دو طرف توافق کردند تا تیم‌های کارشناسی دو کشور دراین‌باره با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گزارش جماران؛ ترزا می نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره پیامدهای ناشی از بازگشت تحریم‌های واشنگتن بر شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، رایزنی کرد.

دو طرف توافق کردند تا تیم‌های کارشناسی دو کشور دراین‌باره با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

در این تماس تلفنی، «می» همچنین موضع لندن را در قبال برجام مورد تأکید قرارداد و اعلام کرد که این کشور در کنار سایر شرکای اروپایی‌اش به برجام به‌عنوان بهترین گزینه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند می‌ماند.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین ابراز امیدواری کرد که تیرماه آینده رئیس‌جمهوری آمریکا را در لندن ملاقات می کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه گذشته، با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند. 

با این‌حال سایر طرف‌های برجام با انتشار بیانیه‌هایی، پایبندی خود را به این توافق اعلام کرده‌اند. همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از تصمیم یکجانبه رئیس جمهوری آمریکا عمیقا ابراز نگرانی کرد.

سران انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ی مشترکی به واشنگتن هشدار داده‌اند تا اقدامی نکند که مانع اجرای کامل این توافق از سوی طرف‌های دیگر شود. 

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند.

بر همین اساس قرار است وزیر خارجه کشورمان با هم تایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود هفته آینده ملاقات کند.

توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود. 

بر اساس برجام، طرف های این توافق به خصوص آمریکا پذیرفته اند تا با لغو تحریم ها، گام های عملی برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند و در مقابل، ایران هم هرگز به سمت دستیابی به سلاح اتمی نرود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین‌المللی تائید کرده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.