها از تشکیل سازوکار انتساب کاربرد سلاح های شیمیایی در چارچوب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حمایت و پس از پشتیبانی مجموعه غرب از آن، کشورهای غربی در جهت جذب آرای سایر کشورها عمل کردند.

در مقابل، کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه، چین، قزاقستان، هند، سودان و برخی کشورهای  مستقل ضمن مخالفت با این طرح، تلاش کردند روشنگری‌های لازم در مورد اهداف غرب از ارائه این طرح را انجام دهند.

علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی طی سخنانی در واکنش به طرح پیشنهادی انگلیس تصریح کرد: غرب با سیاسی نمودن وظایف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی زمینه انحراف در این سازمان را فراهم می‌کند.

وی افزود: این سازوکار، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را از وظایف محوله منحرف نموده و فضای همکاری بین کشورهای عضو را  سیاسی می‌کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: متأسفانه کشورهای بانی ایجاد سازو کار، موضوع انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در روند تهیه این پیشنهاد با اکثریت کشورهای عضو سازمان رایزنی نکرده و به پنج مورد درخواست اصلاحیه به طرح پیشنهادی خود پاسخ منفی دادند.

جهانگیری تأکید کرد: تبعات اجرایی این سازو کار به نحوی است که مستلزم اصلاح کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است و متأسفانه این کنفرانس با تصویب این سازوکار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را در معرض خطر جدی قرار داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.